Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ИПБ: В България тол системата работи на загуба заради скъпи посредници

По 45 хил. лв. заплата на експерт на месец се дават във фирмата, която поддържа системата Снимка: БГНЕС
По 45 хил. лв. заплата на експерт на месец се дават във фирмата, която поддържа системата

Заплати от по над 45 хил. лв. на месец се раздават на експертите, занимаващи се с поддръжката на тол системата у нас. С такава информация излезе Институтът за пътна безопасност.

Оттам разпространиха часовите ставки за мениджър на проект, системен специалист, програмист и тестър към тол системата, каквито са по договор за за "Проактивен мониторинг" между Агенция "Пътна инфраструктура" и частната австрийска фирма Капш.

Така според тях проект мениджър получава по 290,40 лв. с ДДС на час, системен специалист - по 270 лв. с ДДС на час, програмист - 220 лв. с ДДС на час, докато един тестър получава по 215 лв. с ДДС на час.

От ИПБ изчисляват, че по този начин, при средно 23 работни дни в месеца, по 8 работни часа на ден, и средна цена на часовите ставки от 248,75 лв. с ДДС, на месец заплатата на един експерт по поддръжка на тол системата достига 45 770 лв.

От Института също така посочват, че през 2021 г. заплатите в IT сектора варират между 200 и 9000 лв. месечно. Noble Hire изчисляват, че средната заплата на един висококвалифициран IT експерт е 4120 лв. на месец.

Според експертите на неправителствената организация по този начин България се е превърнала в единствената страна в Европа, в която събирането на тол такси работи на загуба заради самата система на скъпоструващи посредници. 

"Договорът между АПИ и Капш не защитава обществения интерес. Отказът на АПИ да назначи собствени висококвалифицирани IT експерти и прехвърлянето на дейности на частна фирма с повече от 10 пъти по-високо заплащане е една добре организирана хранителна верига", пишат от ИПБ.

Те посочват и още един проблем, освен високите часови ставки - отказът на АПИ да контролира и управлява тол системата на България.

"В момента цялата информация за местоположението и движението на тежкотоварния и автобусен транспорт на територията на Република България се отчита и съхранява в сървъри на частна международна компания. Тази информация може да бъде използвана за различни цели от събирането на тол такси и е възможно да се превърне в заплаха за националната сигурност на Република България", пишат оттам и настояват за незабавно връщане на контрола върху тол системата в АПИ.

Транспортният министър Гроздан Караджов вече назначи ревизия по ситуацията с тол системата в началото на февруари. Тя ще трябва да определи каква е ефективността на системата.

Паралелно с това той посочи, че в момента не се наблюдава ефективност по нея, тъй като тежкотоварният трафик плаща за едва 15% от републиканската пътна мрежа, а ползва всички 20 000 км, които се стопанисват и поддържат с пари от бюджета и това трябва да се промени.

Тол системата е въведена за плащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра.

Караджов тогава посочи още, че за 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, като посочи, че е възможно повишаване на таксите за тежкотоварните автомобили.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените