Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Могат ли пилотите да спят по време на полет

Да, но контролирано и не всички наведнъж Снимка: iStock
Да, но контролирано и не всички наведнъж

Куриозна на пръв поглед ситуация на вътрешен полет в Индонезия се размина без сериозни последствия.

В края на януари и двамата пилоти се оказаха заспали в кабината и управлението на подопечния им самолет е било без надзор почти половин час.

За щастие, вторият пилот се събудил навреме и установил, че машината се е отклонила от зададения маршрут.

Всичко приключило без усложнения - освен за самите пилоти. Те са отстранени временно, а индонезийските транспортни власти разследват инцидента.

Първоначално капитанът на полета се отдал на дрямка и оставил управлението на втория пилот. Той обаче също се отнесъл. Според доклада на властите вторият пилот имал едномесечни близнаци, което обяснява нуждата от сън. Но не е извинение за нещо, което може да има катастрофални последици, в напълно буквалния смисъл.

Тъй като подобни практики могат да доведат до доста страшни резултати е интересно да разберем имат ли изобщо пилотите право да спят в кокпита, при какви обстоятелства и как е решен този въпрос. Особено като се има предвид, че, за щастие, случаите на изцяло задрямала кабина са изключения.

Като цяло - да, правилата в авиацията позволяват на пилотите да спят по време на някои полети и изискват при абсолютно всеки маршрут те да са поне двама.

Възможността за дрямка или дори сън са от изключителна важност за хората, които управляват самолета. Недоспиването и умората могат да забавят реакциите, а способността за бързо и адекватно вземане на решения при пилотите е от първостепенно значение.

Според Европейската агенция за авиационна безопасност дремките, или т.нар. "контролирана почивка" "значително повишава нивото на бдителност по време на късните фази на полета, особено след спускането".

В абсолютно всички пътнически полети изискването е да има поне двама пилоти. Снимка: iStock
В абсолютно всички пътнически полети изискването е да има поне двама пилоти.

Някои страни като САЩ забраняват това да става в кокпита, но доста други - включително страните в Европа, разрешават и дремките в пилотската кабина при по-кратките полети. Нещо повече - проучвания сочат, че около четвърт от тях действително дремват по време на полет, макар и за кратко.

По принцип при по-кратките маршрути, на които в кабината има двама пилоти, разрешеният сън е до 30-40 минути по време на самия полет - т.е. поне около час преди кацане и когато работата не е толкова много.

Освен това въпросът се обсъжда в кабината и този, който смята да дремне, предупреждава колегата или колегите си. Това важи и за кабинния екипаж, който трябва периодично да проверява, например през около 10 минути, какво става в кокпита - заради опасността да стане нещо като в Индонезия.

При по-дългите, презокеански полети от над 7-8 часа, сънят е организиран малко по-различно.

Според вида на самолета, това може да стане отново в кабината, но на специално място, или в разтегаемо легло в зона за почивка на екипажа. Вариант е и за пилотите да има отделени места в първа класа, на които да могат да се опънат и поспят по-спокойно.

При тези маршрути обаче изискванията за наличния екипаж са завишени. При полет от САЩ за Европа например трябва да има поне 3 пилота. Това позволява двама от тях са будни в кабината, а третият да почива. При още по-дълги полети - от над 12 часа, пилотите може да са дори четирима и отново да работят в екипи по двама.

Правилата на Федералната авиационна администрация на САЩ гласят, че по-дългият сън трябва да се осъществява по график, а целта е да се намали прекаленият брой будни часове на екипажа, който ще осъществи кацането. Все пак сънят не бива да е повече от 6 часа по време на полет.

Тъй като почивката на пилотите е от особено значение, има и правила за работните им часове, които трябва да намалят и вероятността от неочаквано заспиване и преумора. Те не бива да летят над 30 часа в 7 поредни дни или над 100 на месец.

Полагат им се и 9 часа почивка на всеки 8 часа време във въздуха. Ако полетът е по-дълъг - над 9 часа, почивката е 11 часа.

Летете спокойно и си позволявайте някоя и друга дрямка през дългите скучни часове на борда. Все пак въздушният транспорт си остава най-сигурният от всички.

 

Най-четените