Ела да те тунинговам да се научиш да рекламираш

Естетичният хирург д-р Енчев е помолен от Националния съвет по саморегулация (браншова организация на рекламистите) да си свали билбордове. И слава богу! Най-накрая! На един от тях мъртвият вече Осама му благодари, че след като докторът му е сменил физиономията, е успял да излъже целия свят, че е убит.

А на друг някаква домакиня тип "Америка от 50-те години на ХХ в." твърди, че е прекалено красива, за да работи. Д-р Енчев е казал, че ще се съобрази с това решение.

Хубавата новина тук е, че всичко е станало както трябва. Потребители са сезирали браншовата организация, тя от своя страна е излязла със становище и клиентът на билбордовете се е съгласил да не ни заслепява повече с безвкусица. Саморегулация-мечта.

Културно, по европейски, не като мазните рейтингови борби около плаката с голия задник на Азис, който преди 7-8 години властите бореха с непозволени репресиращи средства, като оставаха напълно толерантни към голите женски дупета в съседство.

А какво ще правим с всички останали рекламни глупости, които - ако се бяха появили на Запад, досега поне 10 правозащитни организации да са завели дела срещу тях и да са ги спечелили?
Най-често се прегрешава по посока на опредметяването на жената, на превръщавето й просто в неодушевена награда за покупателния мъж.

Един от най-ярките примери е билборд на марка уиски, на който мъж на около 70 е седнал до момиче на около 20. Всичко е обяснено с надписа: "Приемете, че животът понякога е несправедлив". Право да му се възмущават имат не само женските, но и пенсионерските организации.

Отскоро ни се внушава, че ако си купим точно тази марка кола, до нас ще се вози винаги гола манекенка със съвършени форми. А спомняте ли си атакуваната дори в съда (но неуспешно, за съжаление) реклама, в която жената бе наредена сред задължителните условия за доволството на мъжа между бирата и колата? Или сезонът на дините и всякакви други заигравки с женските полови органи като награда, че ще си купиш продукта?

Билбордът на д-р Енчев е не просто безвкусен, той призовава към откровена легална проституция: "Ела да те тунинговам, за да си намериш добър спонсор, защото само грозните работят." Това не е чувство за хумор, това е манталитет, според който жената е второ качество.

Но не е работа на властите да реагират срещу подобни престъпления срещу добрия вкус и модерното мислене. Гражданският дебат трябва да ги изобличи и изрита от публичното пространство. Макар опитите да са отскоро и да не са много насърчителни засега. Свалянето на билборда "Прекалено съм красива да работя" е първият успех в тази посока.

През 2001 г. бе заведено първото дело, с което някой протестираше срещу рекламно послание, омаловажаващо жените. Величка Христова от Пловдив подаде жалба срещу гореспоменатата марка бира, която наричаше жената атрибут на мъжкия кеф. Почти никой в медиите не я подкрепи, защото все пак пивоварната, която тя съдеше, е огромен рекламодател. И Христова загуби делото...

Надявам се днес тази дама да е прочела новината, че 10 години след нейния първи опит някой, който омаложава жените, е бил санкциониран. И то благодарение на гражданска активност. Да видим кой ще е следващият. Женските организации, къде спите?

#2 beavis 08.06.2011 в 20:28:23

Че въпросните реклами са лишени от креативност, е вън от съмнение, но за да ги коментираш и, не дай си, Боже, осъждаш, си се иска доста солидна доза комплексарщина, мисля...

#7 Cat in the cradle 09.06.2011 в 10:04:53

Да наричаш pin-up илюстрациите на Gil Elvgren "някаква домакиня тип "Америка от 50-те години на ХХ в." е проява не само на бедна обща култура, а и на лош вкус. Отделен въпрос е, че много силно ме съмнява доктора да си е платил за ползване на продукт, защитен от авторско право. А за посланието - ами да, някои жени са прекалено красиви да работят. Има и такива, които не са красиви, и пак не работят. Кой както си го направи. На мен тази реклама не ми говори по никакъв начин, не се комплексирам, не се чувствам застрашена и опредметена, или каквото там трябва да предизвика според вас.... Слоган като слоган, deal with it.

#8 Cat in the cradle 09.06.2011 в 10:07:08

Относно "призоваването към откровена легална проституция": ами цял свят към това призовава. Бракът е легална проституция. Женските организации, освен тези които са анти-насилие, са поредния балон, събиращ пари, и занимаващ се с никому необходими глупости....

#9 My Majesty 09.06.2011 в 10:44:55

До Cat in the cradle : Може доста сериозно да се поспори "пин-ъп" колко е изкуство. Като видите буквализвма на Хахахах - американците и припадате от снобщина.

#10 Borracho 09.06.2011 в 11:15:08

Рекламата си е нормална, а щом хваща внимание значи е и успешна. В свят, в който 18-годишни абитурентки предпочитат за подарък нови цици (щот старите са се износили сигурно) кво толкова пречи реклама на доктора, който ги прави тея цици? Човека учил, специализирал, градил име и накрая някой му забранява да си рекламира бизнеса? Разбира се, както пише и в статията за гъза на азис проблеми няма... Ако беше шеговита реклама на операции от смъртоносен рак - ок, ама кво толкова дразни тази не разбирам....

#12 veselavesela 09.06.2011 в 11:29:41

Предвид ширещите се "регулярни" методи за склоняване към проституция да се твърди, че един такъв билборд би имал подобен ефект е смешно. Единственото, с което бих се съгласила да, безвкусен е, но никой и не очаква произведение на изкуството на място за реклами . Колкото до пин - ъп снимките на разголени красавици - сексът и красотата продават, всеизвестна истина, а целта на рекламата е идентична. Дали би ви изглеждала по- естетична една Рубенсова репродукция и до нея обезцелулитеният й фотошоп.

#14 Лайнол Мастията 09.06.2011 в 14:41:06

Явно днес тук има доста "пипнати" дами!?Потресен съм от коментарите невиждащи нищо нередно в този помия!Как може да е нормална реклама,която буквално казва следното-тези,които работят са грозни!?Да оставим настрана внушенията,които са много повече от голите думи. Всъщност,то и моя аватар и никнейм не са обидни за Меси и феновете му-ако не ги харесват значи просто са комплескари и точка.

#15 Cat in the cradle 09.06.2011 в 15:15:17

до 14: трябва да се обидим, че не се чувстваме обидени ли?

#16 Kenobi 09.06.2011 в 15:35:32

Тази девойка на билборда и след "тунинга" не е прекалено красива ... очевидно ще и се налага да поработва по малко .... Иначе как лесно в България се прави слон от муха или пък как скъпо се продават трици а евтино брашно ...

#18 My Majesty 09.06.2011 в 16:45:12

Да не забравяме,че съвременното общество изкриви мястото и ролята на естетичната и пластичната хирургия. А д-р Енчев си плаща за реклама, която да впечатли хора с чалга тип съзнание. Нрмално е и рекламите му да са такива и отправени към такива.

#19 Белия татко 09.06.2011 в 16:49:50

Билбордовете с Осама съм ги видял с очите си. Първо беше майтап във ФБ, а след това д-р Енчев си го сложи на рекламата.

#20 Белия татко 09.06.2011 в 16:51:21

http://woman.hotnews.bg/n/dr-enchev-skri-osama.8619.html

#21 Лайнол Мастията 09.06.2011 в 17:00:16

до №15 Според потребителите,рекламната кампания е подчертано дискриминационна , антивъзпитателна и обидна --------------------------------------------------------------------------------------- Разбрахме,че не се обиждаш лесно!Сигурно и за дискриминацията ще ме захапеш,но какво ще кажеш за възпитателния ефект?!Ако имаш дъщеря така ли я /или ще я/ възпитаваш? Но най ми хареса,че "бракът е легална проституция" ?!? Сама ли го измисли ?

#22 Cat in the cradle 09.06.2011 в 17:30:28

мм, не, още нямам деца. Не се впечатлявам от нещата, които не ме впечатляват. И не смятам да обвинявам д-р Енчев за възпитанието на моето семейство.

#23 Архангел 09.06.2011 в 17:33:21

Рекламата, а рекламната кампания са великолепни! Самия факт, че се вдига толкова шум говори за колосален успех, колкото и да не се харесва на някой

Новините

Най-четените