Шведската музикална стрийминг услуга Spotify се изправя срещу ново предизвикателство. Става дума за съдебен иск за 1,6 милиарда долара, заведен срещу компанията от Wixen Music Publishing.
Spotify са обвинени в това, че са използвали хиляди песни без необходимия лиценз за това. Сред тях са творби на Том Пети, Нийл Янг и The Doors.
Искът е заведен на 29 декември в калифорнийски съд.
Тоав не е първият подобен случай за стрийминг услугата, която е засипана от обвинения и съдебни искове от представители на музикалната индустрия. През месец май 2017 г. компанията предложи споразумение за 43 милиона долара, за да прекрати иск, заведен срещу нея от няколко композитори и текстописци.
Надеждите на Spotify с това проблемите й в американските съдилища да приключат обаче не се оправдаха, тъй като последваха още няколко иска, а част от ищците не приеха споразумението и продължиха борбата за още пари.
През юни м.г. последваха още два съдебни иска.
Един от тях беше от Боб Гаудио, един от членовете-основатели на групата Franki Vali and the Fouse Sasons. В оплакването му се посочваше, че Spotify е разпространявала някои от хитовете на групата, включително познатата и в България „Can't take my eyes of you”, без пълен лиценз. Другият съдебен иск дойде от музикална компания, представляваща група текстописци на кънтри песни.
Проблемът идва от това, че Spotify се е споразумявала за използването на песните с музикалните лейбъли. Исковете срещу компанията обаче идват от авторите на музиката и разпространителите.
Spotify работи с Harry Fox Agency (HFA), която представлява повечето големи музикални разпространители, за да се снабдява с необходимите лицензии. В същото време HFA не отговаря за всички композиции, които могат да се намерят, припомня The Hollywood Reporter.
В съдебния иск на Wixen се посочва, че предложеното през май споразумение за 43 милиона „не компенсира адекватно“ Wixen или композиторите, които компанията представлява.
В документацията се посочва, че преди да стартира в САЩ, Spotify не е положила достатъчни усилия, за да събере необхдимата информация за композициите на песните, които иска да предлага на клиентите си. По този начин не е успяла да „получи лиценз за композициите, намиращи се във всеки запис“.
Според компанията Wixen, Spotify нямат необходимите лицензи и правото да стриймват или предлагат за сваляне десетки хиляди песни. Ищците също така са на мнение, че Spotify са били наясно със своя пропуск.
В същото време от Spotify отвръщат на удара – в документи , подадени до съда, те питат дали клиентите на Wixen са оторизирали компанията да предприеме подобен ход като делото.
Президентът на компанията-ищец Рандъл Виксън заяви във вторник, че той неговите клиенти не са се съгласили да приемат споразумението, предложено през май от Spotify, тъй като вярват, че то е "неадекватно" и голяма част от парите ще отидат за правни разноски.
Вместо това компанията има „желание да седне“ и да преговаря със Spotify, за да се постигне „приятелско споразумение“ относно досегашните нарушения на авторското право и използването на дадени песни без необходимия лиценз. Също така и да се договори лиценз, който да е честен за всички страни и да бъде използван занапред.
„Изчислихме, че нашите клиенти имат роля в създаването на между 1 и 5 процента от всичката музика, която тези услуги предлагат“, обяснява той.
Посочва, че това, което иска, е стрийминг услугата да компенсира клиентите му, като „сподели малка част от печалбата си със създателите на продукта, който (Spotify) продава“.
Представители на Spotify отказват да коментират случая и съдебния иск.
В същото време шведския стрийминг гигант продължава да расте. Spotify дори планира излизане на борсата през тази година, съобщава Reuters. През последните няколко месеца стойността на компанията се е повишила с 20 процента до около общо 19 милиарда долара.
А в същото време темата за правата над музиката в САЩ стигна и до Конгреса. В края на декември беше представен т.нар. Закон за модернизация на музиката (Music Modernization Act). Неговата цел е да опрости процеса за придобиване на дигитален лиценз за музика, както и да гарантира по-високи хонорари за създателите на музикално съдържание.