Да разлаем троловете

"Посещавам този сайт, за да се:
1. Забавлявам.
2. Запозная с нови и интересни гледни точки.
3. Да обогатя знанията си с нещо сериозно."

Това написа една от потребителките на Webcafe.bg наскоро. Честно казано, моите мотиви са същите, а вероятно и на голямата част от аудиторията на "кафето"...

А с възможността за коментари и авторски статии и комуникация на автори и читатели се получава интересна амалгама от мнения, идеи, съвети и прочее... Тоест - от готино по-готино.

Да де, ама още след първия ми публикуван текст в Webcafe.bg, установих, че и тук се наблюдава едно явление, което е поразило вече почти целия нет - да го наречем "трол в кафето". Което е по-гадно от муха в супата например.

Уеб троловете или хората, които постоянно сипят злобни, обидни коментари, обилно гарнирани с лични нападки към автора, квалификации и обобщения, по правило са недобронамерени, а по мое мнение - и неграмотни.

За първи път се сблъсках с този феномен, когато преди половин година си направих блог и пуснах няколко мои текста. Почти веднага бях нападната от тролове - анонимни, които аз надлежно изтривах, защото не исках да ми замърсяват страничката.

Не след дълго установих, че силите са неравни и направих модерация на коментарите. Но тогава пък някои от интелигентните коментатори разочаровано възкликнаха "О, и ти ли налагаш цензура!"

Не е цензура, но в моя дом (страница) не искам булшитс на килима - защитих се аз, като отлично си спомнях поговорката за момата и хорото.

Някои съблогъри не издържаха на анонимния масиран натиск и си изтриха профилите, други подеха своята малка лична антитролска война, трети намериха средно решение - игнориране и/или окарикатуряване на троловете.

Но как да се бориш срещу анонимен ник? Дори се появиха подозрения, че самите модератори на блога са в заговор с троловете - така се подържаха конфликти, страсти, раздухваха се слухове, пишеха се постинги и вреше и кипеше (а всичко това увеличава кликванията, влизанията, съответно и рекламните приходи).

Подобни "близки срещи от третия вид" имах и във Фейсбук. Тогава, след нещо особено гадно и цинично, публикувано на стената ми, аз я заключих и получих ехидното съобщение: "Аха, добре дошла в клуба на заключените стенички!"

Пиша всичко това, защото и в любимото ми кафе забелязвам наченки на "тролизация" - почти няма статия под която да не се посипят хули и обиди към автора.

Единствената статия, която сякаш сплоти коментиращите, беше срещу пластмасовите бъркалки за кафе и бутилки за вода (без майтап!) И нищо лично!

Обаче, не мога да не попитам ...

Какво мотивира тези хора да сипят жлъч и негативизъм? Само анонимността на нета ли е виновна, че да се отприщва всичко най-долно и жалко? И удовлетворени ли са после, като си излеят псувните? Или са си родени и завършени хейтъри?

Разберете ме правилно - аз съм ЗА критиката, ЗА полемиката, ЗА различните гледни точки - нали в това е смисълът на престоя ни тук, на общуването и т.н. Но критика - интелигентна, добронамерена, която цени достойнството на другия и правото му да има различно мнение. Дори, ако щете, правото му на грешка.

Все пак - преди да критикуваш, трябва да си "обул обувките на другия и да си извървял с тях поне 1 километър".

Питам се и не мога да си отговоря що за същества са троловете. Може би социолози и психолози имат някакви теории за явлението. Вероятно така се отприщва натрупана агресия, избиват се комплекси, получават се някакви дивиденти от това невротично поведение.

А може би това са хора като всички останали, може би костюмираният ми колега се прави на трол и се хили с глас, може би само се правят на неграмотни и злобни...

Или пък са нов модел енергийни вампири? Знам ли... Много бих искала да разбера!

Все пак, докато си пиете сутрешното кафе, разбърквайки го с метална лъжичка и четете новото в уеб-кафето, хвърляйте и по един поглед за тролове - много са изобретателни и цопват точно насред. Предупредени сте - значи наполовина спасени, нали?

#1 emo13 22.10.2010 в 11:42:18

Рекламата в интернет се плаща на импресии. Тоест, за "Кафето" троловете са еднакво важни с авторите на статии. Ето, аз чета - импресийка, пиша си мнението - втора, ти ми отговаряш - трета. Аз ти отговарям - четвърта.... Без писачи - няма "кафе"...

#2 MOI 22.10.2010 в 12:20:38

Да, много бих искала някой наистина добър психолог/социолог да обясни този феномен - интересно е какво изкарва най-мръсното от душицата им, когато попаднат в поленцето "Вашият коментар". Аз лично (но май съм изключението, което потвърждама правилото) си правя труда да коментирам, само когато искам да изразя положителните си мисли. Не защото критиката е лошо нещо, просто критикари така или иначе бол. И в тази връзка - изключително съм съгласна със становището в статията! И за кликовете е вярно, но ако намеря (и дано не съм изключението и тук) място в нета, където троловете не битуват и не акат по килима за щяло и нещяло (щото някой път може да те напъне, ама другия път издържаш до тоалетната чиния, нали така), бих кликала нон-стоп само по линкчетата на това място. И силно се надявам "Кафето" да не се оака тролски.

#4 koncentratico 22.10.2010 в 13:15:58

Всичко е много просто. В БГ има големи и малки тролове, хейтъри, ибрици и прочее... Парите в медиите от една страна са лесни от друга трудни Лесни са, когато подмиваш по-големия над теб. Трудни са ако не си в редичката а на опашката и чакаш ред с малкото ибриче в ръка. Това е логично следствие и няма смисъл да му се търси лечение от долу на горе. Това се лекува само от горе на долу! По настоящем всеки голям и бивш трол се оплаква от малките анонимни тролчета Всеки трол става бивш, като се ояде става огре. За това може да заключа с извода - докато има огрета в реалния ни живот ще си сърбаме кафето с тролчета!

#5 ot4eto 22.10.2010 в 15:10:41

Ако някога съм бил трол, моля автора да ме извини.

#6 Kristalona 22.10.2010 в 15:56:28

Бау!

#7 Оня Дето Го Трият 22.10.2010 в 20:57:42

Ето сега - напъвам се и.....почвам да сипя жлъч и негативизъм (по думите на авторката). Еми глупава е тая статия и това е! Не глупава, а чак досадно дразнеща като теза! Как, уважаема Лейди, да правиме разликата между градивна критика и трол-ване? Може би добронамерена критика е ако критикуваме друга статия или блог, а несъгласните с твоите са тролове по презумция? Или как е формулата точно? Да си "обул обувките на другия и повървял с тях" издиша като аргумент, щото не мисля, че трябва да мога да ритам като Бербатов за да ми е позволено да кажa, че е бил кръгла нула в едикой си мач. ТОЙ илиза на терена за да го гледаме ние, не съм го карал да се появява под светлините на прожекторите, та да е нацупен ако го критикуват. Същото е и с авторите тук! За сведение на уважаемата Лейди, само Господ и Бойко Борисов са навсякъде и във всичко прави. Ние останалите простосмъртни търпим критика за безброй неща...... и който не може да приеме това желателно е да публикува само на десктопа си. Не в Световната мрежа! Че тогава идваме ние хейтърите и става лошо....

#8 mercury 22.10.2010 в 21:16:58

Миличките тролчета как ли ще спят спокойно сега с тези изтеглени уши. Може да не са от най-миличките и добричките, но и сред тях има прекрасни расови същества - като за техния си подвид, де. Понеже вече никой не се интересува от писанията им, които обикновенно започваха така: Донасям до вашето знание, че... Оставете ги да си графоманстват, няма иначе кой да им обърне внимание, ако не пускат сол в кафето и фъшкии в супата... Така пак са интересни поне за секунда... Дори май има и харесвани такива -от другите тролчета. Лесно е да се включи човек в техните редици - малко завист, малко ум, малко омраза и материал, прочетен от трудовете на Сталин, бай Тошо и други светли умове...

#9 greeneyed 22.10.2010 в 21:23:27

Към от4ето – Не визирам конкретни никове, от4е – даже мисля, че към Вашия ник се събуди симпатия в мен – по-скоро се питам какви са причините за това явление – защото не приемам обясненията с народопсихологията – че българинът изначално е дребнав, злобен и прочее плява. Още повече, че феноменът се шири в глобалната Мрежа. И като втори пласт / препратка към историята с блога/ - до каква степен толерантността е оправдана, а после е признак на безсилие. И когато, под предлог, че защитаваме свободата на словото, даваме трибуна на простотията, не правим ли лоша услуга на същото това Слово? И за да не ме упрекнат в цензура, трябва ли да оставя всеки подпийнал малограмотник да ми коментира в блога и да пълни кеша на Гугъл с изцепките си? Но същото важи и за всяко нет-пространство. Както казвам и в текста – под много интелигентни статии се мъдрят всякакви коменти относно външността или интелекта на автора, сякаш само мис България има право на мнение...Или Айнщайн и нищо по-малко. Пък за култура на спора, конструктивни аргументи и градивни критики – ех, размечтах се!;) Вярно, че няма лоша реклама и колкото по-скандално, толкова повече кликвания, но някаквъв бон тон е все пак за адмириране, мисля! Животът на никого не е лесен, нека поне тук бъде готино...

#10 LiNa-2 22.10.2010 в 22:24:19

Eййййййййй, Гриййнче, вредих се и аз, и то приживе, да ме цитират Големи Автори като теб Ма ако ми беше споменала и името, щях като роза да се изчервя от удоволствие. Уви, много си ми симпатична, дори в коментарите ти намирам на моменти прекрасни защити на иначе не толкова блестящи мнения, НО за пореден път ще се съглася с не дотолкова позитивно мнение под тази статия. Добре че е Ончо, та ми спести писането и този път /странно, обикновено с Ончо сме на коренно противоположни мнения / - в резюме неговото мнение е всичко, което искам да кажа. Значи, ако галим авторите с перца сме позитивни, креативни и интересно мислещи. Несъгласни ли сме - ставаме тролове. Е, таквоз чудо просто няма. Иначе тази статия щеше да събуди интерес в мен, изобщо Троловете, Тролването и Троловизма като цяло щяха да са ми безкрайно интересни и забавни за четене, ако дълбоко в мен едно гласче не подсказваше, че този ти материал е продиктуван от бурната дискусия в твоята предишна публикация. И преобладаващо негативните изказвания там. Поздрави от Твоя Вярна Почитателка.

#11 kurvare 22.10.2010 в 23:01:03

аз пък не разбирам авторката какво толкова се пени като се има предвид че нейните напъни я съберат 5-6 коментара я не. абе само й вижте псевдонима. лейди грийн?! как да не й се изхрачиш на графоманщините.

#12 lele-2 22.10.2010 в 23:22:10

До Оня дето го трият - човек ли си, трол ли си, не знам, ама си някак неприятен, извини ме за грубостта, просто нали си споделяме тук... Въобще някакъв анонимен да ми се перчи с това, че можел да прави и рецензии на играта на Бербатов - айде нямаме нужда. Има Алекс Фъргюсън за това (предполагам, че не е той под ник-а ти), както и спортни медии и специалисти. Така че кво мислиш за Бербатов ти си го споделяй само на маса - предполагам че на твоята маса има само един човек и това си ти - личи ти, че все по-често си говориш сам. Примерът ти с махленската критиката към Бербатов и "тролването" издиша колкото и статията, пич. Или чичко. Нещо много чичковци и лелки (ЛиНчета) се насъбраха в тоя сайт. Не си прави труда да ми отговаряш, щото отивам в Блейз и няма и да се върна тук. тро-ла-ла...

#13 greeneyed 22.10.2010 в 23:35:43

Ехей, Линче, / хайде и аз да вляза във фриволния ти стил – нали съм толкова адаптивна!;)/ - наистина не съм споменала ника ти под цитата, с който започвам. Ама то ник - неймът не е като да е нещо идентифициращо...Или?;) Не зная дали трябва да си посипя главата с пепел / от рози!;)/ или само виновно да запърхам с мигли... Но, имайки предвид, че ти си Моя Вярна поЧитателка, направо ще кажа „извини ме” – и следващият път, когато напишеш нещо готино, определено ще дам и линк към Линчето. И споко – според геометрията на Лобачевски, успоредните прави се пресичат в пространството – така че, може би – само може би!;) – под някоя статия мненията ни ще съвпаднат! А за да покажа колко е заразен трол-синдромът – не бъди чак толкова руса относно неразбирането на що е то градивна критика и има ли то почва у нас?;) Не че и аз нямам своите “blonde moments”, ама все пак..... И нищо лично, нали знаеш!;)

#14 Оня Дето Го Трият 22.10.2010 в 23:39:45

Странно физично явление се наблюдава тази вечер - аз и LiNa на едно мнение.....това е като да съвпадне сряда с петък....но случва се явно ;) @lele Благодаря ти! Като ми гледаш ника, мисля знаеш, че не съм влязъл тук за да съм приятен на някого ;) Да, Бербатов не търпи критика, гледам и малките му фенки също.....това, че знаеш кой е сър Алекс те спасява донякъде от злокобен отговор, тичкай в Бейлиз......като бях на 24 и аз бях горд, че излизам там някъде ;)

#15 ot4eto 23.10.2010 в 11:27:58

Виж ти, зеленоочка била автор, аз къде гледам. До недоволните от статията: Очевидно е че не сте чели внимателно. Ще ви дам един цитат от статията: "Разберете ме правилно - аз съм ЗА критиката, ЗА полемиката, ЗА различните гледни точки...". Е какъв е проблема? Да си трол не означава да си критичен, означава да обиждаш на лична основа, да говориш с квалификации а не с аргументи и буквално да плюеш. Мисля че интелигентни хора могат да разграничат трол от критикуващ. Затова и предположих че не сте чели внимателно. Да перифразирам, можеш да критикуваш Бербатов че е играл слабо, но не е възпитано да казваш че е: "Грозен дебил", "Куц кон", "Нищо не става от него" и прочее. С две думи, ако не сте доволни от автора, ако смятате че статията е слаба, сте добре дошли да споделите мнението си. Ако вземете и да го защитите, то това прави мнението ви аргументирано. Ако сипете обиди и лични квалификации, то вие сте трол.

#18 lele-2 23.10.2010 в 12:16:44

@ Оня дето не знам ти кво... - Не съм фенка нито на Бербатов, нито на Фъргюсън, но точно с теб няма да седна да си говоря за Пуйол и Гуардиола. Иначе отново си смешен, щото заведението не е "Бейлиз", а "Блейз" - явно си бил на 24 години преди около 50... Просто исках да кажа, че имена на богоподобни като Бербатов звучат нелепо в устата (в случая в тъпите коментари) на такива злобни и вечно"компетентни" хорица като теб. Излез малко на слънце

Новините

Най-четените