Toyota Motor поиска от дилърите на Lexus в Северна Америка да спрат продажбите на новия SUV модел GX 460, след като Consumer Reports обяви модела за "рисков за безопасността" - първото подобно заявление на изданието за девет години.
"Приемаме ситуацията с GX 460 много сериозно и сме решени да идентифицираме и отстраним проблема, открит от Consumer Reports," заяви по електронната поща генералният директор за САЩ на луксозната марка - Марк Темплин.
Новият GX 460 получи въпросното обозначение и препоръка "не си го купувайте", тъй като тестове за шофиране в критични ситуации са показали, че автомобилът може лесно да се озове в инцидент, завършващ с преобръщане, обяви Consumer Reports. Изданието с нетърговска цел, публикувано от базирания в Ню Йорк съюз на потребителите Yonkers, заяви, това е първият автомобил, който се оказва рисков за безопасността на пътуващите в него, от 2001 г. насам.
Това съобщение е допълнително усложнение за Toyota в опитите на компанията да възстанови имиджа си след изтеглянето от пазара на повече от 8 милиона коли по цял свят заради дефекти, свързани с неконтролируемо ускорение и спирачки. Проблеми които доведоха до изслушвания в конгреса на САЩ и смъмряне от транспортния министър Рей Лахуд.
САЩ в момента преценяват на $16.4 млн. глобата срещу Toyota за изтеглянето на засядащите педали на газта - и казват, че може да има допълнителни глоби.
"Consumer Reports е голямо и заслужаващо внимание издание с огромен брой фенове - и поради това можем да очакваме ефектът на 'заглавието' да предизвика нов шум, за голямо огорчение на Toyota," казва Джеймс Бел, пазарен анализатор за Blue Book. Докладът на изданието "може да активира раната, преди тя да е напълно заздравяла," заяви Бел.
Акциите на Toyota останаха без промяна на 3705 йени в 12:38 часа по време на търговията на токийската борса, в сравнение с 0.3-процентния растеж в Nikkei 225 Stock Average.
Задната част на GX "се изплъзва от контрол на водача докато колата е почти изцяло странично, преди електронната система за контрол на стабилността да успее да се намеси адекватно" при тестово шофиране в Кънектикът, пише списанието. "При шофиране в реални условия тази ситуация би могла да доведе до катастрофа с преобръщане на автомобила, което би могло да причини сериозни травми или смърт," констатира Consumer Reports.
Toyota, която е най-големият производител на коли в света, обяви, че инженерите й ще проучат констатациите на списанието и ще се опитат да възпроизведат резултатите от изпитанията. След това ще последва решение дали ще предстои изтегляне на джипа от пазара, каза в Токио говорителят на фирмата Ририко Такеучи.
Американската национална администрация за безопасност на движението по пътищата заяви, че в момента извършва проверка на GX 460, за да гарантира съответствие със стандартите за електронен контрол на стабилността, който "би трябвало да предотврати вида занасяне, описан в тестовете на CU." Шофьорите на джипове Lexus са приканени да "бъдат внимателни и разумни," заяви агенцията в изявление вчера.
Базата данни на агенцията с оплаквания от потребители не показва да има съобщени проблеми с този модел Lexus до вчера вечерта.
Toyota са продали 5400 екземпляра от този модел в Северна Америка след пазарния му дебют през ноември. Фирмата също така е продала 620 броя от джипа в Средния Изток, Русия и региона на Океания. Toyota не са взели решение какви стъпки ще предприемат в тези региони, каза Такеучи.
Продажбите в САЩ на Toyota нараснаха с 41 процента през март след два месеца на спад, тъй като производителят на коли предлагаше поощрения от типа на безлихвени заеми и лизинг с отстъпка от цената. Растежът за март включваше скок с 42 процента на Lexus. Продажбите на GX се утроиха миналия месец до 1785 и се повишиха почти трикратно до 4787 за първото тримесечие.
Стартовата цена на GX е около $52 000, според web сайта на Lexus. Моделът осигурява 10 процента от продажбите на марката Lexus през първите три месеца на 2010 г., според Edmunds.com.
Consumer Reports проверяват първоначалните си констатации в "теста за презавиване при върната газ" на GX, като го пробват отново с втора кола, каза Дъглас Лав, говорител на изданието. В този тест, "докато колата се вкарва в завой, шофьорът бързо вдига крака си от педала на газта, за да провери как ще реагира автомобилът," съобщават от Consumer Reports.
Изданието има повече от 7 милиона абонати и Web версия и е било цитирано от Toyota, Honda Motor Co. и други производители на коли като много влиятелно сред американските клиенти. За разлика от други тестващи качеството на колата, Consumer Reports не позволява на фирмите да използват неговите оценки в рекламни кампании.
Рейтингите за безопасност на списанието са карали в миналото други производители да съдят Consumers Union. След като Isuzu Motors съдят изданието за "неприемлив" рейтинг на своя джип Trooper от 1996 г., федерално жури от съдебни заседатели решава през 2000 г. в Лос Анджелис, че Consumers Union не е оклевектил или опозорил името на фирмата.
Съдебен иск от Suzuki Motor за рейтинг на Consumers Union за малкия им джип Samurai бе отхвърлен през 2000 г. от федерален съдия в Санта Ана, Калифорния.
Mitsubishi Motors през 2001 г. атакуваха "неприемливия" рейтинг на безопасността от списанието на джипа Montero Limited като погрешно представяне. Consumers Union застана зад изпитанията си, в които беше заявил, че колата се е издигнала на две колела при завои.
Toyota са изправени пред поне 177 дела от акционери и потребители, опитващи се да се обединят в колективен иск - и поне 57 отделни дела, по обвинения за причиняване на индивидуални травми или смърт, причинени от инциденти с неконтролируемо ускорение на техни автомобили. Делата ще бъдат обединени в федерален съд в Санта Ана, Калифорния, обяви съдийска комисия по-рано този месец.
Президентът на фирмата Акио Тойода поиска неговият предшественик Кацуаки Уатанабе да напусне Toyota заради многобройните изтеглени от пазара автомобили, съобщи по-рано Wall Street Journal, цитирайки неназован представител на ръководството на компанията. Уатанабе е отказал да напусне, заявяваше източникът.
Бившият президент на фирмата Хироши Окуда пък е заявил, че Тойода "е необходимо да си върви," съобщи също така Wall Street Journal. Говорителят на Toyota - Ририко Такеучи, отказа коментар по този въпрос.