Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Коптор или лукс - какво всъщност стои зад звездите на хотелите

Системите за категоризация са различни в държавите в Европа Снимка: iStock
Системите за категоризация са различни в държавите в Европа

На всеки се е случвало да отседне в хотел с 4 звезди, а след това да установи, че личната му оценка е за максимум 2 плюс. Или пък да остане приятно изненадан от място, чиято категоризация е предупреждавала да няма високи очаквания.

Нещата стават още по-сложни, когато пътуваме извън България и сравняваме чуждите звезди с тези, с които сме свикнали тук.

Откъде идват тези разминавания, има ли изобщо такива и кой и как определя категориите на хотелите?

В Европа, а и по света, няма стандартна система за категоризиране на хотелите. Всяка държава има собствено решение на въпроса, в някои това е задължително, в други пожелателно, а в някои дори няма официален рейтинг. Това означава, че не бива да се очаква абсолютно едно и също от хотел с 2 звезди в Австрия и Португалия, а на места като Норвегия изобщо няма да видите звезди.

Нека първо видим как е решен въпросът у нас.

В България категоризацията на хотелите е задължителна. Тя е от 1 до 5 звезди, като за по-ниските категории се издават от кмета на общината, където е хотелът, а за по-високите - от министъра на туризма.

У нас категоризацията е задължителна. Снимка: Pixabay
У нас категоризацията е задължителна.

Изискванията за съответните звезди са описани в наредбата за изискванията към категоризираните места за настаняване.

Според нея за 1 и 2 звезди в стаите трябва да има баня и тоалетна, гардероб, балкон за хотелите по морето, телевизор, матраци на леглата, базова мебелировка, прилежащо заведение за хранене, рецепция с компютър и аптечка. Бельото се сменя на 3 три дни, банята и стаята се почистват всеки ден, а рецепцията работи поне 14 часа, като извън тях на госта е осигурен достъп до ключ.

При 2 звезди обаче може да има и хотелски апартамент с поне 26 кв.м. площ.

Тук трябва да уточним, че тези изисквания не касаят хостели, частни апартаменти под наем и дори семейните хотели - при тях критериите са други.

По закон под хотел у нас се разбира място за настаняване с минимум 15 стаи, което разполага с поне едно заведение за хранене и развлечения.

В 3 звезди вече се изисква асансьор, места за сядане във фоайето, място за багаж в приемния блок, достъп до компютър и копирна машина в градските хотели, климатична инсталация, украса, озеленяване. Спалното бельо се подменя на 2 дни, има румсървис, закуска и събуждане по телефона.

За 3 звезди и повече трябва да е осигурен румсървис. Снимка: iStock
За 3 звезди и повече трябва да е осигурен румсървис.

В хотел 4 звезди се надгражда със задължителна минимална площ за стаите - 18,9 кв.м. за двойна стая, открит басейн в морските хотели и закрит в планинските, фитнес, детска занималня, 2 заведения за хранене и развлечения, свежи цветя във фоайето, големина на леглата поне 1 на 2 метра с контакт до него.

В тях влиза и вана в банята, пиколо, постоянно обслужване на рецепция, ежедневна смяна на бельо и кърпи и изискванията за менюто на закуската - топли ястия, яйца, хлебни изделия, зърнени закуски, пресни плодове.

При 5 звезди се изисква и поне 20 кв.м. площ на двойната стая, бизнес център в приемния блок, конферентен и търговски блок, ресторант и бар, кафемашина и безплатна вода в стаите.

В Европа в доста страни хотелиерите членуват в обща организация Hotelstars Union, която задава общи критерии за категоризация.

Част от съюза са хотелиерските организации на Австрия, Азербайджан, Белгия, Чехия, Дания, Естония, Грузия, Германия, Гърция, Унгария, Латвия, Литва, Лихтенщайн, Люксембург, Малта, Нидерландия, Словения, Швеция и Швейцария.

Според правилата на Hotelstars Union за 1 звезда в хотел, оценен от съюза, се очаква стаята да е с баня и тоалетна, да се чисти всеки ден, да има телевизор, w-fi, базова мебелировка, сапун, кърпа, безкешово плащане, рецепция, да се предлагат напитки и закуска.

Австрия е част от общия хотелиерски съюз и следва неговите правила. Снимка: iStock
Австрия е част от общия хотелиерски съюз и следва неговите правила.

В 2 звезди закуската е бюфет, до леглото има светлина за четене, персоналът говори два езика.

3-те звезди надграждат до поне 10 часа осигурено присъствие на персонал на рецепцията, сешоар, голямо огледало в стаята, място за сядане при рецепцията, осигуряване на пране, уебсайт.

В 4 звезди може да се очаква рецепция с поне 16 часа физическо присъствие на персонал, лоби с възможност за осигуряване на напитки, закуска с бюфет или меню, телевизия с международни канали.

На 5 звезди отговарят хотели, които имат нонстоп рецепция, пиколо, което паркира колата, шатъл, 24 часа румсъвис, минибар, сейф.

В някои страни в Европа като Франция и Португалия системата за оценки е национална, подобно на България. Финландия и Норвегия изобщо не слагат звезди.

Испания и Италия пък имат отделни регионални системи за категоризация, макар че като цяло изискванията на отделните области не се различат толкова съществено. В Испания например още за 1 звезда се изисква централно отопление и климатик. В Италия за тази категория се очаква смяна на спалното бельо веднъж седмично и 12 часа човек на рецепция.

Макар че по света има хотели, които си поставят 6 и дори 7 звезди, в Европа подобна официална категоризация не съществува.

Хубавото е, че всеки може да настрои очакванията си към мястото, където ще отседне и с минимална проверка на отзиви и снимки в интернет. И да се увери дали дадените звезди отговарят на това, което може би очаква от подобна категоризация.

 

Най-четените