Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Здраве през GSM-а и палатки за блогъри

Безплатна софтуерна програма, наречена episurveyor, позволява на медицинските работници в Кения да проследяват епидемии по-ефективно чрез web-базирани инструменти за събиране на данни в мобилните им телефони Снимка: Getty Images
Безплатна софтуерна програма, наречена episurveyor, позволява на медицинските работници в Кения да проследяват епидемии по-ефективно чрез web-базирани инструменти за събиране на данни в мобилните им телефони

Всички знаем колко бързо технологиите променят пазари и бизнеси. С Интернет и масовото разпространение на мобилните телефони, както и спадащите цени на всякакъв вид технологии, бързите промени вече преобразяват и други региони извън развитите държави.

Напредъкът на технологиите и спадащата цена на доставка провокират в големите корпорации и предприемачи нов интерес към решаването на някои от най-трудните проблеми, пред които сме изправени като глобална общност. От достъпни здравни грижи до образование, от икономическо развитие и разпространение на достъпна алтернативна енергия до справяне със социалните и икономически последици от природни бедствия...

В някои насоки технологичният напредък се случва първо в развиващите се страни, тъй като там корпоративните интереси, които да му попречат, все още не са такъв фактор. Например безплатна софтуерна програма, наречена episurveyor, позволява на медицинските работници в Кения да проследяват избухвания на епидемии по-ефективно чрез web-базирани инструменти за събиране на данни в мобилните им телефони. Технологията бе официално одобрена от кенийското министерство на здравеопазването, но едва ли ще навлезе на пазара в развитите страни толкова бързо.

Телекомите - все по-зелени

Същата тенденция се наблюдава и в технологиите за алтернативна енергия. Преди година Alcatel Lucent развиха дейността си, като обявиха, че ще правят мобилните мрежи по-достъпни за оператори в региони, необхванати от електрически мрежи.

"Големият ни стремеж е да накараме телекомите да преминат отвъд електрическите линии и да достигнат до 1 милиард души, които са извън обхвата на телекомуникациите," казва Фредерик Вокиез, маркетингов директор на програмата за алтернативна енергия на Alcatel Lucent. "Това не е предизвикателство за телекомуникациите, а енергийно предизвикателство."

Alcatel Lucent вече приемат производството на алтернативна енергия за телекоми като стратегически императив - и го определят и като морален императив, заради намаляването на въглеродните емисии от телеком индустрията.

Развитието на технологиите за производство на зелена енергия - от слънцето и вятъра, означава, че възвръщането на инвестициите ги прави по-евтини от употребата на генератори, захранвани с дизелово гориво. Или пък пълното избягване на региони, които се намират извън електрическите мрежи региони.

"Приключили сме с каменната ера и първите стъпки в алтернативната енергия", казва Вокиез. "Сега вече говорим за мащабно внедряване на технологията."

Кулите за предаване на мобилен телефонен сигнал в развиващите се държави ще бъдат първите, които ще се възползват от алтернативната енергия - те са по-евтини за изграждане от прокарването на кабелни мрежи. Това донякъде обяснява защо употребата на мобилни телефони надминава като темпове фиксираните мрежи в развиващия се свят.

Наземните мрежи също ще възприемат алтернативни енергоизточници, но с по-бавни темпове, в зависимост от страната, предсказват от Alcatel Lucent.

"С еволюцията на технологията и по-добрата интеграция - а цената на традиционното електричество става все по-скъпа - тази технология постепенно се очаква да стане приложима и в области с осигурено електричество, както и за всякакви типове мрежи, както кабелни, така и безжични," твърдят от фирмата.

Здраве през GSM-а

"Дори още не сме започнали да осъзнаваме какво означава това всеки здравен работник, всеки учител, буквално всеки да има връзка с Интернет," коментира Джоел Селаникио, лекар и асистент във факултета по педиатрия към Университета на Джорджтаун. Селаникио е съосновател на DataDyne - авторите на софтуера Episurveyor, използван в Кения.

"Хората подценяват ефекта, който има тази промяна. Мисля, че това ще конкурира печатната преса по отношение на ефекта върху обществото."

Episurveyor също еволюира през последната година, преминавайки от версия за Windows към Palm Pilots и Web-базирано приложение, което работи върху почти всеки мобилен телефон. "Преди пет години се опитвах да разбера как да си позволим да купим Palm Pilot за всички здравни работници, които искахме да обхванем в Африка," казва Селаникио. "Но сега всички вече имат мобилни телефони. Това беше сърцевината на промяната."

Откакто episurveyor се е превърнал в уеб-приложение, бизнесът му е нараснал драстично с над 2000 изтегляния в 120 страни. За фирма с персонал само 10 души, такъв растеж не би бил възможен, ако софтуерът не беше лесен за употреба.

Толкова много потребители за година е своеобразен рекорд за международно разработван софтуер, казва Селаникио.

Ако наистина желаем да освободим здравните работници в бедните страни, така че те да бъдат в състояние да преценяват здравната ситуация на място, няма нищо по-мощно от създаването на уеб-приложение, не по-сложно за настройка от акаунт в Google Mail.

Хайде да разпънем палатка за блогъри

Подобен е и примерът с благотворителни организации за подпомагане на бедстващи райони - от типа на Oxfam. Запалени от блогърската палатка на конференцията на Демократическата партия на САЩ през 2008 г., и работейки с няколко други организации като Save the Children, Voice Project бе създаден за срещата на Г-20 в Лондон миналата година.

Идеята беше да бъдат поканени на срещата на високо равнище 50 специално подбрани блогъри, така че отразяването на глобалната криза да включва отражението й върху хората, живеещи в крайна бедност. "Прецених, че бихме могли да ангажираме настоящите си поддръжници и масовата публика по проблемите, които имат значение за нашите организации чрез дискусии и дебати, които блогърите провеждаха онлайн," казва Карина Бризби, ръководител по интерактивните кампании на Oxfam GB.

От организацията се гордеят, че не само са получили доста по-широко отразяване на проблемите, но и масовите медии са проявили интерес към блогърите.

Oxfam публикуват посланието си във Facebook, където имат 20 000 почитатели, и в Twitter, където благотворителната организация има 10 000 последователи. Този месец от Oxfam са пуснали видео в YouTube, наречено Don't Drop the Ball.com, за да се опитат да привлекат вниманието на база масовия интерес към Световното първенство по футбол. Но освен това и да повишат интереса към въпроси, които биха могли да сложат край на бедността в кризисните райони по света.

От организацията не се отказват да използват технологични средства за привличане на интерес - през юли предстои да бъде представена нова програма за цифров мониторинг и известяване, която по-добре използва Интернет.

"Преминаваме от подхода на "излъчване" от типа "Ето за това се борим!" към такъв, където има повече място за хората, които да водят диалог с нас," пояснява Бризби. "Благотворителните организации като Oxfam не представляват нищо, ако хората не им дават подкрепата си."

 

Най-четените