Volkswagen - доскоро една от гордостите на немската икономика - има големи проблеми. Kомпанията едвам се съвзе от удара, който "Дизелгейт" ѝ нанесе, само за да попадне в нова и то още по-тежка криза.
За първи път от съществуването си Volkswagen толкова изостава от конкуренцията и особено от китайските си съперници, че обмисля затваряне на фабрики на територията на Германия.
Още на 2 септември съветът, който представлява правата на служителите, е информиран, че се обмисля затварянето на поне два немски завода - един за сглобяване на автомобили и един за производство на части.
Дали говорим за временни затруднения, или европейските производители като Volkswagen наистина не могат да се справят с прехода от ДВГ към електромобили?
Изпълнителният директор на VW - Оливер Блуме - признава, че ситуацията е изключително сериозна.
Пред "Си Ен Ен" той уточнява, че се обмислят мерки като съкращаване на персонал и реорганизация на производствата, но от уравнението вече не се изключва доскоро немислимото затваряне на производствени мощности в Германия.
Блуме заявява, че цялостната икономическа обстановка в Европа е неблагоприятна, но и не крие, че именно Volkswagen към момента не издържа на конкуренцията.
По тази причина още през 2023 г. компанията започна сложни маневри по съкращаване на персонала си, като всеки ход е съгласуван с могъщите немски работни синдикати. Оттогава насам VW предлага частично пенсиониране на всички служители, родени през 1961 и 1962 г.
Общо около 1500 работници ще приемат тези специални пенсионерски пакети, а от април тази година на някои служители се предлагат до 50 хил. евро компенсация, ако напуснат по взаимно съгласие.
Сега Volkswagen налага и пълна забрана на наемането на нови служители, замразяване на годишните бонуси и временно спиране на повишенията.
За сметка на това брандът представи проектите за 30 нови модела, които ще обогатят портфолиото до края на 2025 г. Предвидените нови коли са микс от електромобили, хибриди и автомобили с ДВГ, макар че както неведнъж е казвал пред медиите Блуме, "бъдещето е електрическо".
Допълнително Volkswagen продължава да се надява, че данъците и таксите, които Европейският съюз налага на вноса от Китай, ще обуздае донякъде ситуацията.
Това обаче са напразни надежди - данъкът за китайски коли възлиза на 10% от стойността им. Някои държави от ЕС ги облагат допълнително с от 15 до 17% от стойността, само че цената на автомобилите от Китай остава достатъчно изгодна, че да бъде предпочетена от потребителите.
А и основният сегмент китайски коли, които се търсят на пазара, са електромобили и донякъде хибриди - тоест именно класът автомобили, които германският концерн упорито продължава да пренебрегва.
Синдикатите обаче вече обвиняват Volkswagen в безотговорно поведение и грешки в мениджмънта, които ще доведат до съкращение на персонала.
По мнение на синдикалистите от грешките на компанията ще пострадат най-невинните - нейните служители, особено ако се стигне и до затваряне на мощности.
За "Гардиън" Даниела Кавало, председателка на работническия съвет на Volkswagen, е категорична, че ще се бори за запазването на работните места, каквото и да ѝ коства.
Тя настоява да се обмисли как да се преодолеят истинските трудности на компанията и изоставането ѝ от съперниците в бранша, за да се премине през кризата. По думите ѝ са необходими анализи, синергия между отделите, продуктивност и решителност.
В противен случай Кавало е категорична: "Рискуваме не само загуба на работници и приходи, рискуваме да унищожим сърцето на Volkswagen."