43 на сто от фирмите в България не планират да дават коледни бонуси на своите служители. Това сочи разследване на рубриката "Чети етикета" по bTV.
Според Националния център за оценка на компенсациите процентът на компаниите, които няма да дадат допълнителни финансови стимули, е чувствително по-висок, отколкото в други години.
Така например през 2019 г. едва 12 на сто от българските фирми са посочили, че няма да предоставят коледни бонуси. Пред 2018 г. този процент също е бил 12 на сто.
Основната причина за промяната в тенденциите е спадът в приходите и финансовата криза, предизвикана от пандемията от коронавирус.
На въпроса при какви условия работодателите решават да предоставят допълнителни финансови стимули, 70 на сто посочват, че това се случва при добри общи финансови резултати.
15 процента от анкетираните планират да предоставят фирмени подаръци, а 8 на сто - ваучери за храна. 7 на сто заявяват, че ще предоставят ваучери за почивка.
63 на сто от работодателите, които все пак ще дадат парични бонуси, смятат те да са в размер до 20 на сто от възнаграждението. 21 процента са решили да дадат до 50 на сто от заплатата на служителите си.
12 процента ще предоставят една цяла допълнителна заплата под формата на празничен бонус.
Най-големи ще са финансовите стимули в ИТ-сектора, следвани от преработващата промишленост, търговията с недвижими имоти и строителството.