Съотношението между двойките по български език и литература /БЕЛ/ и математика на националното външно оценяване е близо 1:6. Така в министерство на образованието прозряха не само, че тази година резултатите от изпитите за 4 и 7 клас са по-лоши от други години, но че има сериозен проблем с подготовката по математика.
Двойките по БЕЛ от двата модула за 7 клас са 759 , а двойките по математика – 3881
Тъжни факти, които отдавна подозираме всички ние – ангажираните с децата си майки, които напук на модерната тенденция за „демократично образование“, хвърляме все още по едно око върху знанията на отрочетата си. Като родител на петокласник мога да назова и конкретните проблеми с математиката:
1. Децата се отвращават от математика още в начален курс.
2. Училищните учители по математика още в 5 клас абдикират и "предават" децата в ръцете на частните учители. Логиката им е проста: "да му мислят тези, които ще вземат големите пари, ние за 600 лв. заплата няма да си даваме зор".
3. Родителите /ако са по-амбициозни/ водят лична обречена битка с гигантските ями в математическите знания на децата си, която най-често е съпроводена от впрягане на целия семеен математически потенциал в обясняването на задачите, както и от яростни натяквания за бъдещия провал на кандидатстването в 7 клас.
4. Невъзможно и ненужно е мотивирането на децата да умножават петцифрено с шестцифрено число при положение, че калкулаторите отдавна са измислени, а компютърът е настолна вещ. Днешните младежи живеят с три клика в секунда, възприемат света главно през визуално съдържание и на този фон досадата от "изрешаването“ на сборници е съвсем разбираема.
5. Често децата решават тестовете с нацелване, тъй като им е втълпено, че е важен верният отговор, а не начинът, по който се стига до него.
6. Под "урок" в учебниците се разбира решение на 2-3 типови задачи без логични взаимовръзки, без обяснение на алгоритми, а понякога и без ползи в практиката
7. В учебниците има задачи без условия, както и задачи с тотално объркани и неясни условия
Така че подготовката по математиката има нужда от сериозно преосмисляне, ъпгрейдване и синхронизиране с действителността. Има нужда и от въвличане в този процес на информационните технологии, както и на всички заинтересовани лица – експерти, учители, родители и деца.
Нищо от това обаче няма да се случи с преименуване на училищата, със статути на "иновативни училища", с поставяне на "национално отговорни задачи" и с пенсиониране на директори, каквито първи приоритети обявиха от министерството.
Няма да се случи и с възстановяване на учителските събори, както и с всеизвестни демографски констатации от типа "имаме дълго и настоятелно неглижиране на въпроса за децата от ромски произход" /Кунева/.
Средното образование затъва все повече в безсилието по високите етажи на министерството. И колкото повече нови закони се приемат, колкото повече реформи се стартират, толкова повече скоростта по времето губят значение, а пътят е тотално неясен. За цялата държава
И това, че математиката не излиза, ни е най-малкият проблем всъщност.