"Не бих дошъл тук".
"Това изобщо голям град ли е?".
Това са репликите на главния герой от туристическа реклама на Осло. Той се казва Халфдан, живее в столицата на Норвегия и, поне на пръв поглед, се оплаква от града.
Рекламата е свежа, различна от стандартните клишета в жанра и добре издържана в скандинавския стил на самоирония и доста оригинално чувство за хумор.
Клипът е част от кампанията на Visit Oslo - официалната организация на града за туристически маркетинг.
В него градът е представен през погледа на човек, който живее в него и недоволства, че Осло не е като други места. И така представя "недостатъците" на столицата, които всъщност са предимства и я отличават от други дестинации.
"Не разбирам защо хората плуват насред града. Отвратително е", казва Халфдан, застанал край фиорда на Осло, който стига точно до централната част на града. Фиордът е една от забележителностите на столицата на северната страна и действително през лятото човек може да плува в него, както и да плава.
На заден фон се вижда прочутата сграда на Националната опера в Осло.
"Не бих дошъл тук, това изобщо голям град ли е", недоволства героят, седнал на тревата в парк - още нещо, характерно за цяла Норвегия и Осло - близостта с природата, която в тази страна е и изключително красива и разнообразна.
Осло действително изобщо не е голям град - населението му е под 700 000 души, и е доста спокойно място с малка централна част.
Точно тази идилична атмосфера на по-компактен, дори провинциален град, далеч от лудницата, бързите обороти и блясъка на мегаполисите е и това, с което градът се опитва да привлече посетители.
Затова и Халфдан продължава да се оплаква: "Всичко е толкова достъпно, няма ексклузивност", "Били ли сте в Истанбул? Осло е повече като село", "Ходиш си и си казваш - я, ето го министър-председателя, на следващия ъгъл - о, ето го и краля", "Можеш да прекосиш града пеша за 30 минути - опитайте го в Ню Йорк или Париж".
Културата е представена чрез мрънкането на местния, че за музей дори не чакаш на опашка, докато на заден фон се изреждат "Писъкът" на Едвард Мунк ("Не е точно "Мона Лиза") и скулптури на Густав Вигеланд.
Всъщност за една от най-прочутите галерии на Осло не просто не се чака на опашка, но тя е и напълно безплатна. Това е паркът "Вигеланд" - част от обширната градска градина Фрогнер, където са изложени 200 от скулпторите му.
Храната също е представена като достъпна и без нужда от резервации и опашки.
"Не се очаква да е лесно", казва мъжът в края на рекламата, а публиката остава се усещане, че Осло е място, където никой не се взема на прекалено сериозно, всеки е добре дошъл и ще се чувства като у дома си. Място за хора, които търсят активна почивка, искат да видят и усетят нещо различно в един различен град.
Не е чудно, че подобен подход има сериозен успех - за седмица видеото има няколко милиона гледания в X, и над 380 000 в Youtube.
"Пуснахме рекламата с малко пеперуди в стомаха, защото показваме доста суховатото северно чувство на хумор и не бяхме сигурни дали хората ще го разберат. Определено не очаквахме да стане толкова популярна", коментира директорът на маркетинга на Visit Oslo Анне-Сигне Фагерен, цитирана от "Индипендънт.
Разбрали са го - потребители в социалните мрежи оценяват високо саркастичния подход и обявяват клипа за може би най-добрата туристическа реклама, правена някога.
Това не е първата шеговита скандинавска реклама извън рамката. Швеция например се рекламира през 2023 г. с кампания, в която обяснява, че не е Швейцария. Исландия пък се майтапеше с Марк Зукърбърг, а забавният клип "Най-трудната караоке песен на света" с исландски думи е гледан 15 млн. пъти в Youtube.
Рекламата на Осло премълчава само едно - това е изключително скъпата столица на изключително скъпа държава. Но пътуване в Норвегия си струва всяка крона.