Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На кого му причернява от Черния петък?

И когато, няколко часа по-късно, се прибереш вкъщи и се хвърлиш съсипан от емоции и умора на дивана, доволно заринат от кутии с черна техника и дизайнерски торби, изведнъж осъзнаваш, че повечето от нещата всъщност изобщо не ти трябват. Снимка: Getty Images
И когато, няколко часа по-късно, се прибереш вкъщи и се хвърлиш съсипан от емоции и умора на дивана, доволно заринат от кутии с черна техника и дизайнерски торби, изведнъж осъзнаваш, че повечето от нещата всъщност изобщо не ти трябват.

"Готов ли си за Черния петък?"

Този боен призив, с който хиляди търговски брандове по света призовават всяка година в края на ноември хората да впрегнат цялата си физическа, емоционална и потребителска мощ, за да купуват, доста напомня на болшевишкия агитационен плакат от времето на гражданската война в Росия: "Ты записался добровольцем?" Щото ако не си се... как не те е срам!

И двете кампании имат за цел да превърнат таргетите си в пушечно месо - едната за кефа на някакви идиоти-войнолюбци, а другата - за кефа на... друг тип идиоти.

На търговската фронтова линия агитаторите имат за цел да насторят съзнанието на потребителите-воини така, че да се чувстват удовлетворени задето са част от едно такова грандиозно начинание. Затова не е чудно, ако изпитваш неподправена радост, че си си купил протеза за долен крайник на ИЗГОДНА ЦЕНА, без дори да си с ампутиран крак.

Минус 50 %, минус 75%, минус 90%... "Блек фрайдей - пазарувай сега и спести пари!" "Блек фрайдей - заявете потребителски или стоков кредит!" "Блек фрайдей - от студ умри, но гъзар бъди!" "Блек фрайдей - купи или умри!" Манипулацията е почти на сто процента ефективна, защото залага на един от най-изпитаните психологически трикове, с които жонглира комерсиалната реклама, а именно: "Представи си, че го имаш!"

Повсеместните големи намаления нахлуват като Конника без глава на черен кон през Черния петък и прецакват потребителската ти самодисциплина и контрол, към които иначе стриктно си се придържал през останалото време на годината.

И когато, няколко часа по-късно, се прибереш вкъщи и се хвърлиш съсипан от емоции и умора на дивана, доволно заринат от кутии с черна техника и дизайнерски торби, изведнъж осъзнаваш, че повечето от нещата всъщност изобщо не ти трябват. Даже и не ти харесват. Просто си ги купил, за да не изглеждаш будала в собствените си очи, че не си се възползвал от възможността, когато си я имал. А и защото си се записал доброволец на фронта за международно подпомагане на китайското производство!

Всичко започва някъде около 1961-а година, когато полицията във Филаделфия нарича петъка след Деня на благодарността "Черен петък" заради големите задръствания по пътищата.

20 години по-късно нарастващата употреба на фразата получава ново тълкувание, свързано с очевидно нарастващите печалби, които търговците регистрират в този конкретен ден от годината, когато бизнесът им вече не е "на червено", а "на черно"*. В Черния петък магазините отварят много рано (а от известно време насам някои от най-големите търговски вериги отварят дори в полунощ!) Интересът към Черния петък нараства с всяка изминала година, а преди десетина години американският феномен преплува океанът и оттогава владее и европейския континент.

За щастие обаче в държави като Холандия, Франция, Норвегия и други лудницата по магазините през този ден е само бледо копие на това, което се случва в САЩ. Служители в магазините разказват от първо свидетелско лице умопомрачителни истории за случки в резултат на шопинг стреса, който размътва разсъдъка на милиони американци. Като, например, случката с клиент, който се изходил в една от пробните и след това си избърсал задника с риза на Ralph Lauren, само защото била намалена от $345 на $125!

Статистиката показва, че от 2006-та година насам са регистрирани 7 смъртни случая и 98 ранени заради хаос и безредици в магазините през Черния петък.

Трябва да признаете, че да те прострелят в главата, само защото си прередил някого на опашката, не е особено приятно преживяване, когато си излязъл да си напазаруваш кожени ботушки, три килограма течен шоколад и UHD телевизор...

Черният петък напоследък набира голяма популярност и в мюсюлманските държави, макар че повечето религиозни лидери открито се обявяват срещу него, смятайки го за уронващ устоите на мюсюлманската вяра и начин на живот. Затова ако сте от хората, на които им причернява пред очите с наближаванаето на Черния петък, ето един полезен съвет: Заминете за Пакистан! Там, за да не разсърдят Аллах, му викат... Белия петък.

*Английският израз “да си на черно” (to be in the black) означава да имаш авоари в банката, да не дължиш пари.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените