Премиерът Бойко Борисов призна днес, макар и с половин уста, провинение на финансовия си министър Симеон Дянков. "Грешката на Дянков беше, че мислеше, че кризата в Гърция няма да е такава и ще ни поканят в еврозоната", каза Борисов в парламента, където се появи за парламентарния контрол.
"Не смятам, че се губи доверието на премиера към мен, нито на международните финансови институции. Много финансови министри също не успяха да предвидят тези неща", коментира от Вашингтон Дянком.
Ако ни бяха поканили в еврозоната, властта щеше безпроблемно да си харчи целия фискален резерв и вероятно Борисов има предвид, че така управляващите щяха да се справят с липсата на пари в бюджета. Да, ама не...
Признанието за грешката на Дянков обаче не беше премиерски упрек, тъй като Борисов защити финансист №1 от нападките на левицата, че е некомпетентен и не се справя с кризата.
"Да, Дянков сгреши - с това, че не вписа в бюджета 2 млрд. лева дефицит. Ако можех да върна времето назад, щяхме да приемем бюджет с 2 млрд. лева дефицит и така бившите управляващи трябваше да отговарят къде са тези пари", уточни Борисов. През 2009 г. вие се движехте с 8 млрд. лева пасив, благодарете ми, че съм приел вашия пасив и приехме този дефицит, обърна се Борисов към социалистите.
През следващите седмици ще има акции срещу контрабандата, каза Борисов на парламентарния контрол на въпрос на соцдепутатката Корнелия Нинова какво се прави.
Митническите служители трябва да съберат 500 млн. лева, за да имат заплати през годината, каза премиерът.
Нинова предложи правителството да намали акциза на цигарите от 76 на 64 евро, за да намали и контрабандата. В отговор премиерът я засипа с данни как за първите четири месеца на годината митниците са събрали 798 млн. лева от внос. По думите на Борисов с 28% повече приходи са събрани от ДДС, а от началото на годината приходите от акцизи са 1,169 млрд. лева. Това е 60% повече спрямо същия период на 2009 г.
Пет възгледа на Бойко Борисов за справяне с кризата - по БНТ сутринта
За пълненето на хазната: Борим се с корупцията и мафията, това е: МВР, ДАНС, прокуратурата приключиха една операция, която, освен 42 милиона от ДДС на Дон Корлеоне и групата му, и спестиха нови близо толкова. Аз мисля, че това ще е една от поредиците операции по източване на ДДС и то за десетки милиони лева... Винаги съм твърдял, че най-добрата антикризисна мярка и това, което ГЕРБ може най-добре и го доказва - това е борбата с корупцията и престъпността, източването на държавата.
За фискалния резерв: Вземаме, ама кога ще връщаме - пазарът ще каже: Да, ползваме част от фискалния резерв, който ще попълним с емитиране на еврооблигации, но това се прави, когато пазарът е подходящ, за да се вземе най-голямата цена за тях. Още повече, на съседна Гърция й забраниха да го прави това нещо и ние чакаме подходящия момент.
Защото ние ежедневно говорим и с Брюксел, и с фонда, и с банките, и те знаят, че ние имаме в портфейла, в спестяванията, в задния джоб над 6 милиарда. Тук е разликата между моята политика и политиката на г-н Костов. Аз не мога да оставя съсловия от български граждани във времето на финансова и икономическа криза просто да погинат. И заради това ние направихме тези няколко поправки в бюджета, които ще внесем, за да може тези съсловия да изминат през кризата.
Аз буквално съм казал и на МВР, и на ДАНС, допълнително трябва да спестим още около 500 милиона. И те днес ми правят операция за 42 милиона и ми спестяват още 42 за следващи плащания. Аз мисля, че сега, май месец, не е фатален, и до август - септември ние ще направим куп операции, които ще попълват резерва.
За МВФ: Винаги можем да го направим, баш сега не е необходимо: Аз още в предизборната си кампания призовавах Станишев да направи едно споразумение, рамково с МВФ просто за гаранции. Към този момент не необходимо. Но той и Дянков беше сега във Вашингтон, държим връзка с МВФ. Ние винаги можем да го направим това. Но към днешна дата, това не е необходимо.
За контрабандата: Проблемът е с контрабандата на цигари - и е елементарен: В момента проблемът е с контрабандата на цигари. Аз мисля, че с горивата и с алкохола се справят в момента. Приходите нарастват. Проблемът е с контрабандата на цигари, и той е елементарен.
Защото митниците работят много добре в момента на външни граници, на границите с Турция, тези, които не са с ЕС. Аз съм убеден, че контрабандните цигари идват от Китай или от Молдова. Минават през Румъния, през Констанца, и влизат, както от София се отива до Пловдив, така се влиза в България, защото на тази граница ние нямаме митница, имаме обща граница като държава от ЕС. ...Ще направим съвещание - как всяка кутия цигари вече, когато е минала границата ни с Румъния, да бъде проследявана и залавяна съответно, ако щете и в чантите на хората.
Знаем какъв е проблемът и той е заради това, че каналът се измести през Молдова.
Една кутия цигари в съседните държави, които изброих, е един лев, в България е четири лева. Това са три лева разлика на кутия. И в момента се ползват много от дилърите, които продаваха наркотици да продават цигари, защото разликата е 300%.
За липсата на приходи - зле сме, ама и другите са зле, а ние като управляващи сме инструментът за спасението: Няма държава, където приходите да са добре... Ние се опитваме да проведем едновременно и реформи, и социална политика. Защото лесно е, ако си в опозиция, да кажеш режи всичко, това е най-оздравителната мярка. Да, но зад всяко едно рязане от другата страна стоят човешки съдби. И те виждат в мое лице и в управляващите инструмента да спасят живота си, ако щете.
Защо е казал, че сме най-добре в ЕС: Ако ни подредят всички държави по дефицита, който в момента имаме, ще видите, че ние сме, мисля, че втори или трети като дефицит. Затова казах, че сме в това отношение от най-добрите в Европа. И затова не е страшно да ползваме малко от фискалния резерв. Той е за това.
И накрая: Хем сме най-добре, хем лежим размазани на коловоза: Метафората (на Костов за бързия влак като символ на бързо растящия дефицит - бел.р.) е правилна. Само че България беше ударена от товарния влак, тройната коалиция. И сега дали ще ни удари бързия влак или няма да ни удари, въпросът е дали можем да се махнем от коловоза, защото ние вече сме размазани като икономика.