Записвайте си какво иска от вас
Да си записваш задачите, които ти дават или задълженията си, както и пътите, когато шефът ти се е държал зле, подобрява начина ти на работа, според психолозите.
Експертът Гари Ууд твърди, събирането на данни за период от време "ще помогне да се фокусираш върху определени задачи, а не върху дреболии". След това би трябвало да е по-лесно да възприемеш по-широка перспектива, да се фокусираш върху по-големите неща, за които си заслужава и да не обръщаш внимание на малките проблеми.
Бъдете над нещата. Не отговаряйте емоционално - с гняв или сълзи на ситуацията
Но ако се наложи да се представят доказателства пред някой друг, съветът е да се съсредоточите върху фактите от ситуацията и да се опитате да избегнете личните нападки.
Бъдете спокойни и директни
Да кажеш направо нещата на шефа е винаги по-добре, отколкото да говориш зад гърба му. "Спокойният, ясен и обективен дебат е най-вероятно единственият най-добър изход при разрешаването на проблеми" - обяснява Кейт Ръсел, управляващ директор на Russell HR Consulting.
Да говориш директно с шефа си е много важно, имейлите може да създадат погрешно впечатление, намерението на един човек може да бъде зле разбрано. Затова винаги е по-лошо да отстъпиш и да се опитваш сам да разбереш нещата.
Срещата лице в лице дава по-добри възможности да се изяснят очакванията на участниците. Трудно е да водиш трудни разговори, но това е умение, което може да се придобие.
Понякога на работното място не е възможно да си съгласен с всички или да се разбираш с всеки. Ще има и хора, с които ще имаш търкания. Ако се случи така, дипломацията е най-добрата тактика.
"Припомни на себе си и на тях, ако се налага, че вие трябва да работите заедно, за да постигнете общи цели, да предадете определена работа или да помогнете на клиентите" - съветва Андрю Фенел, директор в StandOut CV.
Ако професионализмът не е достатъчен, най-важното нещо е да не казваш нищо, за което после може да съжаляваш. Ако искаш да критикуваш по-възрастен колега, твоето поведение трябва да е перфектно.
Психологът Денис Тейлър обяснява, че това означава да не отговаряш емоционално - нито с гняв, нито със сълзи, на определена ситуация. Ако срещата не върви на добре, излез и се върни по-късно, за да може спокойно и с авторитет да представиш своята гледна точка.
Говори с "Човешки ресурси" или с адвоката си
Ако говоренето с шефа не води до никъде, Джо Мартин съветва да се обърнете към отдел "Човешки ресурси". Но имайте предвид, че те работят за фирмата и тяхното решение ще бъде в нейна полза. Ако попаднете на добър специалист, той ще се погрижи и вие да останете доволен, но не всички в отдела са такива.
Това важи особено за малките компании. В такъв случай служителите трябва да потърсят съвет извън фирмата.
Ако става дума за правен въпрос - като дискриминация или за емоционални изблици, или пък не се представяте добре, заради поведението на шефа си, потърсете адвокат, за да се запознаете с правата си.
"Работодателите са задължени да ви предоставят безопасна работна среда и едно посещение при личния лекар може да ви бъде много полезно. Особено ако е засегнато здравето ви, посещението при лекаря е мъдър ход" - казва Мартин.
Дори и да не си съгласен с техните решения, следвай ги
В края на деня в работата няма демокрация. На мениджърите се плаща, за да отговарят на определени решения, и в случай на грешка, те носят отговорност.
Затова става, каквото те решат. Веднъж взели решение, правилната стъпка от ваша страна, е да изпълнявате каквото искат, дори и да не сте съгласни с тяхната позиция.
Но няма нищо лошо да се правят предложения за подобряване на процеса. Но ако между вас и шефа се е натрупало напрежение, спрете за малко и се опитайте да разберете защо вашият работодател се държи така, когато предлагате нещо. Това показва, че разглеждате въпроса правилно.
Оглеждайте се за нови възможности
Ако положението вече е нетърпимо, започнете да се оглеждате за други опции, като продължавате да ходите на работа и не тръгвайте да напускате, докато не намерите положителна промяна".
Ако поради финансови или други причини, смяната на работа е невъзможна, тогава намерете начин да подобрите баланса между работа и личен живот, да намалите стреса и да увеличите почивката.
Психолозите препоръчват "две минутна пауза за прогонване на стреса", за да разчупите мисленето в духа как да оцелея, и да престанете да виждате нещата само бели и черни. Трябва да се уверите, че сте "психически добре подготвени да се справите с всички варианти, които може да срещнете".
В противен случай, трябва да приемете, че не сте отговорни за лошото поведение на другите и да не приемате нещата лично. И ако е лесно да се каже, много важна е първата стъпка, за да се уверите, че сте овладели негативните емоции и стреса от тях (от шефа), който буквално може да ви унищожи кариерата.