За една нощ София стана зелена столица. Не вярвате? Не, няма нови стимули за електромобили, нито годишните технически прегледи са станали по-малко фиктивни. Просто на бул. "Г. С. Раковски" се появи велоалея.
Първо, постранството за велосипеди бе оградено с двойна жълта непресечена линия, а после изникнаха и гумени ограничители. И всичко ей така - на принципа "решили сме, направили сме го".
В резултат - от двулентовия път на булеварда остана само едната лента. И за градския транспорт, и за линейките, и за автомобилите, и за боклучийските камиони.
На кръстовището на улица "Гурко" велоалеята дори се засича с десния завой за автомобилите, но да не придиряме толкова. Все пак чисто новата велоалея на "Дондуков" е върху паветата, така че да се радваме на асфалта - можеха да сложат жълтите ленти върху плочките на тротоара.
Един логичен въпрос е защо алеята се прави преди зимата, когато велосипедът не е предпочитаното превозно средство. Въобще не питаме как снегорините ще чистят велоалеите и дали цялата киша, луга и кал няма да се озоват върху тях.
Ако от Столична община са искали да инициират война между велосипедисти, шофьори и пешеходци - успели са.
Въпросът е принципен - правим велоалеи просто за да ги има и да не се изложим пред чужденците по време на Европейското председателство, (велоалеята по "Раковски" свързва Представителството на ЕК с НДК и Жълтите павета), или наистина ни пука за доброто всички граждани?
Защото да намацаш асфалта с боя - не е организация на трафика.
Ако се чудите за какво служат велоалеите по Раковски pic.twitter.com/BeXeRH2Jg9
— Kamen Stanev (@hambai) October 24, 2017
В София живеят и работят близо два милиона души. Задача на общината е да направи града уютно и удобно за живеене място за всички.
Да има велоалеи в град като София е напълно разумна идея - това ще мотивира повече хора да идват с колело на работа и ще облекчи трафика в центъра, който и без това е затлачен. Това е вярно - стига обаче алеите да не започват от нищото и все пак да водят до някъде - например, до училища или университети.
Добре би било да има и тротоари за пешеходците, а автобусите и метрото да са достъпни за колички, били те детски или инвалидни. Още по-добре би било да се налагат задължителните глоби на неправилно паркиралите коли и на тарикатите, които спират "само за две минутки" на аварийки.
При всички случаи, най-добре би било градоустройството да не се планира "по случай случая" - председателства, предизборни кампании, и други тържествени явления.
По принцип не е много трудна работа, но със сигурно не се прави с настройката "събудихме се днес и решихме".
За добро или лошо, за пореден път установяваме, че София не е Берлин, и като манталитет на гражданите си, и като управленски решения. Пресният случай с поставените накриво колчета в подлеза на НДК и провалът "Дондуков" го потвърждават, но и не всички разлики са в наша вреда. Просто всеки е с особеностите си, и затова трябва да се търсят решения, които отговарят на местни проблеми, а не да се копират практики от други вселени.
Иначе ще си останем само с титлата "европейска столица" и ще чакаме дъждът да отмие боята, а някой да премести колчетата.
Много е логичен въпросът защо преди зимата. Просто трябваше да проточат ремонта на булеварда до пролетта. А как се чистят...има едни специални машини. Защо ли загубих две минути с тая глупост е най важният въпрос.
Ха ха, в Пловдив 50% от т.н. велоалеи са такива. Половината ни булеварди от 3 ленти станаха по 2 а от 2 станаха с по една. Разбира се тук нещата се направиха малко по скъпо, с червен асфалт. На всякъде десния завой е вече руска рулетка, защото няма никаква видимост към велоалеята и тъй като никой колоездач не спира на кръстовищата, има непрекъснато ПТП на тези места.
Един (по-скоро няколко) велоснегорина ще решат проблема. Само остава да намерите кой да върти педалите...
Ние си прафа popleta - суфету ие най-гуемуту сиелу у сфету . Ба м'аа му 5 минути разходка и чух достатъчно за писането . Аф турчету суфиету ф рабутну ние минаа 3 милиуну .... а паре си трееа . Жъ мини сидмизъ жъ я мааанат щу'т тъй са казааале пребивавашити - но парите прибрани ( драма няма ) .
Преградките на велоалеята по Раковска са монтирани наобратно. Светлоотразителите би трябвало да са от вътрешната страна на улицата, така че да се осветяват от фаровете на колите, сътветно шофьорите да виждат по-добре къде е демаркационната линия, която не трябва да пресичат. Това става ясно и от факта, че (месец и половина по-късно) същите са монтирани както трябва на бул. Дондуков. Кой ще отговаря за това?