Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

КЗП - законно ли е вдигането на цените на мобилните оператори

Според председателя на Комисият - по начина на заявеното намерение - да Снимка: iStock
Според председателя на Комисият - по начина на заявеното намерение - да

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е започнала спешна проверка по казуса с обявените намерения на два от мобилните оператори да повишават цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители. Това обяви пред БНТ председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

По думите му до момента има само обявено намерение за вдигане на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители, но конкретно действие в тази посока не е предприето.

Въпреки това, на база тези намерения от КЗП са се самосезирали и вече тече проверка.

"В КЗП са получени становищата на мобилните оператори и днес на извънредно заседание ще бъде взето решение по тях", обясни Маргаритов и допълни, че засега е анонсирано намерение с едностранно волеизявление.

Според него по този начин, по който мобилните оператори са заявили това си намерение да вдигнат цените от началото на следващата година, увеличението би било незаконно.

Маргаритов обясни, че от представените пред КЗП документи става ясно, че намерението на мобилните оператори за индексацията на цените е за тази и миналата година, а по закон това може да става само за предходната.

Така на практика, заявеното от мобилните оператори увеличение е около 5%, но то може да бъде направено по тази клауза единствено след официално обявения индекс на инфлацията за годината от НСИ, което ще стане през януари, обясни още той.

Въпреки това, според Маргаритов, КЗП има право само да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценооразуването.

"Ще следим абсолютно изкъсо да се спази закона и дори във фаза намерения ние ще ги предупредим за това", обеща той.

Той изчисли вероятното поскъпване в цените на телекомуникационните услуги на по-малко от 5%, което при месечна такса от около 20 лв. би означавало увеличение на сметката с около 1 лев.

Маргаритов обясни още и как потребителите могат да прекратят договора си с мобилния оператор. За целта, при безсрочен договор първо трябва да пуснат едномесечно предизвестие. При срочен - от потребителя може да се изиска да плати максимум три месечни вноски като неустойка, независимо от срока на договора.

 

Най-четените