Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво изпуснахме, докато въртяхме баницата с късмети

Правителственият самолет ще бъде сменен Снимка: БГНЕС
Правителственият самолет ще бъде сменен

Докато дояждахме сармите от Бъдни вечер и търсехме бабините рецепти за баница с късмети, доволни, че сме слели толкова почивни дни и пак сме "прецакали" системата, държавната и общинските власти не спяха.

Около празниците повечето от нас търсеха начини да намалят ефектите от коледното преяждане и репетираха как ще звучат равносметките им за годината във Фейсбук. През това време в Министерски съвет също се правеха равносметки. Или по-скоро реклами, както самият министър-председател ги определи.

В последното заседание на кабинета за годината министрите не само се хвалиха, но свършиха и малко работа - взеха решение за нов правителствен самолет. За него ще бъдат отделени 55 милиона лева от бюджета на транспортното министерство, ще му бъде построен хангар, ще останат пари и за техническо обслужване.

Далеч сме от мисълта, че сигурен самолет за властта не е нужен. Нито пък искаме 19-годишният "Фалкон" с премиера на борда да кръжи с часове над столицата, да го приземяваме ръчно и тем подобни смущаващи инциденти, каквито се случваха неведнъж. По-конкретно през 2015 г. и малко по-наскоро - през ноември.

Само се питаме защо решението се взима по Коледа, след като за техническата неизправност на машината се говори отдавна? В което говорене, между другото, бившият шеф на „Авиоотряд 28" Цвятко Луканов видя опит да се оправдае бъдещ харч за милиони.

И докато мисълта, че парите на данъкоплатеца някак между другото и междупразнично са били тихомълком разпределени просветваше тук-там като коледна лампичка, друго решение в последния момент ни ослепи като дълги фарове през нощта.

На 30 декември - в последния си работен ден - общинските съветници в София гласуваха по-високи данъци за автомобилите и за възмездно придобитото имущество.

Както за новия правителствен самолет, така и за промяната в Наредбата за определяне на размера на местните данъци, се говори не от вчера. Предложението идва от столичния кмет и е минало едномесечно обсъждане, преди да разгорещи съветниците на 30 декември. Повдигано е като тема и покрай мръсния въздух.

И въпреки това окончателното решение беше взето, когато повечето хора изтрезняват от Коледа и подгряват за Нова година... и когато не следят новините.

Данъкът на автомобилите се променя на принципа, че който цапа повече, ще плаща повече. Тоест колите с нисък екостандарт и с голяма мощност ще плащат най-много (вече има и калкулатор за тези сметки).

Аргументът на ГЕРБ и Патриотите, които гласуваха „за", беше, че това е мярка за подобряване на качеството на въздуха, стимулиране за ползване на градския транспорт и очаквани общо 38 млн. лв. в бюджета на "Московска" 33. Пари, които по думите на Фандъкова ще отидат за облагородяване на кварталите.

Което би било не лошо новогодишно обещание - да дишаме чист въздух, да караме нови коли по здрави улици, и да се разминаваме по тротоарите с други пешеходци, вместо да лавираме между изоставени москвичи.

Но самата Фандъкова съвсем скоро призна, че не очаква "хората да се откажат от колите си, понеже данъкът им е скочил с 10 лева". Което веднъж си противоречи със собствения й мотив, че това е мярка за подобряването на въздуха. От друга страна, мерките за подобряване качеството на въздуха не се изчерпват с автомобилите, но горенето на въглища и дърва все още е факт.

Така с мнозинството в общинския съвет, решението е прието и софиянци посрещнаха Новата година с по-високи данъци за автомобили и имоти, а данъкоплатецът в страната бе небрежно информиран, че 55 милиона от държавните средства ще отидат за нов самолет за властта.

А с тези новини дойде и следновогодишното изтрезняване - че важни политически решения, на държавно и на общинско ниво, отново се взимат в последния момент. И докато общественото внимание не е така изострено.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените