Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Южен поток" в България почва да се строи наесен

Тръбата на газопровода "Южен поток" ще излиза на българска територия при Варна
Тръбата на газопровода "Южен поток" ще излиза на българска територия при Варна

Строителството на българския участък от "Южен поток" започва още тази година. Това е съобщил Александър Сиромятин, заместник-ръководител на отдела за управление на проекта в "Газпром" на кръгла маса вчера, посветена на развитието на проекта.

Вместо от българската страна, за пореден път новините за газопровода, който ще пренася руски природен газ за Европа, ни бяха съобщени от руската страна. На форума никой не отвори темата за изискванията на Третия енергиен пакет на ЕС, с който би трябвало да е съобразена тръбата и произтичащите от това задължения да се осигури достъп на трети страни до нея.

Изграждането на българския участък, което е изчислено на 3.3 млрд. евро, е почти половината от общата сума, необходима за изграждане на целия сухопътен участък от проекта - 6.5 млрд. евро.

Причината е, че в България освен тръбите, трябва да се изгради и терминалът, който ще приема цялото количество природен газ за Европа.

"Строителството в България ще започне в края на 2013 г. Имаме подписан с Българския енергиен холдинг (БЕХ) план за работа. Разрешението за строителството ще бъде подписано през септември-октомври. Надявам се, че отчуждаването на земите ще бъде завършено към есента на тази година. За това съществуват всички необходими предпоставки", казва Сиромятин.

Как БЕХ ще финансира строителството, не е ясно

От "Газпром" напомниха, че според протокола 30% от изграждането на българската част от "Южен поток" ще се финансира със собствени средства на енергийния холдинг, а за останалите 70% ще се търсят външни финансови източници - т.е. кредити.

"Газпром" ще финансира 15% от частта на БЕХ, а за останалите 70%, които трябва да бъдат привлечени на принципа на проектното финансиране, скоро се очаква доклад, който да позволи привличането на средствата, казва Сиромятин.

"Разчитаме, че български строителни фирми ще ни помогнат за изграждането на този газопровод. Заинтересовани сме да развиваме икономиката на България и да осигурим работа на българските компании", добави той.

От 1 юли започва общественото обсъждане на оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на проекта, който вече има положителна оценка от екоминистерството.

Тласък за пристанищата и "Товарни превози" на БДЖ

Транспортният министър Данаил Папазов изтъкна значението на инфраструктурен проект като "Южен поток" за пристанищата във Варна и Бургас и железниците.

"Нашите предприятия са готови да посрещнат предизвикателството по обработката на всички товари и специализирана техника, която ще бъде предназначена за строителството на участъка в България, както водният, така и сухоземният, и пристанищата Варна и Бургас, които вече разполагат и със съответната техника и площи за събиране на оборудването. В момента разработваме специална логистична схема и за обработка и доставка на всички товари до местата, където ще се сглобява газопроводът с "БДЖ-Товарни превози", каза Папазов.

До 1 октомври - съгласуването на параметрите

Наскоро стана ясно, че до 1 октомври ще бъдат съгласувани всички параметри на окончателното инвестиционно решение по проекта за газопровода "Южен поток". Новината дойде от среща в Санкт Петербург ръководителите на "Газпром" Алексей Милер и на италианската компания ЕНИ Паоло Скарони, която държи 50 на сто в проекта за магистралния трансевропейски газопровод.

Двете компании, които са акционери в неговия морски участък, обявиха, че полагането на тръбите по дъното на Черно море между руския град Анапа и района на Варна, ще започне през второто тримесечие на 2014-а.

Окончателното инвестиционно решение за морския учасък беше прието в края на м.г., но остава да се уточнят редица конкретни условия преди началото на строителството, посочи Милер.

Чрез проекта за газопровод "Южен поток" Русия се стреми да елиминира транзитните рискове в южния коридор и да доставя синьото гориво директно в Европа. Според "Газпром" планираните обеми от 63 милиарда куб. метра годишно са абсолютно необходими за пазара и вече са разпределени.

След като бъде готов морският участък, тръбите ще продължат по териториите на България, Сърбия, Унгария, Словения и Хърватия, с които Русия вече е подписала междуправителствени споразумения.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените