Какво правиш, ако ти трябва ново летище в островна държава с планински терен, където земята е едно от най-дефицитните неща?
Създаваш земя в морето.
Днес не звучи като най-оригиналното и невиждано решение, но летище "Кансай" в Япония се появява през 1994 г. в морето в залива на Осака. То е първото на света летище, построено върху създаден за целта изкуствен остров.
Преди него Осака - третият по големина град в Япония, има друго летище - "Итами", но с увеличението на трафика и икономиката на региона - наблизо са също градовет Киото и Кобе - то се оказва прекалено малко за всички полети.
"Итами" се намира в гъсто населен район и разрастването му не е възможно. Вариантът новото съоръжение да е край Кобе е отхвърлен заради протести на местните жители и така то е насочено към морето край Осака, където няма да пречи на никого и ще може да оперира денонощно.
През 1987 г. започва строежът на изкуствения остров, върху който да се разположи и летището.
Той е дълъг 4 км и широк 2,5 км и трябва да е така проектиран и изграден, че да издържа на бедствията, типични за Япония - земетресения и тайфуни, но също и да може да осигури безопасна основа за писти и сгради.
Затова в залива е изградена 11-километрова дига в морето, която да пази бъдещата структура.
Морското дъно под острова обаче е глинесто и първо е подсилено с огромни количества пясък. В основата на изкуствената структура се поставят 2 млн. вертикални тръби, които да я подсигурят. Те са напълнени с пясък, за да се осигури по-стабилна основа.
Върху нея са изсипани над 400 млн. куб. метра скали, а над морското дъно е изграден слой от 30 метра земя.
Изкуственият остров е на 3 км от сушата, а за връзката между тях е построен мост.
Над земята летището също впечатлява. Понастоящем то има 2 терминала, като първият е сред най-дългите на света - 1,7 км, и е на 4 етажа. Проектиран е от прочутия италиански архитект Ренцо Пиано, който е и един от авторите на дизайна на центъра "Помпиду" в Париж. Напомня на крилото на самолет.
През 2007 г. се появява и втори остров, за втори терминал.
Още от началото на проекта е било ясно, че островът ще потъва.
За да се компенсира това, в терминала на летището са вградени регулируеми 900 метални колони, които могат да се надигат или спускат. Целта е постройката се уравновесява и да не се "килва". Дори пистите са от гъвкав асфалт, който да поема промените във височината, вместо да се пука.
През 1994 г. летище "Кансай" е пуснато в експлоатация. По-малко от година след това става земетресението в Кобе от 7-ма степен по Рихтер с над 5000 жертви.
Трусът е с епицентър на едва 20 км от новото летище, но то не понася никакви щети, благодарение на съобразените си със земетресения подвижни конструктивни връзки.
Тайфун от 2018 г. обаче успява да надмогне дигата при острова и наводнява пистите, което води до 2-седмично прекъсване на нормалната работата на аерогарата. В резултат започва надграждане на дигата с още близо 3 метра.
Проблемът с потъването обаче остава.
В първите години след построяването на изкуствения остров то е по-бързо от очакваното и към 1999 г. е 8 метра, а към 2018 г. - с 11 метра.
Процесът обаче се забавя и вече е с няколко сантиметра на година. Според инженерите слягането му е почти приключило.
Според други обаче до 2056 г. конструкцията може да е изцяло под вода, включително и заради покачването на нивото на моретата и океаните.
Летище "Кансай" е сред най-скъпите транспортни проекти на Япония в модерната ѝ история и струва поне около 20 млрд. долара. То обаче служи и като пионерен проект за други подобни структури и в Япония, и на други места в Азия.
Днес през летището минават около 25 млн. пътници годишно, което го прави третото най-голямо в Япония - след "Нарита" и "Ханеда" в Токио.
"Кансай" отпразнува 30-тия си рожден ден през 2024 година като се похвали, че откакто оперира, на летището не е загубен нито един пътнически багаж.
Както и с още един проект за разширението си - за увеличение на капацитета до 40 млн. пътници годишно.
Явно от управата на съоръжението не споделят опасенията за потъването му.