Над 3700 жалби срещу фирми за бързи кредити са изпратени до омбудсмана на републиката за последните три години. Това заяви самата Мая Манолова по време на кръгла маса за потребителските права при изтегляне на бързи кредити.
Манолова алармира, че в част от подадените към нея сигнали са регистрирани неравноправни клаузи в договорите за бързи кредити, с които пряко се нарушават правата на потребителите. Основните проблеми, които се посочват в жалбите, са свързани с неравноправни клаузи от страна на фирмите, които поставят потребителите в тежка финансова ситуация, както и с увеличаване на разноските по кредитите за коректните платци.
По думите на омбудсмана страната ни заема едно от челните пет места в Европа по лоши кредити, които се изразяват в невъзможност на погасяване от страна на населението.
"Изискванията, които представят пред клиентите си фирмите за бързи кредити, са трудно изпълними или неизпълними. Имаме случай с така наречените "кредити за 1 лев". Да, лихвата наистина е за 1 лв., но задължението да бъде сключен договор с гарант, докарва възнаградителната лихва до ниво от 130 %”, заяви Манолова.
По думите й все още има договори в празни полета, без погасителен план, задължение за подписване на запис на заповед. Тя спомена и за онлайн договори, при които клиентът няма пълна информация какви са условията на бързото кредитиране.
Тя заяви още, че проблемите до голяма степен се дължат на липсата на ефективен контрол от страна на държавата.
Омбудсманът поиска законодателни промени, които да ограничат таксите, дължимите суми да не се променят едностранно от фирмите и да не се изискват банкова гаранция или поръчител. Мая Манолова настоява и да бъде приет Закон за частния фалит.