Годината в туризма в Европа мина под мотото на протестите срещу прекомерния брой посетители в страни като Испания и Италия и това оставя впечатлението, че тези са и дестинациите по света с най-сериозен самолетен трафик.
Но не са, и данните за най-натоварените полетни маршрути за 2024 г. го потвърждават. Най-сериозен откъм брой пътници традиционно е трафикът в Азия, където се намират най-натоварените и международни, и вътрешни полети.
Това поне сочат данните на ежегодната класация на OAG - компания за данни и анализи на полетна информация. Тя се прави на база предлаганите от авиокомпаниите брой места двупосочно. Високото предлагане, предполага се, е провокирано от високо търсене.
За 2024 г. 9 от 10-те най-натоварени международни маршрути са в или към Азия, като на първо място са полетите между Хонконг и Тайпе.
За около 2-часовия полет между финансовия хъб под административното управление на Китай и столицата на Тайван са предлагани над 6,7 млн. места за 2024 г. Това не е особена изненада - година по-рано този маршрут заема третото място, а преди пандемията, през 2019 г., отново държи първенството.
Обяснението - донякъде - е в трафика от Китай. Години наред страната е нямала директна връзка с острова, който смята за свой, и прекачването е ставало в Хонконг. От около 15 години има директни полети между Китай и Тайван, но Хонконг остава летище за прекачване - както за част от пътуващите от Китай, така и за връзка между Тайпе и част от останалия свят.
Освен това за хората от двете места това са популярни туристически дестинации, а Хонконг сам по себе си е огромен бизнес хъб, разположен в няколкочасова близост до най-големите градове в Югоизточна Азия.
От OEG отбелязват, че по всички дестинации в Далечния Изток има значителен ръст заради продължаващото възстановяване на пътуванията след пандемията.
Въпреки това вторият най-натоварен маршрут за 2024 г. е от столицата на Египет - Кайро, до Джеда в Саудитска Арабия, което може да се обясни с религиозния туризъм - Джеда е транзитният пункт за Мека.
На трето място е маршрутът от Сеул до Токио.
Единствените летища в топ 10 извън Азия - освен Кайро, са "Хийтроу" в Лондон и JFK в Ню Йорк. Полетите между тях заемат 10-тото място с малко над 4 млн. места.
Като най-голям хъб за международни пътувания се откроява летище "Чанги" в Сингапур - то е в три от маршрутите в топ 10.
Топ 10 на най-натоварените маршрути в света за 2024 г.
Място: | Маршрут: | Брой предлагани места: |
1. | Хонконг - Тайпе | 6,7 млн. места |
2. | Кайро - Джеда | 5,4 млн. места |
3. | Сеул "Инчеон" - Токио "Нарита" | 5,4 млн. места |
4. | Куала Лумпур - Сингапур "Чанги" | 5,3 млн. места |
5. | Сеул "Инчеон" - Осака "Канзай" | 4,9 млн. места |
6. | Дубай - Рияд | 4,3 млн. места |
7. | Банкок - Хонконг | 4,2 млн. места |
8 | Джакарта - Сингапур "Чанги" | 4 млн. места |
9. | Банкок - Сингапур "Чанги" | 4 млн. места |
10. | Ню Йорк JFK - Лондон "Хийтроу" | 4 млн. места |
По отношение на вътрешните полети, и през 2024 г. най-много се пътува между Сеул и популярния туристически остров на Южна Корея - Чеджу, с цели над 14 млн. предлагани места.
Азия доминира и тук с няколко маршрута в Япония и Китай, по един във Виетнам и Индия, но присъстват и полети между Сидни и Мелбърн в Австралия.
Обичайно вътрешните полети са далеч по-масови, и броят на местата за тях е далеч по-голям, отколкото за международните. Дори последният в топ 10 тук - от Гуанджоу до Шанхай в Китай, е с над 7 млн. предлагани места - повече от най-популярния между различни държави.
В самата Европа - далеч от топ 10, най-натоварените вътрешни полети са между Барселона и Палма в Майорка с 2,8 млн. места.