Заплати от по над 45 хил. лв. на месец се раздават на експертите, занимаващи се с поддръжката на тол системата у нас. С такава информация излезе Институтът за пътна безопасност.
Оттам разпространиха часовите ставки за мениджър на проект, системен специалист, програмист и тестър към тол системата, каквито са по договор за за "Проактивен мониторинг" между Агенция "Пътна инфраструктура" и частната австрийска фирма Капш.
Така според тях проект мениджър получава по 290,40 лв. с ДДС на час, системен специалист - по 270 лв. с ДДС на час, програмист - 220 лв. с ДДС на час, докато един тестър получава по 215 лв. с ДДС на час.
От ИПБ изчисляват, че по този начин, при средно 23 работни дни в месеца, по 8 работни часа на ден, и средна цена на часовите ставки от 248,75 лв. с ДДС, на месец заплатата на един експерт по поддръжка на тол системата достига 45 770 лв.
От Института също така посочват, че през 2021 г. заплатите в IT сектора варират между 200 и 9000 лв. месечно. Noble Hire изчисляват, че средната заплата на един висококвалифициран IT експерт е 4120 лв. на месец.
Според експертите на неправителствената организация по този начин България се е превърнала в единствената страна в Европа, в която събирането на тол такси работи на загуба заради самата система на скъпоструващи посредници.
"Договорът между АПИ и Капш не защитава обществения интерес. Отказът на АПИ да назначи собствени висококвалифицирани IT експерти и прехвърлянето на дейности на частна фирма с повече от 10 пъти по-високо заплащане е една добре организирана хранителна верига", пишат от ИПБ.
Те посочват и още един проблем, освен високите часови ставки - отказът на АПИ да контролира и управлява тол системата на България.
"В момента цялата информация за местоположението и движението на тежкотоварния и автобусен транспорт на територията на Република България се отчита и съхранява в сървъри на частна международна компания. Тази информация може да бъде използвана за различни цели от събирането на тол такси и е възможно да се превърне в заплаха за националната сигурност на Република България", пишат оттам и настояват за незабавно връщане на контрола върху тол системата в АПИ.
Транспортният министър Гроздан Караджов вече назначи ревизия по ситуацията с тол системата в началото на февруари. Тя ще трябва да определи каква е ефективността на системата.
Паралелно с това той посочи, че в момента не се наблюдава ефективност по нея, тъй като тежкотоварният трафик плаща за едва 15% от републиканската пътна мрежа, а ползва всички 20 000 км, които се стопанисват и поддържат с пари от бюджета и това трябва да се промени.
Тол системата е въведена за плащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра.
Караджов тогава посочи още, че за 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, като посочи, че е възможно повишаване на таксите за тежкотоварните автомобили.