Естетичният хирург д-р Енчев е помолен от Националния съвет по саморегулация (браншова организация на рекламистите) да си свали билбордове. И слава богу! Най-накрая! На един от тях мъртвият вече Осама му благодари, че след като докторът му е сменил физиономията, е успял да излъже целия свят, че е убит.
А на друг някаква домакиня тип "Америка от 50-те години на ХХ в." твърди, че е прекалено красива, за да работи. Д-р Енчев е казал, че ще се съобрази с това решение.
Хубавата новина тук е, че всичко е станало както трябва. Потребители са сезирали браншовата организация, тя от своя страна е излязла със становище и клиентът на билбордовете се е съгласил да не ни заслепява повече с безвкусица. Саморегулация-мечта.
Културно, по европейски, не като мазните рейтингови борби около плаката с голия задник на Азис, който преди 7-8 години властите бореха с непозволени репресиращи средства, като оставаха напълно толерантни към голите женски дупета в съседство.
А какво ще правим с всички останали рекламни глупости, които - ако се бяха появили на Запад, досега поне 10 правозащитни организации да са завели дела срещу тях и да са ги спечелили?
Най-често се прегрешава по посока на опредметяването на жената, на превръщавето й просто в неодушевена награда за покупателния мъж.
Един от най-ярките примери е билборд на марка уиски, на който мъж на около 70 е седнал до момиче на около 20. Всичко е обяснено с надписа: "Приемете, че животът понякога е несправедлив". Право да му се възмущават имат не само женските, но и пенсионерските организации.
Отскоро ни се внушава, че ако си купим точно тази марка кола, до нас ще се вози винаги гола манекенка със съвършени форми. А спомняте ли си атакуваната дори в съда (но неуспешно, за съжаление) реклама, в която жената бе наредена сред задължителните условия за доволството на мъжа между бирата и колата? Или сезонът на дините и всякакви други заигравки с женските полови органи като награда, че ще си купиш продукта?
Билбордът на д-р Енчев е не просто безвкусен, той призовава към откровена легална проституция: "Ела да те тунинговам, за да си намериш добър спонсор, защото само грозните работят." Това не е чувство за хумор, това е манталитет, според който жената е второ качество.
Но не е работа на властите да реагират срещу подобни престъпления срещу добрия вкус и модерното мислене. Гражданският дебат трябва да ги изобличи и изрита от публичното пространство. Макар опитите да са отскоро и да не са много насърчителни засега. Свалянето на билборда "Прекалено съм красива да работя" е първият успех в тази посока.
През 2001 г. бе заведено първото дело, с което някой протестираше срещу рекламно послание, омаловажаващо жените. Величка Христова от Пловдив подаде жалба срещу гореспоменатата марка бира, която наричаше жената атрибут на мъжкия кеф. Почти никой в медиите не я подкрепи, защото все пак пивоварната, която тя съдеше, е огромен рекламодател. И Христова загуби делото...
Надявам се днес тази дама да е прочела новината, че 10 години след нейния първи опит някой, който омаложава жените, е бил санкциониран. И то благодарение на гражданска активност. Да видим кой ще е следващият. Женските организации, къде спите?