Колата на бъдещето е смартфон на колела

Те идват на автомобилното изложение в Детройт на тълпи, изгаряйки от желание да видят най-новите предложения на трите големи американски производители на автомобили, както и на европейските производители, борещи се за дял от високодоходния пазар.

Но автомобилните фирми в Детройт, макар и да продължават да се концентрират върху конските сили, започват постепенно да обръщат повече внимание и на изчислителната мощ.

Това е така, защото повечето анализатори са единодушни, че ако автопроизводителите наистина желаят да привлекат по-младото поколение, което шофира с 23% по-малко отпреди:

трябва да превърнат колите в... айфони.

"Младото поколение взема решение за покупка автомобил не спрямо възможностите на навигационната система, която ще го отведе от точка A до точка B, а основно от възможността за изпращане на кратки съобщения и възможността за комуникация с приятелите", казва Гари Силбърг, директор по американския автомобилен сектор в консултантската компания KPMG. "Който го направи по най-добър начин, ще спечели огромна част от пазара"

Дитер Зече, шефът на Mercedes, формулира нещата по-директно.

"Колата на бъдещето е смартфон на колела", заявява той пред BBC.

Ако само 10% от колите сега са свързани с интернет, то броят им се очаква да се увеличи до 90% към 2020 година, твърди консултантската група Machina Research.

Големият въпрос е:

кой ще стои зад софтуера в автомобилите - традиционните производители на автомобили като Mercedes и General Motors, или гиганти от Силициевата долина като Apple и Google, които обръщат вниманието си към Детройт?

И двете технологични фирми предложиха свои автомобилни операционни системи през изминалата година.

"Цари сериозна борба между технологичните гиганти и автомобилните фирми в момента", казва Брайън Раймър, изследовател в AgeLab към Масачузетския технологичен институт и един от директорите на Университетския транспортен център на Нова Англия.

"Въпросът е: дали ще ходите при дилъра си след 5 години и ще имате избор между Apple интерфейс, Android интерфейс или интерфейс от традиционен автопроизводител?"

Засега повечето автомобилни фирми, чиито нови предложения са изложени в Детройт, играят на сигурно и не се обвързват с никого. Междувременно те следят внимателно какво се случва в Силициевата долина.

Да вземем Ford например.

Изпълнителният директор на компанията Марк Фийлдс заяви пред BBC, че компанията планира да отвори свой офис в Пало Алто следващата седмица, за да гарантира, че е максимално близо до Силициевата долина, обмисляйки възможностите си за окончателен избор на технологии и партньори.

"Мисля, че има много заинтересовани страни по отношение на това, което наричаме "четвъртият екран" - екранът в устройството", казва Фийлдс.

"Има много конкуренти, за които знаем, много конкуренти, за които дори и не подозираме, и цял куп конкуренти, които още не са се появили, но които също желаят да превземат част от автомобилната индустрия".

Досега стратегията на Ford беше да продължават да разработват сами софтуера си, гарантирайки, че той е съвместим с най-новите технологични решения от други компании.

Фирмата представи най-новата версия на автомобилния си развлекателен софтуер - Sync 3, на изложението Consumer Electronics Show (CES) миналата седмица, като тя включваше ъпгрейди от рода на възможност за безжично обновяване на софтуера и взаимодействие с приложения като Spotify и AccuWeather.

Междувременно Ford официално реши да премине от софтуер на Microsoft към операционната система QNX на Blackberry.

И все пак Дон Бътлър, изпълнителен директор на Ford по "свързаните автомобили и услуги", казва, че компанията все още държи на това да остава "безпристрастна към устройствата".

"Без значение дали притежавате Blackberry, iPhone, или която и да е от различните разновидности на Android устройства, телефонът ви ще е съвместим със системата Sync," казва Бътлър.

Най-голямото предизвикателство за всички е да не изостават от постоянно променящите се технологии.

"Хората са склонни да сменят смартфоните си всяка година, но автомобилите трябва да издържат поне около 10 години", казва Раймър. "Никой няма намерение да използва същия iPhone 6 и след 20 години".

Тази необходимост да предскажат какво потребителите ще желаят след 5, 10 или 20 години се усложнява от факта, че бизнесът страда от проблем с данните.

Apple може и да знаят всяко приложение, което отваряте на вашия iPhone; Google също знаят какво търсите в търсачката им, но автомобилните фирми нямат особено добра представа какво точно желаят да правят хората и с какво взаимодействат, докато се намират в автомобила си.

Наистина ли те държат да могат да публикуват статуси във Facebook, докато са в движение? Или биха предпочели да могат да синхронизират плейлисти от Pandora, докато чакат в задръстването?

Остава, естествено, и възможността всичко това да се обезсмисли донякъде от появата на самоуправляващите се автомобилни технологии, които биха освободили напълно ръцете ни.

"В момента сме в началото на забележителна ера, в която колите ще се променят драстично," казва старши управляващият партньор в Guggenheim Partners Джон Касеса.

"Всички ние в момента се опитваме да преценим колко време ще ни е нужно, за да стигнем бъдещето".

Новините

Най-четените