В детската градина 3-годишният Севън Конг има другарчета, с които да си играе, но вкъщи най-добрият му приятел е малък андроид с цвят на зелен лимон, който се казва BeanQ. Двамата прекарват часове заедно, като Севън обсипва робота с постоянен поток от въпроси.
"Какво става, BeanQ? Яде ли? Искам да гледам анимация!"
Зеленият андроид, на свой ред, отговаря със сходни прости думи и фрази, а заедно с тях показва и серия от различни емоджита на големия екран, който му служи за лице.
Родителите на Севън купуват BeanQ, след като семеен приятел им го препоръчва. Андроидът е предназначен за преподаване на знания в ранна възраст, което донякъде облекчава ангажимента на родителите, които трябва да балансират между семейството и претоварения работен график.
"Когато сме много заети, BeanQ е на разположение да го забавлява," казва майката на Севън – 33-годишната Лю Киан.
Въпреки периодичните бъгове в разпознаването на гласови команди, Лю казва, че машината няма никакви проблеми да общува с активното 3-годишно дете.
Лансирани от клъстер от водещи компании за изкуствен интелект, който чрез мощни рекламни кампании, насочени към технологично грамотните родители, образователни продукти за деца в ранна възраст придобиват футуристичен аспект в Китай, а популярността на тези устройства достига истински бум.
Търсене в Tmall (китайският еквивалент на Amazon) за "education robot" дава 65 страници с продукти. Родителите казват, че ползата от ИИ джаджите отива отвъд областта на образованието. BeanQ например също така включва и режим на "дистанционна грижа", в който той може да служи като подвижна бавачка и автоматично може да снима децата и да качва снимките онлайн, за да ги преглеждат родителите.
Юан Уен, 32-годишна майка, казва, че тя използва много тази функция, за да улавя ключови моменти от живота на сина ѝ, докато той расте, както и за да общува с него, когато е надалеч.
"С BeanQ, мога да провеждам видео-чатове със сина ми, когато се налага да работя до късно", споделя тя.
Някои експерти обаче оспорват доколко полезни са образователните устройства с изкуствен интелект и дори ги отхвърлят като еквивалент на "смартфон от нисък клас" за работещите прекалено много родители.
Други изказват по-мрачни опасения за личното пространство и безопасността на децата. Техните притеснения идват от това, че посредством тези андроиди родителите публикуват онлайн незащитена визуална и геолокационна информация за децата.
С цена от само 300, BeanQ тихомълком се е установил в милиони обикновени семейства от средната класа в Китай.
"В този бранш, след 3-5 години, всяка играчка ще е дигитална. Вече няма да има неодушевени играчки," казва Джеймс Ин, президент на Roobot, компанията-производител на BeanQ.
"Децата се отегчават лесно от играчките, независимо колко лъскави са те. Изкуственият интелект обаче е жив и постоянно се променя", коментира той. Roobot е само една от голяма група китайски ИИ компании, които използват концепцията за ранно обучение на децата, за да комерсиализират технологията си.
"Роботите за деца са секторът, където ИИ може да набере популярност в най-ранния си етап," заявява Ин. Той смята, че децата не са толкова селективни за нивото на интелект в роботите, стига играчките да изглеждат анимирани и да комуникират с тях.
Roobot наскоро са разработили ИИ система, която включва гама от материали за изучаване на английски език. Това е област, която компанията твърди, че предстои да постигне истински бум, тъй като родителите търсят начини да създадат изначална англоезична среда, без главоболията на пътуванията в чужбина.
Според изследвания на Turing Robotics, основен доставчик на ИИ решения за играчки в Китай, ако се броят дигиталните часовници за деца, около 30 млн. образователни роботи са били продадени в Китай тази година. Догодина броят им се очаква да надмине 100 млн.
Turing е сред многобройните компании, които разработват продукти, подходящи за употреба извън дома – в училища и болници. Тя наскоро са си партнира с технологичните компании Sharp и Foxxconn, за да разработят RoBoHoN, ИИ робот-телефон.
RoBoHon отива отвъд простото приемане на гласови команди и показване на информация от енциклопедии, заявява Гуо Джия, управляващ директор на компанията.
"Той има емоции. Той е закачлив, вироглав и палав. Може да инициира разговори и да променя темата в разговора. И е способен да се учи", обяснява Джия. Струващият 2000 долара RoBoHon се използва в педиатричната болница в Харбин за работа с деца с аутизъм.
Ли Хуайнин, зам.-административен директор на болницата, обяснява, че RoBoHoN е по-толерантен от повечето хора към хиперактивността и повторенията, демонстрирани от много деца с аутизъм.
Търсенето на високотехнологични роботизирани джаджи естествено води след себе си и разпространение на продукти, които само твърдят, че притежават ИИ функционалност.
Според Кристиан Греуел, професор по интерактивни медии и бизнес в Нюйоркския университет в Шанхай, всичко, което реализира някаква форма на алгоритъм на машинно обучение, може да бъде наричано ИИ устройство.
"Повечето от образователните роботи, които съм виждал в продажба тук, в Китай, са по-близо до нисък клас смартфон, но без ползата от разнообразен магазин за приложения," заявява той.
Въпреки че ИИ играчките изглежда да улесняват живота на родителите, те носят със себе си и известна степен на риск, като много експерти обръщат внимание на изобилието от лична информация, обикновено съхранявана в тези устройства.
BeanQ, подобно на много други популярни ИИ играчки на пазара, изгражда детайлен профил на детето чрез часове на ежедневно общуване, което позволява на родителите да анализират развитието на детето си.
"Това, което най-много ме притеснява, е пазарът от нисък клас, където производителите са по-фокусирани върху бързата печалба, а не върху сигурността на устройството," коментира Греуел.
"Инвестицията за родителите вероятно би била по-смислена, ако дадат парите си за таблет, който може да изпълнява същите функции", допълва още той.