Ако следите риалити звезди и инфлуенсъри в социалните мрежи, има голям шанс да видите техни снимки по бански от екзотичните плажове на Дубай и Малдивите. Този вид съдържание не секва, въпреки че част от по-големите държави наложиха пълен локдаун, препоръчват самокарантинирането и празниците в тесен кръг, а у нас тепърва ще се говори за отваряне на училищата и университетите.
Докато на милиони хора по света се препоръчва да пътуват само по неотложни причини, за някои популярни в онлайн пространството личности пандемия като че ли не съществува.
Те продължават да споделят снимки от ваканции и създават съдържание, което предразполага към пътешествия.
Напливът със снимки от почивки в социалните мрежи - дори по време на пандемията - до голяма степен се дължи на бизнес съображения. Периодът декември-март тенденциозно е заделен на публикации от плажа или басейна, тъй като предстоят летните отпуски. Личностите с хиляди и милиони последователи носят бремето да задържат интереса на аудиторията си и имиджа на страниците си в социалните мрежи.
Слабата ангажираност, каквато предполага периодът на карантина, е равен на отдръпнали се клиенти, по-малко продукти за реклама и по-ниски приходи.
Ким Кардашиян например обикаля света, въпреки че положението с коронавируса в САЩ става все по-лошо. Риалити звездата плава, гмурка се и рекламира почивки, докато много американци не могат да се видят с близките си заради опасността да ги заразят.
Моделът на Victoria's Secret Сара Сампайо насърчва своите 7,5 милиона последователи в Instagram "да преследват водопадите", докато в коментарите я съвтват да си стои вкъщи или поне да не пътува толкова често.
Равнодушен към пътуванията не е и руският блогър Мурад Осман, известен със серията си от фотографии с хаштаг #FollowMeTo. С бременната му съпруга за последните няколко месеца са обиколили Русия, Дубай и Италия.
Снимките от плажа не са необичайни и за популярни лица в България.
От профила на Николета Лозанова в Instagram се вижда, че е на почивка в Малдивите - район, който Министерството на външните работи е поставило в червена зона, т.е. за пътуване само при крайна необходимост. А във фийда на плеймейтката са предимно снимки от плажа.
От пътувания не се въздържат и британските инфлуенсъри напук на третия локдаун в Обединеното кралство. Платформите за споделяне са пълни със снимки от Обединените арабски емирства и по-конкретно от Дубай. ОАЕ е оставил отворен коридор за британците - срещу отрицателен PCR тест и 10-дневна карантина те са свободни да посетят страната.
Бърз поглед върху секциите с коментари под снимките показва, че част от последователите не са доволни от рекламата на екскурзии, докато много хора са принудени да останат под ключ, за да ограничат разпространението на вируса.
А какви всъщност са правилата?
За европейците от 15 юни миналата година е налична платформата Re-open EU, която обединява пакет от мерки при пътуването зад граница с цел да се спазват здравните мерки в съответната държава, а на 13 октомври държавите в Европейския съюз приеха препоръка за ограничаване на свободното движение в отговор на втората вълна от COVID-19.
Пътуващите задължително трябва да се подложат на тест или карантина, а указанието е да напускат страната само по служебен ангажимент, като ограничават контактите си. У нас е въведена няколкостепенна скала, която отчита тревожността по отношение на вируса в съответната страна, и съгласно опасността се дават инструкции.
Правилата са още по-затегнати за страните с висок брой на заразени. От началото на годината във Великобритания е наложен трети локдаун, американците също масово са по домовете си и макар че пътуванията зад граница не са спрени, съветът към хората е да се въздържат.
Рискът човек да остане блокиран в държавата, в която е на почивка, отдавна не е спекулация. Социалните мрежи обаче показват, че много инфлуенсъри са готови да го поемат, за да рекламират тенденциозна дестинация за екскурзия или поне да поддържат интереса към себе си.
Затворените летища и отменените полети са един съвсем реалистичен вариант в ситуация на пандемия - вариант, който обаче няма място в лъскавите снимки на безгрижния лайфстайл.