Отворете само за миг прозореца и е доста вероятно глъчката от улицата да залее сетивата ви. Факт е, че в почти всеки час от денонощието наоколо се движат хора и коли, магазините работят и пулсът на големия град не спира да тупти дори за миг.
Добре дошли в епохата на урбанизацията. През последните 10 години повече от половината световно население обитава градовете, а най-новите прогнози на ООН показват, че 70 процента от населението на Земята ще живее в големите населени места до 2050 г. Само за един век броят на хората, живеещи в големите градове, ще е нараснал от 1 милиард до почти 6 милиарда. Тази тенденция ще доведе до появата на все повече и повече мегаполиси - градове с над 10 милиона жители. Докато през 2014 г. мегаполисите бяха 28, през 2030 г. се очаква броят им да се увеличи до 41.
Това обаче води след себе си последици и предизвикателства от съвсем нови мащаби. Много градове вече страдат от недостиг на жилища, неадекватна инфраструктура, несигурно енерго- и водоснабдяване. Към това се добавя и нарастващият риск от природни бедствия вследствие на климатичните промени. Ето защо това, от което се нуждаем днес, са нови решения за изграждането на интелигентни градове, способни да отговорят на новите нужди и предизвикателства.
И ще се изненадате на колко места вече се работи по този въпрос.
Какво всъщност е умен град?
Съществуват редица дефиниции на умния град, но консенсусът днес е, че интелигентните градове използват IoT сензори, устройства и технологии за свързване на компоненти в целия град. Това свързва всеки слой на града, от въздуха през улицата до подземния. Тогава можете да извлечете данни от всичко свързано и да го използвате, за да подобрите живота на гражданите и да улесните комуникацията между гражданите и правителството. Тогана вече градът се превръща в умен град.
Интелигентните градове днес са повече от тенденция - те са вълната на бъдещето, защото светът става все по-урбанизиран. В глобален план разходите за интелигентни градски технологии достигат до 80 млрд. долара през 2016 г. и се очаква да достигнат до 135 млрд. долара до 2021 г. Градовете се трансформират дигитално, за да подобрят своите екологични, финансови и социални аспекти на градския живот. Експерти като International Data Corporation (IDC) дефинират интелигентното развитие на градовете като използването на интелигентни инициативи, комбинирани с технологичните инвестиции в цял град, с цел увеличаване на ефективността на общите платформи, обменът на данни между системите и инвестициите в ИТ сектора, свързани с интелигентни мисии.
Ако всичко това ви звучи прекалено технически, ето по-простичък начин да го кажем: един наистина умен град подобрява качеството на живот на гражданите и посетителите си. И докато умният град може да бъде много неща, точно както при хората, някои са по-умни от другите.
Умните градове засягат всички, независимо дали пряко или непряко. Хората, които живеят в интелигентни градове или ги посещават, имат непосредствена полза от това, че са свързани с управителния орган за достъп до важна информация и услуги. Качеството на живота им може да се подобри с по-добро управление на трафика, отстраняване на отпадъци, премахване на снега и др. Тези, които не живеят или посещават умен град, са засегнати само поради липсата на свързаните с тях услуги и комуникация. Умният град също е от полза и за околната среда. Използването на вода и енергия е въпрос, свързан с устойчивостта, и една обща тема за всички проекти за интелигентни градове е как градът да намали емисиите на CO2.
Как го правят по света
Сеул е тясно свързван с интелигентната технология в продължение на години, след като през 2014 г. бе обявен за първият умен град в света. След това, кампанията "Smart Seoul 2015" на града осигури първокласни здравни заведения за хора с увреждания и възрастни хора. Тази прослойка жители дори е снабдена с таблети и смартфони, за да получава навременна медицинска помощ. Освен, че ще бъде домакин на една от първите в света 5G мрежи, Сеул е сред световните лидери в използването на интелигентни технологии в мобилността и транспорта.
Австрийската столица Виена също е известна с управлението на движението и интелигентното използване на сградите. Виена е известна като един от най-зелените градове в света и лидери в използването на зелена енергия (Долна Австрия, най-голямата провинция в страната, има 100% възобновяема енергия от 2015 г. насам). Проучване на анализаторите от Mercer дори класира Виена като най-гостоприемния град в света през 2013 г. Тя беше единственият град, който завърши в Топ 10 във всяка категория на "Индекса на иновативните градове". Виена планира да инсталира над 300 000 слънчеви панела до 2020 г., да разполага с най-голямата биомаса в света и да предлага над 90% от своите жители удобен достъп до обществения транспорт.
През 2016 г. Амстердам получи наградата за европейска столица на иновациите. Холандският град процъфтява особено в градското планиране, като практически всеки жител на града има достъп до приемливи санитарни помещения. По отношение на управлението, Амстердам се нарежда на високо ниво в гражданското участие и дигитализирането на градските власти. Усилията на града да остане иновативен и да използва възобновяема енергия включват електрически камиони, които събират боклук, както и слънчеви панели, захранващи автобусни спирки, билбордове и светофари. Хиляди фирми и домакинства са модифицирани с енергийно ефективна изолация на покриви, автоматично затъмняващи светлинни превключватели, интелигентни измервателни уреди и ултра ниска енергийна LED светлина.
Освен, че е най-населеният град в света, Токио също се счита за най-технологичният умен метрополис. През 2011 г. градът си сътрудничи с компании като Panasonic, Tokyo Gas и Accenture, за да разработи "мини интелигентен град", който произвежда нулеви въглеродни емисии, и се захранва изцяло от възобновяеми източници. Токийското корпоративно сътрудничество създава жилища с вградени слънчеви панели, акумулаторни батерии и енергийно ефективни уреди, свързани с интелигентна мрежа. Железопътната система на Токио използва интелигентни способности през последните години, което е от съществено значение за управлението на над 100 ЖП линии и транспортирането на повече от 14 милиарда пътници годишно. Токио се нарежда на високо място в класациите за интелигентни паркинги, WiFi точки и дори създаде свой "зелен остров", като изпълни предварително определена цел за засаждане на един милион дървета до 2015 г.
Носител на наградата "Интелигентна общност на годината" през 2009 г., Стокхолм бе обявен за "Зелена столица на Европа" през 2010 г. от Европейската комисия. Освен това, Стокхолм е първият град, който въвежда 4G/LTE мобилни услуги. Шведската столица има високо гражданско участие в своето облагородяване (градските жители рециклират почти 100 кг отпадъци на човек), цифровизацията на местната власт и високоскоростен интернет. Изградената мрежа за градски транспорт се състои от фериботи, високоскоростни влакове, до 2000 градски автобуса, 1000 трамвая и тролея, повечето от които се движат по зелена енергия. Повечето превозни средства за обществен транспорт получават гориво от две пречиствателни станции, произвеждащи биодизел. Градът осигурява данъчни облекчения за компании, които инсталират сензори за движение, които изключват светлините, когато сградите им са незаети. Стокхолм има около 3000 компании в бизнеса с чисти технологии, които имат за цел да направят града още по-екологичен.
Може би най-емблематичният град на западния бряг на САЩ, Сан Франциско е сред лидерите в умното паркиране, услуги за споделяне на автомобили, интернет скорости и е последователно класиран като един от най-добрите градове за живеене в света. Сан Франциско има и една от най-добрите бизнес екосистеми, както личи от големия брой стартиращи компании в района. Не само, че електрическата мрежата на града в момента ползва 41% възобновяема енергия, но градът има над 100 обществени зарядни станции за електрически превозни средства. Сан Франциско дори разработи приложения за хора с увредено зрение, за да ползват лесно обществения транспорт , както и дигитални решения за пешеходци и велосипедисти за намирането на най-ефективните маршрути за пътуване.
Иновативните решения за съвременния умен град няма да подминат и столицата ни, а пионерът, който ще развие първата подобна система за нуждите на София, е Виваком. Мобилният оператор ще внедри иновативна платформа VIVA Smart City за управление, мониторинг и анализ на градска среда. Системата, наречена INVIPO, вече работи успешно в редица градове по цял свят като Дубай, Дъблин и други. Тя има 13 различни модула, разпределени в следните жизнено важни за всеки град области: мобилност, околна среда, енергия, безопасност, управление. В сферата на мобилността системата позволява наблюдение и контрол на трафик, градски транспорт, паркиране, наем на велосипеди и други. За мониторинг на околната среда са предвидени измерване на водите и отпадъците, както и метеорологична станция. В подменюто за енергия фигурират модули за интелигентни сгради, интелигентни измерватели, улично осветление, електромобили, инфраструктура. За безопасността на града се грижат функции за видеонаблюдение, трафик нарушения, нарушители и аварийни системи. Системата създава сигурност и спокойствие за жители и гости и доказано намалява битовата престъпност от 30 до 50 процента. С особен акцент върху удовлетвореността на гражданите е отделната секция управление, която включва обществени услуги. INVIPO системата има и мобилно приложение за крайни потребители, с лесен интерфейс и различни опции за проверка на всичко най-важно за всеки жител или посетител на даден град.
До 2020 г. 4 милиарда от населението на света ще бъдат свързани чрез интернет, прогнозира Виваком. Тези хора ще генерират 50 трилиона GB данни и ще имат достъп до над 25 милиона приложения. Милиарди ще бъдат и свързаните с мрежата устройства. Освен невероятни възможности, всичко това налага и ново поколение иновативна и взаимосвързана дигитална градска система, базирана на изкуствен интелект. Именно свързаността, информацията и ИТ технологиите ще бъдат в основата на умния град. Целта на системи като VIVA Smart City е всички те да служат за по-ефективно градско управление, подобряване на качеството на живот на гражданите и на икономическите, социалните и екологичните показатели.
Още по-смели решения
Английската компания PaveGen пък изгради умна настилка в центъра на Лондон. Тя превръща стъпките на ходещите в електрическа енергия - докато хората ходят по пътеката, тежестта им кара генераторът отдолу да се задвижва, създавайки енергия чрез процес, наречен електромагнитна индукция. Тази енергия се използва за захранване на уличните лампи.
В някои огромни градове по света и специално в Сао Паоло, Бразилия, наземният трафик е прекалено тежък и дори опасен, за да ходите по умни настилки. Там ежедневното пътуване с хеликоптер вече е реалност за най-богатите. От миналата година мегаполисът има дори хеликоптерна услуга до поискване, предлагана от компанията Voom, която е инициатива на самолетния гигант Airbus.
Космическата агенция работи NASA работи заедно с Uber, за разработването на системи за контрол на движението за летящи таксита, като компанията за споделено пътуване се надява да пусне своята услуга UberAir в Дубай, Далас и Лос Анджелис през 2020 г. Именно пустинната перла Дубай вече също експериментира с летящо такси. Тези машини, разработени от германска фирма за дронове, тежат 250 килограма и приличат на малки двуместни кабини на хеликоптер. Максималната продължителност на полета ще бъде 30 минути, а максималната скорост - 160 км/ч. Машините ще бъдат оборудвани с резервни батерии, ротор и парашут. Пътникът ще избира желаната дестинация на сензорен екран пред пътническата седалка. Властите в Дубай се надяват, че през 2030 г., всички превозни средства в емирството ще са без шофьори.
През 2017 г. дубайската полиция разкри първия си полицай-робот, като му повери задачата да патрулира моловете и туристическите атракции на града. Хората могат да го използват, за да съобщават за престъпления, да плащат глоби и да получават информация, като докосват сензорен екран на гърдите му. Данните, събрани от робота, също ще бъдат споделени с органите по транспорта и трафика. Роботът се нарича Pal Robotics и може да общува на английски и арабски, но има планове да бъдат добавени руски, китайски, френски и испански. Местните власти се надяват 25 процента от силите на реда да бъдат роботизирани до 2030 г.
Поглед дръзко напред
Така лeтящитe тaĸcитa и умните полицейски роботи мoгaт дa ни oтвeдaт в нoвo измepeниe нa мoбилнocттa - измерение, което е едновременно невероятно вълнуващо, но и много плашещо. Но какво пък, ако винаги сме били толкова предпазливи, вероятно още щяхме да ходим само пеша. Технологиите крият едно от възможните решения, стига да можем да погледнем на смелите иновации и проекти като на сериозни и постижими амбиции, а не просто сензационни заглавия. Свързаните автоматизирани превозни средства например, имат потенциала да предизвикат революция в пътната безопасност и да спасят хиляди животи.