Националният статистически институт (НСИ) откри пропуски и грешки в извършеното преброяване на населението и жилищния фонд от 2011 г. Неточностите са обобщени в доклад, който НСИ трябва да внесе като отчет в Евростат, европейската статистическа служба. Срокът изтича на 31 март 2014 г.
Преброяването на НСИ показа, че към 1 февруари 2011 г. населението на България е 7 364 000 души. Сега националната статистика отчита, че тези данни са завишени.
„Реалният брой на постоянното население в България е надценен, дори и след включването в населението на около 166 хил. души, които имат настоящ адрес в страната, но не са преброени", пише в доклада.
Добавени са 157 858 лица, за които е установено, че настоящият им адрес е в страната, не са починали, има данни за трудова заетост или са записани в учебно заведение и не са преброени. Тези лица не са отнесени към адреси и са преброени като едночленни домакинства. По същия начин се е процедирало с 9 424 деца под 5-годишна възраст.
В доклада е посочено, че броят на домакинствата в страната е нереален. От преброяването става ясно, че за 10 години едночленните домакинства са се увеличи с 263 000, а броят на домакинствата общо - с 84 000, но това става на фона на общо намаление на населението през този период с над половин милион.
Освен това, преброените жилищни сгради към 1 февуари 2011 г. са с около 64 000 по-малко отколкото при предишното преброяване. Реално не са преброени около 140 000 сгради.
Непубликувани или необработени са резултатите от въпроса за броя на живородените деца и от тях - живеещите в чужбина. От анализа на тези данни би могла да се направи експертна оценка за българите в чужбина.
Преброяването през февруари 2011 г. за първи път позволяваше предоставяне на данни по електронен път. В доклада на НСИ е посочено, че то е проведено прибързано, без анализ на чужд опит и на пробното преброяване от септември 2010 година, когато са попълнени успешно 8 176 преброителни карти, а 7 406 - неуспешно.
Друг проблем е, че номерата на личните карти на гражданите, участвали в електронното преброяване, са използвани неправомерно, вместо електронен подпис, както е било в други държави.
В чл. 6 от Закона за преброяването номерата на личните карти не съществуват между изброените признаци. Друг пропуск е липсата на контрол при електронното преброяване, тъй като един и същи човек можеше да попълва данни за другите членове на неговото семейство.
Онлайн преброяването беше предприето прибързано, без задълбочена подготовка, установява докладът. Не е проучен опитът на страните, използвали интернет при преброяванията през 2001 година в техните страни, като същевременно не е анализирано и пробното преброяване от септември 2010 година.
Нарушение на закона представлява и самата преброителна карта - липсват въпроси, предвидени в закона, а същевременно има такива, които не фигурират в закона.