Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От банкрут до мисия на Луната: Падението и възходът на General Motors

Автомобилният гигант сега работи по... луноход Снимка: Lockheed Martin
Автомобилният гигант сега работи по... луноход

Американският автомобилен гигант General Motors (GM) обяви наскоро плановете си за разширение на своя каталог от електрически превозни средства. В случая обаче не става въпрос за автомобили, а за нещо много повече.

В централата в Детройт явно са решили, че Земята не е достатъчна за амбициите на корпорацията.

По тази причина те са се насочили вече към Космоса и обещаващия проект за електрически луноход, който трябва да бъде осъществен в сътрудничество с Lockheed Martin.

При всички положения това е една от най-амбициозните идеи на GM, особено като се вземе предвид състоянието, в което се намираше корпорацията само преди малко повече от десетилетие.

Едва ли е имало много оптимисти за бъдещето ѝ, когато на 1 юни 2009 г. в районния съд на Манхатън са внесени документи за банкрут. По това време активите на GM са на стойност 82 млрд. долара, докато натрупаните задължения достигат цели 173 милиарда.

Лошото управление, световната икономическа криза и чудовищните дългове практически правят фалита неизбежен за компанията, която е един от най-големите производители на автомобили в продължение на почти осем десетилетия. Все пак тогава правителството на САЩ се намесва и дава одобрение за въвеждането в ход на невиждан дотогава по своите мащаби план, разработен от експерти финансисти и ръководството на GM.

Той предвижда фалиралият автомобилен производител да се раздели с някои от своите брандове и да продаде най-добрите си активи на напълно нова по-малка компания, която да стартира начисто. Така старата GM се разделя завинаги с марките Hummer, Pontiac, Saturn и Saab, закрива 13 завода, както и 900 от своите представителства в САЩ, а голяма част от финансирането за всичко това е осигурено чрез правителствен заем от близо 20 милиарда долара.

Така, макар и доста болезнено за акционерите и немалко съкратени служители, в крайна сметка GM е спасена, а с това и една огромна част от американската автомобилна индустрия. Оттогава насам корпорацията се стабилизира и отново влиза в челните места в глобален мащаб и в топ 20 на Fortune 500 - списъкът с най-големите американски компании.

В момента GM се възстановява от щетите нанесени от икономическия удар вследствие от COVID-19 пандемията, а един от пътищата пред нея явно е Космосът.

В интерес на истината космическите технологии не са новост в историята на General Motors. Компанията вече е сътрудничила на НАСА. Осигурява например навигационната система за цялата програма "Аполо". Освен това GM има участие и в проектирането на шасито и колелата на първия и единствен досега създаден луноход, който е използван в три поредни мисии.

Новият проект, по който GM работи сега с Lockheed Martin, се очертава да бъде съществена крачка напред в сравнение със своя предшественик.

Ако бъде одобрен от НАСА, луноходът на GM ще участва в програмата "Artemis", която има за цел отново да прати хора на Луната, за първи път от 1972 г. Първата тестова мисия "Artemis 1" ще бъде в края на тази година, като тя е предвидена да бъде тестова и без хора.

Следващата обаче планира да изпрати четирима души на спътника на планетата ни през 2023 г., а те ще трябва да бъдат снабдени и с подходящо возило.

Все още няма съществени подробности относно дизайна и конструкцията на съвместния проект, тъй като той все още е в начален етап на своето развитие. От GM и Lockheed все пак разкриха, че луноходът ще бъде изцяло електрически и с възможност за напълно автономно придвижване.

Ролята на GM е свързана с офроуд системата и автопилота, който ще спомогне за безопасността на астронавтите и ще им даде възможност да събират проби и извършват проучвания на труднодостъпни места.

Освен това автомобилният гигант ще използва и опита си в развитието на електрически технологии и системи за задвижване на електромобили, които ще бъдат имплементирани в проекта.

"В момента сме се концентрирали в търсенето на най-ефективния подход за приложение на тези технологии към мисиите на "Artemis", казва в изявление Джеф Райдър, вицепрезидент на General Motors Defence.

От своя страна главният мениджър във звеното за изследователска и развойна дейност в GM Мадхусуван Рагхаван се надява, че развиването на захранващите системи за лунохода ще стимулира и това на електрическите технологии за електромобили.

"Тъй като условията в космоса са изключително екстремни, работата ни по този проект ще ни помогне да правим по-безопасни и по-качествени батерии за Земята. Проектирането за подобна среда в крайна сметка ще повиши значително капацитета ни при електрическите превозни средства", посочв той.

Разбира се, за момента не е сигурно дали идеята на GM и Lockheed ще бъде одобрена от НАСА, но поне към момента други сериозни конкуренти няма.

А това много вероятно би помогнало на американския автомобилостроител да се върне там, където е свикнал да бъде обикновено - на върха. 

 

Най-четените