Нов вид потребители се взират в рафтовете по магазините, не така безгрижно и с маниера на хамали, които товарят каквото им падне в пазарските колички, както преди, а съвестно и с добре запознато, критично око, според анализа на Bbmg, известна маркетингова компания в Ню Йорк.
Неоконсуматорите са активни, ангажирани, информирани и са готови да постигнат повече с по-малко средства. Това означава, че избирайки един добър продукт, тe оценяват различните му аспекти, а не само моментната изгода или удоволствие от него.
Тук влизат не само качеството, дълготрайността и енергийна ефективност на продуктите, но и въздействието на производството им върху околната среда, както и социалната ангажираност на марката. Проучването на Bbmg показва, че дори в условията на рецесия, 25% от анкетираните са заявили, че са готови да платят повече за продукти, които не вредят на околната среда и човешкото здраве и имат някаква полза за обществото.
Лозунгът, който е от съществено значение, според специалистите в Ню Йорк, е "устойчивост, екология и общество". Новият потребител е един вид горд критик, който не е доволен от първосигналните слогани по фасадата, а върти кутията от всички страни, за да прочетете съставките, иска мнението на други потребители, а много често търси и съвет от независим експерт.
И вместо да се затрупва с безброй непотребни неща, е готов да плати за преживявания и емоции, като започва да напуска нарцистичното поведение тип "светът се върти около мен" в полза на решения, които са предназначени за "нас".
Друг отличителен момент в контекста на неоконсуматорството е, че компаниите повече не могат да не се съобразяват с него: експертите по маркетинг предупреждават, че новият потребител е много активен в блогове, форуми и социални мрежи, където оставя следи от всяко свое недоволство, като в същото време е благоразположен да говори положително за продукти, ангажирани с някои добра кауза.
И наистина, точно тази свръх активност в интернет започва да се наблюдава с известен дискомфорт от компаниите, но и с мисълта как този нов ресурс може да бъде използван. Именно тук с пълна сила може да действа т.нар. Crowdsourcing концепция – компаниите да въвличат самите клиенти в процеса на разработването и подобряването на продуктите и услугите.
Освен източник на информация, който касае нивото на удоволетворение от продуктите и услугите й, клиентите на компанията съдействат и с идеи за нови продукти. Остава да се намери тънката граница между дълбоко въвлечени клиенти в политиката на компанията и сектантски настроени към продуктите й потребители...