Крачката, която дели България от най-голямата инвестиция

 

 

Публикуваме коментара на Светослав Иванов от предаването "120 минути" по bTV, а видеото можете да видите тук.

 

България е на прага на привличане на най-голямата еднократна инвестиция в своята демократична история.

От месеци е ясно, че световният автомобилен концерн "Фолксваген" търси място, за да построи нов завод с глобално производство на автомобили с капацитет от над 1000 коли над ден. Също така е ясно, че представители на българските власти са в напреднала фаза на преговори с компанията.

Като потенциални места се разглеждат парцелът край Кремиковци и индустриална зона "Тракия", край Пловдив.

Всичко това се случва на фона на огромен растеж в автомобилната индустрия у нас, особено в последните няколко години. И заради чуждестранното участие, тя се превърна в остров на надеждата за цялата икономика.

Става дума за близо 200 компании, които у нас произвеждат различни елементи, софтуер, датчици, климатични системи и множество компоненти, които създават стойност за над 3 милиарда евро годишно. Тук са някои от големите в бранша, които изнасят за най-големите в целия свят.

Въпросът е дали този растеж достига своя таван в демографски смисъл?

Как се случва сблъсъкът на бизнес плановете с демографската реалност? Ще има ли достатъчно квалифицирани кадри, които да работят в евентуален бъдещ завод на "Фолксваген", на когото ще са нужни над 5000 души със специфично образование и квалификации. Именно този потенциал е гарант или ахилесова пета за инвестиция, надхвърляща милиард и 400 милиона евро.

Колко такива хора ще излязат от университетите? Колко са склонни да се върнат в България?

Ще бъдат ли спазвани сроковете за строителство на нова пътна инфраструктура? Какви стимули е готова да предостави държавата? Готово ли е правителството бързо да адаптира някои области на образователната система, специално за нуждите на подобен тип производство? Готов ли е този инвеститор да изчака и да участва в тази промяна?

Все въпроси, които са на живот и смърт, и за румънци, и за сърби, откъдето през седмицата се похвалиха чрез статия в местни вестници, че "Фолксваген" е избрал Сърбия.

Това поставя сърбите в неловка ситуация, защото подобни събития се обявявят по различен начин и подобни неофициални информации са нож с две остриета. Особено, ако целят да повлияят на неизяснен въпрос на масата на неприключилите преговори.

Засега София мълчи, както повелява нормалното поведение, но залогът е огромен.

Това е тест за България и нейната готовност да участва в събития с потенциал да променят цели индустрии. Това може да се разглежда и като тест - доколко политиката има влияние в сключването на подобни сделки.

#1 gymstar 11.03.2019 в 08:47:07

Глупости! Фолксваген! Да дадем парцела за Москвич или Лада! Ало троловете! Спите ли? Ще дават пак земята на империалистите! А можем да правим ЗАЗове. С какво е по-лош от Порше?

#2 Nikkor 11.03.2019 в 12:27:36

Поредният напълно идиотски коментар под иначе сериозна статия. Даже като стане въпрос за инвестиция от такъв мащаб, от най-голямата компания в автомобилната индустрия, на некъв идиот пак му се привиждат Москвичи, Лади, Запорожки и ...Путин? За Путин нищо не си написал, кретен нещастен.

#3 bat Vasko 11.03.2019 в 16:17:41

Няма как да стане тая. Дори "братятата" руснаци навремето не са ни поверили да правим техните боклуци на 4 гуми, та Фолксваген ли ще се излъже.

#5 dedo adji 12.03.2019 в 01:33:59

Новината е прекрасна! Най-после инвестиция в завод а не в банка, мол или кол център! Но защо се появява не в рубриката Новини а в нравоученията на Светльо Иванов? Да привлича коментари на идиоти, които още се стряскат на сън от ЗАЗ и ВАЗ. Ако някой от шефовете на ФВ прочете писаниците на Светльо ще захвърли сделката като горещ картоф. Да настройваш университетите за подготовка на кадри 1-2 години преди откриването на завод е глупост, достойна за ЦК на БКП. В България все още са останали малко кадри, и могат да се привлекат и от Европа, само да им се предложи достатъчен стимул. За 800лв, даже и за 1200, никой няма да се хване. И не са нужни 5000 инженери. Колите се произвеждат на конвейр. Конвейрът е измислен още от Хенри Форд и операциите са разпределени така, че да могат да се извършват от Джони Дафт и Джими Дъмб. Работил съм на конвейр и съм го виждал. За завод с 5000 работници ще са нужни 50 инженери и 500 опитни техници, останалите се обучават в движение. Може даже да се наемат работници от Факултето или Филиповци, само ще има проблеми със самоотлъчките. Чел съм същите оплаквания от негри (пардон, афроамериканци) в САЩ. В петък като вземе надника в понеделник го няма. 3 дни бачка, на 4-я го няма, и т. н.

#7 Dox 12.03.2019 в 08:18:12

У нас има автомобилен завод - този в Ловеч. При това с огромен капацитет. Може да произвежда и продава коли не само в половин Европа, но и в Близкия изток, Египет и пр. Но това, че в момента продажбите му са само на нашия пазар, не се дължи на липсата на кадри, а на някои "висши съображения" - както от централата на Съветския съюз, така и на нашето "ръководство".

#9 Dox 12.03.2019 в 19:52:22

Бароне, А ти какво очакваш - всичко да се прави тук, у нас ли? Че то вече никъде по света не е така. Частите се произвеждат по цял свят, след което се транспортират именно в монтажен цех /обикновено в Азия/ и там се сглобяват. Също така, поне половината от западните марки коли, които се карат у нас, са произведени /сглобени/ в Русия. Там отдавна има заводи /цехове/ за повечето известни марки. Нищо, че някои "налагат санкции". А Литекс Моторс приключи основно заради навреме взети височайши мерки. Преди няколко години даваха филм за него, та тогава разбрах какъв капацитет има.

#10 Nenimir 12.03.2019 в 19:52:52

"Новината е прекрасна! Най-после инвестиция в завод а не в банка, мол или кол център! Но защо се появява не в рубриката Новини а в нравоученията на Светльо Иванов?" Новината, всъщност беше новина на 08.02.2019 във Капитал.

Новините

Най-четените