Общо 652 страници, групи и акаунти са били премахнати от социалните мрежи Facebook и Instagram. Те са водили кампании за дезинформация по различни теми – от политиката в Близкия изток до тази в САЩ и Великобритания.
Зад една от кампаниите стои Иран. Някои от акаунтите са били създадени още през 2011-а и са свързани с държавни медии в страната.
Иранската дезинформационна кампания е достигнала и до Twitter. От компанията съобщиха, че са изтрили 284 акаунта заради "координирана манипулация". YouTube, която е притежавана от Google, е премахнала поне един акаунт, също свързан с Иран.
Същевременно от Facebook са изтрили още фалшиви акаунти, които обаче са създадени в Русия. Тяхната задача обаче е било да разпространяват невярна информация в САЩ.
От компанията посочват, че работят отблизо с властите в САЩ и Великобритания по случая. Информирани са и Държавният департамент и американското Министерство на финансите, заради санкциите, наложени от САЩ на Иран.
Разследването
През месец юли компанията за киберсигурност FireEye съобщава на Facebook за организация с името "Liberty Front Press", която има връзка с държавните медии в Иран още отпреди седем години (2011-а). Започналото разследване е показало, че тази организация има общо 147 страници, акаунти и групи във Facebook, както и 76 в Instagram.
Чрез тях тя е имала достъп до 200 000 последователи – 155 000 във Facebook и още 48 хиляди в Instagram. Похарчила е и 6000 долара за реклами и организирането на три събития.
"Liberty Free Press" е свързана и със страници, които са подлъгвали потребителите, че са новинарски организации. Същевременно са хаквали чужди профили и са разпространявали вредно съдържание.
Това е един от първите публично документирани случаи за опити за иранско въздействие чрез американски социални мрежи, коментира Лий Фостър от FireEye. Значимостта му е и в това, че показва, че не само Русия се занимава с подобна дейност.
Други акаунти, които нямат общо с Иран, са свързани с руското военно разузнаване (ГРУ). Публикациите в тях са били фокусирани върху ситуациите в Украйна и Сирия. За пример от Facebook посочват страници, свързани с организацията Inside Syria Media Center, за която има информация за разпространение на про-руско и про-Асад съдържание.
Открита е и трета група. Тя е споделяла информация за политиката в Близкия изток, като това е ставало на арабски език и фарси. Имало е и постове на английски във връзка с американската политика и тази в Обединеното кралство. Тази кампания за дезинформация е обхващала 168 страници, 140 Facebook акаунта и 31 Instagram акаунта, равняващи се над 820 000 последователи общо.
Facebook е проследила източниците на отделните кампании чрез различни методи, сред които проверка в регистрационната информация на уебсайтове, както и проследяване на IP адресите. Някои от страниците са имали едни и същи администратори.
В публикациите на тези групи се срещат анти-саудитски, анти-израелски и про-палестински теми, както и подкрепа за някои американски политики в полза на Иран като т.нар. "иранска ядрена сделка".
От компанията FireEyе допълват, че са засекли Twitter акаунти, свързани с изтритите вече Facebook страници, както и с телефонни номера с международния код на Иран.
От Facebook посочват, че не са намерили връзка между кампаниите на отделните групи, но всички те са използвали сходни тактики за създаване на мрежа от акаунти, които да заблуждават други потребители кои са и с какво се занимават.
Лош момент за компаниите
Новите разкрития идват дни преди планираното за 5 септември явяване на представители на Facebook, Twitter и Google пред американския Сенат във връзка с чуждата намеса в политиката в САЩ и социалните мрежи.
Представители на разузнаването съобщиха във вторник пред законотворци, че заплахите за киберсигурността не се очакват само от Русия, но и от други държави като Китай, Иран и Северна Корея.
По думите на Майкъл Мос, зам.-директор Разузнавателния център за кибезаплахи, Иран вероятно гледа на кибератаките като на "подходящ инструмент за реакция при провокации".
Facebook беше използван като платформа за мащабна дезинформационна кампания през 2016-а. В социалната мрежа бяха открити 470 страници и акаунти, за които стана ясно, че са били създадени от Агенцията за интернет проучвания в Санкт Петербург, припомня The Washington Post. Агенцията тогава плаща за хиляди реклами, чиято цел са американци. Публикациите й, често с подвеждащи съобщения, са достигнали до 126 милиона души в САЩ.
Наскоро от Facebook премахнаха други 32 страници и акаунти, публикували на теми като раса, фашизъм и феминизъм. Повечето от тях са били насочени срещу Доналд Тръмп, за разлика от 2016-а, когато целта е била да се подкопае кампанията на Хилъри Клинтън.
Също тази седмица Microsoft обяви, че е свалила шест уебсайта, свързани с руската хакерска група ATP28, позната и като Fancy Bear.
Не е нужно да си Айнщайн, за да отчетеш някой световни медийни фактори, които се случиха след нахлуването на Кочината в Украйна и завземането на Крим. Появиха се думи, които до този момент никой и никога не използваше, което говори красноречиво за колхозническата тролна пропаганда навсякъде из света. Някой да говореше за славяни и православие преди войната в Украйна, м? За еврогейове? За соросоиди? Всички тези толкова любими термини на русофилите и троловете лично Вожда им Путларах ги въведе в обръщение и от тогава не са спирали да ги използват. Сега новата модна думичка е ДЖЕНДЪР