3G върви из софийското метро

По цялата дължина на двете линии на софийското метро вече има бърза 3G връзка. Това е резултат от безпрецедентен съвместен проект на Mtel, Globul, Vivacom и доставчика на телеком оборудване Ericsson.

Според информация на „Капитал", 3G обхватът под земята е струвал малко над 1.7 млн. евро при първоначална оценка от 1.5 млн. евро. Мрежата е активна от известно време, но явно всички тестове са приключили днес, когато мобилните оператори и Столична община официално ще обявят старта на услугата.

Изграждането на 3G свързаност в софийското метро започнаха преди повече от две години, но до неотдавна стабилна връзка имаше единствено в най-старата част на Първи метродиаметър - от „Люлин" до „Сердика". В по-новите станции в посока жк. „Младост" даже обикновените гласови повиквания бяха невъзможни.

В началото на октомври т.г. в специализираните издания се появи информация, че Линия 2 на софийското метро вече е напълно „покрита" с 3G.

Базовата техника и управлението на мрежата ще бъде разположени на станция "Сердика", обяви директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев през септември. По предварителна информация за изграждането на мрежата в България се използва за първи път специална технология на Ericsson, която позволява свързаност под земята. Освен това, използваното оборудване позволява лесно надграждане до 4G LTE.

На пръв поглед, завършването на проекта прави столичното метро едно от най-модерните в Европа - даже лондонската подземна железница не разполага с мобилна връзка, въпреки амбициозните проекти да бъде изградена такава до олимпийските игри.

В същото време, британската столица се отказа от изгодната оферта на китайската компания Huawei заради съмненията около връзките й със спецслужбите на Пекин. Като цяло, един от основните аргументи срещу мобилното покритие в метрото е свързан със сигурността - даже у нас през последните години имаше немалко атентати с активирани чрез GSM модул бомби.

Затова и в мегаполиси като Ню Йорк и Москва се залага по-скоро на точки с Wi-Fi достъп до мрежата на метростанциите.

Новините

Най-четените