Рекламните инвестиции през 2018 г. ще нарастнат с 3,6% в сравнение с 3,1% предходната година, като дигиталните медии вече категорично изпреварват телевизията в глобален мащаб.
Това показват данните от най-новия доклад на световната комуникационна група Dentsu Aegis Network, публикуван в понеделник.
България е част от глобалния тренд на увеличаване на инвестициите в реклама, като се очаква ръстът на годишна база да е 3%. Основният двигател за това остава телевизията, но делът на дигиталната реклама се увеличава все повече - в частност това се отнася за мобилните и програматик решения, както и за социалните медии.
Прогнозите са за тройно увеличение на разходите, които компаниите ще направят за програматик, и близо двойно - за инвестиции в мобилна реклама в България през 2018 г. Това се отразява и на маркетинг инвестициите в социалните медии у нас за 2018 г., където се очаква разходите за мобилна реклама окончателно да детронират тази през десктоп, съобщават от Dentsu Aegis Network.
Докладът отбелязва, че има сериозни разлики в скоростта на растежа в отделните държави. Германия, Индия и САЩ дават прогноза за бъдещи увеличения на медийните инвестиции, докато традиционно големи пазари като Китай, Русия и Великобритания очакват забавяне.
Обединеното кралство, например е намалило наполовина прогнозата си за ръст от 5,9% на 2,9% за настоящата година, обосновавайки се с процеса по Брексит и свиването на разходите на домакинствата, което автоматично ще доведе до съкращаване на маркетинговите бюджети.
Събитията през 2018 г., които се очаква да стимулират растежа на рекламните разходи, са зимните олимпийски и параолимпийски игри в Южна Корея, Световната купа на ФИФА в Русия и изборите за Конгреса на САЩ.
В глобален мащаб дигиталните медии вече са се установили като водеща медийна платформа при разпределението на разходи за реклама, надминавайки телевизионните реклами.
Очаква се през следващата година средствата за дигитална реклама да бъдат 38% от общите рекламни разходи на бизнеса. За сравнение - телевизията остава с 35.5% от общия медиен бюджет. България все още не е настигнала глобалната тенденция в това отношение - тук делът за ТВ-реклама е около 55% от общия.
"Последните прогнози за рекламните разходи показват пазари в трансформация, а не в рецесия. Предизвикателството, пред което се изправят компаниите днес, е да успеят да управляват своите марки в неравностойна икономическа среда, като същевременно се съобразяват с все по-развиващите се технологии и иновации. На много пазари именно иновациите в лицето на мобилните решения, гласовите активации и новите ad-tech играчи, са тези, които осигурят нови източници на растеж и тази тенденция ще продължи и през 2018 г.
Успехът в тази среда изисква единен поглед на глобално ниво, благодарение на подходящите платформи и системи, но също и гъвкавост и умения да работим с по-широка екосистема от технологии, която позволява да се фокусираме върху разбирането на потребителя, използването на данни за да достигнем реални хора, релевантността на кампаниите с крайна цел бизнес растеж", казва Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network.