Съдебните мъки на Spotify и нов иск за 1,6 милиарда долара

Шведската музикална стрийминг услуга Spotify се изправя срещу ново предизвикателство. Става дума за съдебен иск за 1,6 милиарда долара, заведен срещу компанията от Wixen Music Publishing.

Spotify са обвинени в това, че са използвали хиляди песни без необходимия лиценз за това. Сред тях са творби на Том Пети, Нийл Янг и The Doors.

Искът е заведен на 29 декември в калифорнийски съд.

Тоав не е първият подобен случай за стрийминг услугата, която е засипана от обвинения и съдебни искове от представители на музикалната индустрия. През месец май 2017 г. компанията предложи споразумение за 43 милиона долара, за да прекрати иск, заведен срещу нея от няколко композитори и текстописци.

Надеждите на Spotify с това проблемите й в американските съдилища да приключат обаче не се оправдаха, тъй като последваха още няколко иска, а част от ищците не приеха споразумението и продължиха борбата за още пари.

През юни м.г. последваха още два съдебни иска.

Един от тях беше от Боб Гаудио, един от членовете-основатели на групата Franki Vali and the Fouse Sasons. В оплакването му се посочваше, че Spotify е разпространявала някои от хитовете на групата, включително познатата и в България „Can't take my eyes of you”, без пълен лиценз. Другият съдебен иск дойде от музикална компания, представляваща група текстописци на кънтри песни.

Проблемът идва от това, че Spotify се е споразумявала за използването на песните с музикалните лейбъли. Исковете срещу компанията обаче идват от авторите на музиката и разпространителите.

Spotify работи с Harry Fox Agency (HFA), която представлява повечето големи музикални разпространители, за да се снабдява с необходимите лицензии. В същото време HFA не отговаря за всички композиции, които могат да се намерят, припомня The Hollywood Reporter.

В съдебния иск на Wixen се посочва, че предложеното през май споразумение за 43 милиона „не компенсира адекватно“ Wixen или композиторите, които компанията представлява.

В документацията се посочва, че преди да стартира в САЩ, Spotify не е положила достатъчни усилия, за да събере необхдимата информация за композициите на песните, които иска да предлага на клиентите си. По този начин не е успяла да „получи лиценз за композициите, намиращи се във всеки запис“.

Според компанията Wixen, Spotify нямат необходимите лицензи и правото да стриймват или предлагат за сваляне десетки хиляди песни. Ищците също така са на мнение, че Spotify са били наясно със своя пропуск.

В същото време от Spotify отвръщат на удара – в документи , подадени до съда, те питат дали клиентите на Wixen са оторизирали компанията да предприеме подобен ход като делото.

Президентът на компанията-ищец Рандъл Виксън заяви във вторник, че той неговите клиенти не са се съгласили да приемат споразумението, предложено през май от Spotify, тъй като вярват, че то е "неадекватно" и голяма част от парите ще отидат за правни разноски.

Вместо това компанията има „желание да седне“ и да преговаря със Spotify, за да се постигне „приятелско споразумение“ относно досегашните нарушения на авторското право и използването на дадени песни без необходимия лиценз. Също така и да се договори лиценз, който да е честен за всички страни и да бъде използван занапред.

„Изчислихме, че нашите клиенти имат роля в създаването на между 1 и 5 процента от всичката музика, която тези услуги предлагат“, обяснява той.

Посочва, че това, което иска, е стрийминг услугата да компенсира клиентите му, като „сподели малка част от печалбата си със създателите на продукта, който (Spotify) продава“.

Представители на Spotify отказват да коментират случая и съдебния иск.

В същото време шведския стрийминг гигант продължава да расте. Spotify дори планира излизане на борсата през тази година, съобщава Reuters. През последните няколко месеца стойността на компанията се е повишила с 20 процента до около общо 19 милиарда долара.

А в същото време темата за правата над музиката в САЩ стигна и до Конгреса. В края на декември беше представен т.нар. Закон за модернизация на музиката (Music Modernization Act). Неговата цел е да опрости процеса за придобиване на дигитален лиценз за музика, както и да гарантира по-високи хонорари за създателите на музикално съдържание.

Новините

Най-четените