Наближава Коледа - най-хубавото време от годината. Или може би не. По улиците заблещукват светлини, рекламите се качват на шейната на белобрадия старец, за да кацнат по фасадите, уличните стълбове и покривите. Базарите отварят и ако не внимавате, ще ви погълнат целите. Сега е времето на коледните промоции и на купуването на подаръци. Време е за пазаруване, за ядене, семейни срещи... но и за семейни войни.
Да, Коледа е чудесен празник, семеен празник. Но не се ли превърнахме в чудовищата на едно общество, което забравя, че Коледа е преди всичко празник на семейството, а не дългата версия на Черния петък?
Коледа е раят за рекламистите, празник за криейтива. Кога, ако не сега, ще има и огън, и лед, и ветровете на зимата, и мечтата за пролетта.
В очакване сме на коледната кампания, която ще ни вдъхнови тази година. Избрахме няколко претендента за титлата.
Първият от тях е с все още неизвестен автор. Само един поглед към това видео е достатъчен, за да бъдат разбрани основните послания на видеото - търсенето на хармония на семейната трапеза.
Коледа е, напрежението е във въздуха, погледите са „свирепи" сякаш чакат поредната битка. Около масата заедно са събрани персонажи антиподи, които наподобяват злодеите и добрите герои от приказките.
И точно когато си мислим, че коледната трапеза ще се превърне в бойно поле, а чудовището ще изяде червената шапчица под одобрителния поглед на бабата, действието придобива обрат - всички преодоляват своите различия, за да изживеят заедно, в хармония и веселие мига на семейната трапеза.
Mакар още да не знаем чие дело е тази кампания, нейното послание е достатъчно ясно - „най-накрая хармония". В това кратко видео е заложен именно проблемът за начина, по който хората прекарват най-светлия семеен празник - обременени от маските и предразсъдъци, царуващи в злободневието.
Началото на клипа е отражение на съвременната действителност, в която хората малко са забравили, че Коледа е преди всичко семеен празник.
Времето от годината, в което докато се събираме заедно около трапезата, гледаме как да седнем по-далеч един от друг. Времето, в което вместо да се целунем, ние кроим планове как да започнем Оная тема, която подхващаме всяка година с първата чаша вино.
Втората част от видеото е решението на проблема, което неизвестният автор предлага, щастливата развръзка - хепиенда на приказката, в която ни се иска да бъдем добрите „чудовища", като внесем хармонията в трапезарията. Празникът в целият му блясък, когато просто не подхващаме Оная тема, а злободневните проблеми оставяме за първия работен понеделник.
Затова и атмосферата коренно се променя, зазвучава коледна музика, а всички на масата си хапват и споделят храната без да мислят зло. Една сцена, която пресъздава Коледата такава, каквато може да бъде във всеки дом - весела, искрена и емоционално насищаща.
Иска ни се да сме героите и от модерната приказка за Пепеляшка на Debenhams - претендент номер 2.
Тази година английският моден бранд прави съвременен прочит на приказката. Видеото разказва за жена и мъж, които се срещат, пътувайки във влака в коледната нощ. Точно преди мъжът да попита за името на жената, тя бърза да слезе от влака, но изпуска обувката си.
Това е само началото. Мъжът и жената разказват своята история в социалните мрежи чрез хаштагове. Дори медиите разпространяват случката, но нищо не помага.
Точно когато всичко изглежда загубено, вярата се намесва и те се срещат случайно, за да сложиш един щастлив край на тази снежна приказка.
Коледната кампания на Debenhams е кампания за вярата в съдбата и в коледните чудеса. Тя оставя посланието, че без значение колко мощно средство за комуникация са социалните мрежи, някъде там има нещо, наречено късмет или съдба, което не зависи от броя на шерванията и лайковете.
Ако искаме да бъдем чудовище, то нека да бъдем Moz The Monster - претендент номер 3. Чудовището от тазгодишната реклама на универсалните магазини John Lewis във Великобритания е създадено от креативната агенция DDB. Видеото разказва историята на едно нетипично приятелство между малко момче и чудовище на име Moz, скрито под леглото.
Това е реклама, която ни напомня за детството и показва добротата, която всеки от нас носи още от дете. Тя показва и доброто у чудовището - виждайки, че дни наред момчето не може да се наспи заради шума, който Moz създава, за Коледа чудовището купува нощна лампа на детето. А светлината означава, че Moz трябва да си тръгне. Защото в крайна сметка чудовищата се появяват само в тъмното, нали?
Всяка една от тези три реклами по собствен начин показва своята вяра в изконните човешки ценности - добротата, обичта, стремежа към хармония и компромис, които са изначално заложени в човешката природа и които си струва да бъдат припомняни в контекста на днешното съвремие, в което всеки от нас е уязвим да се превърне в чудовище.
Но защо да бъдем лоши чудовища, ако можем да бъдем от добрите?