Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На "Излел е Дельо хайдутин" не му остава много време в Космоса

Към края си ли е мисията "Вояджър"? Снимка: Getty Images
Към края си ли е мисията "Вояджър"?

В момента "Излел е Дельо хайдутин", както и космическият кораб "Вояджър 1", който носи песента на своята златна плоча, са на около 20,4 млрд. километра от Земята.

Въпреки това доскоро апаратът, изстрелян през 1977 г. от Кейп Канаверал, работеше отлично. По-точно работеше отлично до 14 ноември миналата година, когато изведнъж се оказва, че способността му да изпраща телеметрични данни е сериозно нарушена.

Резултатът е, че екипът, който отговаря за поддръжката на мисията "Вояджър", губи представа за някои основни параметри като местонахождение, задвижване, мощност и системи за управление.

"Честно казано съм много притеснен", откровен е Том Кримигис, командващ инструментите на "Вояджър 1".

Пред NPR той уточнява, че апаратът изпраща към Земята данни под формата на единици и нули. От средата на ноември обаче съобщенията, които Кримигис получава, нямат никакъв смисъл. Той сравнява инцидента с инсулт, след който "говорът" на космическия апарат вече е напълно неразбираем.

За момента специалистът е опитал най-баналния трик - да рестартира машината, само че това не е сработило.

Другият огромен проблем пред Кримигис и екипите около него е, че "Вояджър 1" е доста примитивна система в сравнение с модерните технологии.

Той е откровен, че апаратът е изостанал даже в сравнение с нещо толкова обикновено за нас, каквото е автоматичното отключване на автомобила ни.

Освен това е и изненадан, защото въобще не е очаквал корабът да стигне толкова далеч и да просъществува вече почти 47 години.

Сега основната задача е да бъде изровена старата документация на мисиите "Вояджър", за да видят специалистите дали е възможна поправка от разстояние.

За Wired Сюзън Дод, ръководител на цялата наземна мисия, казва, че екипът разполага със списък на възможните повреди. Без телеметричните данни обаче за нея и колегите ѝ е невъзможно да отгатнат къде точно е щетата и да приложат точните мерки за отстраняването ѝ.

Дод разказва, че в момента всички схеми на "Вояджър" и компютрите му са залепени с тиксо за стените в офисите на екипа и експертите се опитват да разберат какво къде се е счупило.

В следващите седмици до апарата ще започнат да се изпращат по-решителни команди, за да се провери как той ще реагира. Това обаче носи риск машините да бъдат повредени окончателно, с което се изпарява и надеждата "Вояджър 1" да продължи да служи вярно на НАСА.

Процесът ще е бавен и мъчен - все пак апаратът е толкова далеч, че получаването на команда отнема почти 24 часа.

Огромна въпросителна остава и каква е средата, през която в момента "Вояджър 1" пътува.

Космосът все пак не е само празно пространство, а и газове, прах, радиация и всяко едно от тези неща би могло да увреди апарата. Без допълнителна информация този "космически бульон" става и напълно неразбираем за учените.

Но дори и повредата да бъде отстранена, на двата апарата "Вояджър" едва ли им остава още много време в Космоса.

Те се задвижват от ядрени реактори, чийто плутоний вече е на изчерпване, въпреки че машините са включени на енергоспестяващ режим.

Затова от НАСА вече гледат към нова мисия, сходна с тази на "Вояджър". Оптимистичният сценарий е нов апарат да лети из слънчевата ни система още през следващото десетилетие.



 

Най-четените