В световен мащаб Испания е сред най-посещаваните страни. В последните години тя е на второ място, отстъпвайки единствено на Франция.
Това, според последните данни на Националния статистически институт на страната, е равнозначно на 85 млн. туристи през 2023 г., което е дори повече от времената преди пандемията.
Най-големият наплив традиционно е към крайбрежието на Каталуния и Барселона, следват Балеарските и Канарските острови, а на Андалусия и южното крайбрежие Коста дел Сол се падат над 14 на сто от посетителите.
Повечето от хората, които пристигат в южната област на Испания минават през Малага, където е най-голямото летище на Андалусия. Немалка част от тях остават в чаровния град, включително и за по-дългосрочно.
Това е проблем за местните жители, както във всички свръхпосетени населени места по света. Наскоро местните изразиха чувствата си със стикери, разлепени по стени и врати из целия център на Малага.
Макар и на испански, надписите на стикерите са с ясно послание. Те варират от "това беше моят дом преди" и "това преди беше центърът на града" до "ходете си в ш*****я дом" и "смърди от туристи".
Зад инициативата стои собственикът на популярния бар в Малага Drunkorama - Дани Друнко. Изразите на стикерите са любимите му фрази, които чува от клиентите си по адрес на туристите. Започнал кампанията си, след като бил изритан от жилището, в което живеел 10 години.
Дани твърди пред местното издание Diario Sur, че собственикът изобщо отказал да преговаря за наема или за евентуална продажба. Той искал единствено да отдавна имота за краткосрочно наемане от туристи.
"Има доста настроения, защото местните хора се умориха от тази ситуация. Аз само предложих идеята за фразите, запалих искрата и сега и други се присъединиха", обяснява Друнко.
Той дава пример за промените в града с това, че вече всичко в централната част е съобразено с туристите. Ако например нещо се повреди в бара му и има нужда от поправка, няма железария или подобен магазин наоколо, защото на туристите не им трябват винтове.
Собственикът на бара обаче все пак пояснява, че няма нищо против чужденците.
Той и хората в града по-скоро настояват да се регулира и реши проблемът с имотите и липсата на достъпни жилища.
Вълната е подхваната и от местния политик Дани Перес.
Antes to’ esto era Centro, como dice esta pegatina junto a varios pisos turísticos.
— Dani Pérez /❤️🇪🇺 (@aDanielPerez) March 12, 2024
Recorres las calles de #Málaga y es prácticamente imposible encontrar un edificio de viviendas que no tenga un candado y contraseña.
Pero @pacodelatorrep sigue sin mover un dedo por los… pic.twitter.com/27dGEf5rTT
"Разхождаш се по улиците на Малага и е практически невъзможно да намериш жилищна сграда, която няма система за заключване, предназначена за туристи", написа той в социалната мрежа X. Перес не пропусна да обвини кмета на града Пако се ла Торре, че "не си е помръднал пръста за хората в Малага" и "ги гони от града, където са родени".
Интересът на туристите и изобщо чужденците към града и тази част от Испания са огромни от години заради морето, мекия климат и далеч по-ниските цени в сравнение с по-северната част на Европа.
Данните на Националния статистически институт на Испания дори сочат, че 8 от всеки 10 нови жители на Малага са чужденци. Те обаче далеч не са само туристи. Локацията е привлекателна и за технологичните компании, които отварят свои офиси в града. 630 подобни фирми, включително Google, са разкрили представителства в града.
Малага е популярна и сред дигиталните номади, а в крайна сметка за местните става все по-трудно да си позволят жилища.
В останалите популярни места в Испания също има недоволство срещу туристите.
Наскоро на Канарските острови също се появиха графити, призоваващи туристите да си ходят вкъщи.
Островите са край западния бряг на Африка, което ги прави желана дестинация целогодишно. Наскоро обаче един от най-посещаваните острови Тенерифе обяви извънредна ситуация заради недостига на вода. Това допълнително наля масло в огъня, тъй като туристическите части на Тенерифе използват в пъти повече вода от жилищните райони и допринасят за недостига на вода за пиене и земеделие.
На Майорка пък през лятото на 2023 г. местният протест беше малко по-оригинален. Там местни хора сложиха фалшиви знаци на редица плажове с надписи за риск от падащи скали или от опасни медузи.
Предупрежденията бяха на английски, а отдолу с малки букви на каталонски пишеше за местните хора, че предупрежденията не са истински. "Проблемът не е свлачище, а масов туризъм", "Плажът е отворен освен за чужденци и медузи", бяха поясненията за тези, които говорят местния език.
Любимата на милиони туристи Барселона не прави изключение. Там от години местните са във война с посетителите и използват разнообразни методи да покажат какво мислят за тях - от възмущение и обиди по улиците, през графити "Туристи, идете си у дома" до по-оригиналното "Плюем в бирата ви. Наздраве!".
Каквито и форми да приема туризмофобията в популярните райони на Испания, статистиката е безпощадна. Броят на посетителите не спира да расте, а приходите от туризъм формират 12% от брутния вътрешен продукт на страната.
Така че на испанците се налага да приемат 108-те милиарда евро, които туристите са оставили в икономиката на страната само през 2023 г., ако ще и с отвращение.