Мобилните оператори доброволно са редактирали спорните клаузи за неустойка, която клиентите дължаха досега при предсрочно прекратяване на договорите си. Това става ясно от съобщение на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Тя излезе с позиция, че предложените промени по договорите на мобилните оператори са съобразени с отправените към препоръки от КЗП.
С новите промени се въвежда лимит на неустойките за предсрочно прекратяване на договора, като тя се ограничава до три стандартни месечни такси.
По този начин се премахва задължението на абонатите да възстановяват под формата на неустойки "отстъпките" от цените на месечни абонаменти и от цените на закупени в брой или на лизинг крайни устройства, предоставени от телекомите.
С промените мобилните оператори ще имат право да претендират за възстановяване на отстъпки, само когато става въпрос за част от част от реално предоставените отстъпки, а не за предстоящи или бъдещи отстъпки, включително за отстъпки за бъдещ период, каквато възможност предвиждаха старите текстове.
Новите текстове ще предоставят на потребителите по-добра информираност за задълженията и ще премахнат неяснотите, които водеха до едностранни тълкувания, посочват още от КЗП.
Корекциите ще се приложат за всички действащи договори от момента, в който промените влязат в сила, при спазване на сроковете съгласно Закона за електронните съобщения.
Те обаче няма да важат за вече прекратени договори преди влизането в сила на поправките.
Това решение слага край на сагата с оспорването на неустойките, налагани от мобилните оператори.
Преди няколко месеца КЗП забрани на операторите да изискват големи санкции за клиентите си, решили да се откажат от услуга, преди да им е изтекъл договорът. Впоследствие забраната беше атакувана в съда от телекомите, но в крайна сметка по въпроса е било постигнато споразумение.