Наскоро моделът Криси Тейгън публикува видео в Instagram, на което позира артистично, докато съпругът й - певецът Джон Леджънд - заснема безкраен поток от снимки от различни ъгли и в различни пози.
"Благодаря ти, че винаги подкрепяш инстаграм мечтите ми. Този влак се движи само заради теб (твоя телефон). Ти си отпечатъкът, който полага основата... създавайки директен път към надеждите и възможностите за лайкове и рекламното съдържание. Това, което правиш, е важно. Никога няма да те приема за даденост, кралю мой.", написа тя като послание към видеото.
Подобно на Мишел Обама, Дженифър Лопес, Меган Маркъл, Бионсе и много други инфуленсъри, така и Тейгън разчита на своя "инстаграм съпруг", който да заснеме перфектните кадри за Instagram. А ако се загледате, ще ги откриете навсякъде.
Зад този уклончив термин се крият всички онези хора, които в днешната епоха на звезди от социалните мрежи стоят зад камерата и правят хилядите снимки, необходими на хората пред камерата да трупат популярност. Това е човекът, който ще спре движението по улицата, само за да заснеме перфектен кадър, или ще стои безкрайно в дъжда, докато инфлуенсърът му позира за снимки.
Това може да са хора от различни полове, различни сексуални ориентации и може дори да нямат интимна връзка с конкретния инфлуенсър. Важното в случая е просто да снимат.
Макар че хората почти винаги са разчитали на други хора да ги снимат, Instagram и инфлуенсърската култура са превърнали снимането в задължение с почти пълно работно време.
Концепцията за "инстаграм съпруг" вече не е особено нова и дори се намират хора, които да си правят шеги с нея и да я пародират. През 2015 г. се появи видео за фалшива кампания в подкрепа на мъжете "зад всяко красиво момиче в Instagram", което се превърна във вирусен хит. С почти 7 млн. гледания видеото представя тези мъже като "човешки селфи стик", а героите в него разказват стоически за проблемите, с които се сблъскват.
През трите години, откакто е заснето това видео, терминът се развива. Шегата там е с нещастието на инстаграм съпрузите - човек се смее съчувствено на тези мъже за глупостите, които са принудени да търпят или на жените, които ги принуждават да снимат постоянно всичко около себе си.
Иначе казано - мъжете там са представени като неволни участници в целия този цирк, а от човек се очаква да им съчувства. Но Instagram и дигиталният пейзаж, който платформата създава, се измениха доста за тези три години откакто това видео съществува.
Сега поне част от тези инфлуенсъри печелят солидни суми чрез профилите си в социалните мрежи. А мъжете, на които се гледаше като на безгласни участници и "инстаграм съпрузи", вече приемат термина в нова светлина и поемат все по-голяма и по-дейна роля в бизнеса на половинките си.
Един човек на фронтовата линия на това движение е Джордан Рамирес. Когато през 2018 г. Рамирес, който по професия е технологичен предприемач, се е жени за Дани Остин, инфлуенсър с четвърт милион милион последователи, този инфлуенсърски свят е все още нов за него. Докато Остин обикаля света в търсене на интересни локации, събиране на тоалети и правейки видеа за YouTube, Рамирес се грижи за своята кариера в света на технологичните стартъпи.
Когато се женят обаче и животът им започва да се смесва все повече и повече, Рамирес решава да преоцени своите собствени кариерни планове в името на успеха на съпругата си. Въпреки че и преди това й е помагал със снимки от време на време, сега той решава да влезе напълно в ролята на инстаграм съпруг.
Поради разнообразната и често изтощителна работа на повечето инфлуенсъри, да бъдеш инстаграм съпруг през 2019 г. не означава просто да направиш няколко снимки със смартфона си и толкова.
Рамирес, подобно на много други съпрузи, които са възприели за работа с пълно работно време задълженията си в кариерата на половинките си, на практика се занимава с бизнес частта на инфлуенсърските задачи на жена си.
Освен да снима, той се занимава със сметките, с обработката на снимките (нещо, на което се научава, щом решава да стане инстаграм съпруг) и с уреждането на част от ангажиментите.
Той сам признава, че решението да зареже собствената си кариера заради тази на жена си далеч не е било лесно. Много мъже в неговата ситуация също са били поставени пред избора да задържат своето собствено занимание или да пътуват с половинките си, които обикалят по света от ангажимент на ангажимент.
Сега Рамирес вече е започнал свой собствен подкаст, в който ще разказва истории на инстаграм съпрузи и въобще на хората зад камерата, за да предефинира идеята зад този термин и да разбие всички недоразумения, стереотипи и подигравки по темата.
Един от особено трудните моменти при повечето такива мъже е ревността, която могат да изпитат при успеха на собствената им половинка, както и задушаващата сила на славата. Понякога на Джордан му се налага да прекара часове в снимане на Дани с нейни фенове, които са я разпознали в мола. Но веднъж приел всичко това, той обяснява, че да бъде инстаграм съпруг не е нито унизително, нито скучно. Дори напротив - дава му възможност да изгради нещо голямо заедно с човека, когото обича.
На същото мнение е и Матю Стивънс, съпруг на инфлуенсърката Линдзи Силбърман, който посвещава своя личен акаунт в Instagram на това какво е да бъдеш инстаграм съпруг.
Той разказва, че първо е започнал да помага на съпругата си "да заснема страхотни снимки". След това се е включил с помощ при редактирането им и измислянето на коментари, търсенето на нови локации и в крайна сметка - в реалното изграждане на сегашния й бизнес.
Стивънс обяснява, че е бил "погълнат" не само от снимките, но и от бизнес страната на работата на Линдзи. В момента той не само снима, но и преглежда договори, работи с брандове и посещава събития с нея.
Подобно на Рамирес, той също иска да промени идеята за инстаграм съпрузите. Чрез своя акаунт в социалната мрежа се шегува с всички онези стереотипи по темата.
От гледната точка на самите инфлуенсъри, да имаш инстаграм гадже или инстаграм съпруг също така е умно решение и заради чисто финансовата страна на въпроса.
Липсата на подобен партньор често означава наемането на професионални фотографи, които, на свой ред, искат солидни хонорари. А това, в крайна сметка, води до по-ниски приходи от дадена ангажимент. Нещата стават още по-сложни, когато се пътува до нови места и трябва да се наемат местни фотографи - нещо, което не винаги е възможно.
Така все повече мъже поемат тази ключова роля. И все по-голяма част от тях се появяват вече и на преден план, набирайки свои собствени последователи (и превръщайки се по този начин в нещо като инфлуенсъри те самите).
Междувременно хаштагът #InstagramHusband набира все повече популярност в социалната мрежа, събирайки различни мъже с идентична съдба на инстаграм съпрузи. Самите те не смятат, че това все още е истинска общност, но ако не друго с подобни хаштагове могат да намерят и други хора, които разбират какво им е.