"Първия път, когато видях Натали да взима уроци по танци, беше през Skype", разказва балетистът Бенджамин Мийпие, чиято връзка с американската актриса от израелски произход вече не е тайна.
През 2009 г. режисьорът Дарън Аронофски го моли да подготви хореографията за предстоящия му психологически трилър "Черен лебед", за ролята си в който Натали Портман спечели "Оскар" (а преди това Златен Глобус, БАФТА, както и отличието на Гилдията на американските актьори).
На церемонията по връчването на най-важните статуетки Натали се появи в подчертаваща красивата й бременност рокля. Актрисата чака дете от хореографа, с когото се влюбват именно на снимките, по време на които тя изгражда най-сложната си роля досега.
Във филма Натали стъписва с болезненото си превъплъщение в соло балерина, обсебена от двойната игра - на белия и черния лебед - в "Лебедово езеро".
"Тя беше танцувала за кратко като малка, но трябваше да мине през повторно обучение - този път както трябва - за да има нужната координация", допълва Мийпие, който също има малко (танцово) участие във филма. Главната мъжка роля е на Венсан Касел (който пък споделя, че най-близко до героя му в "Черен лебед" e именно хореографът на филма).
Задачата на френският балетист е да научи Портман и другите актриси да се държат убедително като балерини, сякаш са го правили през целия си живот. И успява.
Всяко дивжение на Натали е изпипано до най-фините детайли на класическия танц. Очевидно е, че тя е положила изключителни усилия, тренирайки по пет часа на ден в продължение на 6 месеца, за да се подготви за ролята си.
"Танцувах ужасно много, плувах много, работех за сваляне на килограми и тичах, за да подготвя тялото си за изморителните танци", разказва за физическите си задачи Портман, които обаче по-скоро бледнеят на фона на емоционалните трусове, които трябва да преживее през Нина.
"Черен лебед" получи възторжени отзиви най-вече заради Натали - тя успява да се справи с огромните физически и психологически предизвикателства в ролята на Нина, чиято реалност се разпада по време на трудната й подготовка за черния лебед. Въпреки сложните връзки на героинята с останалите персонажи, всичко и всички около нея сякаш са само фон, на който остават кървави следи от кършещото се съзнание на танцьоркта.
Режисьорът Дарън Аронофски разкрива, че още преди приключването на сценария е знаел коя актриса е най-подходяща за ролята на балерината, обзета от дяволски тревоги и ужасни видения.
Освен че впечатлява с играта си още от 12-годишна ("Леон" с Жан Рено) и е демонстрирала перфектно способността си за двойнствени превъплъщения ("Отблизо"), Портман се е занимавала с балет още като дете. Но тя също така е изучавала психология в Харвардския университет - опит, който вероятно й помага да вникне в счупената психика на Нина.
"Хареса ми автентичността на всички детайли от света на балета, описани в сценария", казва Натали, която, по думите на режисьора, винаги е искала да изиграе роля на балерина. Но когато прочита сценария, тя е хипнотизирана и от психологическите гърчове на Нина, чийто характер трябва да излезе извън перфектния начин, по който е готова за белия лебед.
Героинята й е прецизна, дисциплинирана и трудолюбива, но и скована от напрежение и амбиция. Когато започва да се бунтува срещу всичко около себе си, за да освободи тъмните си сили за играта на черния лебед, параноята й я пренася в страховит свят, където не е сигурна в намеренията на останалите. И огледалата започват да отразяват загубата на разсъдъка й.
Венсан Касел казва, че е бил толкова впечатлен и респектиран от нивото на Портман, че е внимавал изключително много с нея по време на снимките: "Просто й казвах "Здравей!" и я оставях да изиграе своята част..." Неговият герой се опитва да прелъсти съзнанието на Нина, за да открие и отприщи тя порочните си черти, необходими за танца на черния лебед. Нещо изключително извратено и трудно за артист, чийто талант е подчинен на чистите правила.
Последните думи на Нина са: "Беше съвършено". Но когато си обсебен от натрапчивите импусли на амбицията чрез които се превръщаш във виртуоз, можеш напълно да загубиш себе си. Това е трябвало да направи Натали с Нина. Или обратното.