Арх. Диков и поколението на гаражните архитекти

Безсънни нощи споходиха света при гледката на резиденциите на бившия президент на Украйна Виктор Янукович и бъдещия му бивш приятел - главния прокурор на Украйна Виктор Пшонка.

Всъщност, целият свят се втрещи при тази гледка на патологични интериорни и екстериорни изяви. Събудените съмнения в човешкия ум и разум не бяха неуместни, но останаха да витаят бездомно в пространството. В този тежък момент решихме да потърсим capo di tutti capi на архитектурната гилдия, на примус интер парес - главният архитект на София Петър Диков.

Ако някой би могъл да внесе светлина в мрака

на човешкия вкус, то това е той, изстрадал последните осем години на бодливия трон на главен архитект. И така, влязохме, изпълнени с надежда, в разговор с арх. Диков за "инвеститорски визии и архитектурни ексцесии".

Да започнем с инвеститорски визии за архитектура - такива се оказа, че няма. Точка. Инвеститорската визия се нарича печалба и се мери с възможно много нули зад цифрата. Много нули са на нашите улици, много в жълто с априко или в синьо огледално стъкло, монументи на вездесъщата корупция и липсващ административен коректив.

И как иначе? Дали сме знаели, "че и до днес голяма част от инвеститорите избират архитекта не по това колко качествен е проектът му, а колко бързо може да го процедира през администрацията и колко повече над нормите може да осигури като квадратни метри.

"Над нормите" е забавен израз за корупция

и шуробаджaнащина. Израза не го знаехме, но другото е обществена тайна. "А аз", споделя Петър Диков, "знам много архитекти, които проектират по снимка. Инвеститорът им носи снимка на сграда, която е видял на запад или на изток - и услужливите колеги му я правят такава. Няма критика, няма контрол и няма етика в нашата колегия".

Със "120 проектирани и изпълнени проекта за 12 години" може да се похвали арх. Диков. По десет на година? "Понякога и повече. И това са само реализираните". Значи по 10 на година, на месец по хотел или кооперация. "С новите технологии много неща стават възможни. Все по-бързи сме".

Дали разумът може да следва технологиите? Усмивка и мълчание. По-късно разказва, че когато е проектирал, повечето клиенти са били мутри и политици. "В много случаи съм си задавал въпроса откъде се пръкнаха тези хора?". Дали намира отговор? "Отговорът беше често в полза на мутрите, като качество."

А как е другаде? Лошата архитектура не е ли проблем и в глобален план?

"На конкурса за правителствения център на 4-ти км се видя. Фостър представи еволюция на развитието на проекта си. От двата проекта на българските екипи единият много приличаше на първата фаза на Фостър, а другият - на третата. А Фостър презентира седма. Значи, ако го сравним със създаването на живота, българската архитектура е на еволюционното ниво на излизане на амфибии от океаните, докато интернационалните участия показват, че има човек на два крака". Така арх. Диков представи нивото по света и у нас.

И така, българската реалност не очертава визии, а продължава да следва праволинейно формулата на света троица - "лоши инвеститори, попадащи на алчни архитекти и строители, които си оставят ръцете". И да не забравяме - гладният пазар, "който изпреварва възможностите на този, който произвежда продукта". "Продуктът", казано така с лекота, е нищо, но формира безпощадно както обществено, така и лично пространство, определяйки за поколения напред качеството на живота.

"Колкото и да смятаме, че архитектът е в основата, голяма част от архитектурата е инвеститорът. От 1991/92 г. насам нашето проектиране се обърна в гаражно проектиране. Имаше една хубава мисъл на Хайтов, че ако един град е хор, който пее песен, високите сгради в него са като хористи, които ни в клин, ни в ръкав викат "Ура". А при нас

имам чувството, че всеки вика "Ура"

Арх. Диков се сеща за за великите постижения на българските архитекти и времето на Съветите, когато всеки е трябвало да защитава проектите си. Искаме да разберем, има ли нужда от комисии днес? Позицията му е ясна. "Комисии - това означава повече регулация, а аз съм либертарианец по убеждение, а и няма авторитет", капитулира Петър Диков пред фактите, отпращайки Вяра и Надежда, в очакване свободният пазар най-сетне да се превърне в регулатор.

Но свободният пазар не е юридическо лице, той не е поел официално отговорност, не е положил клетва, и не се върти нощем в леглото, мъчен от лоша съвест. Да се разчита на свободния пазар е опит да се абдикира от човешката преценка и отговорност.

През последните години пазарната икономика доведе половин Европа до банкрут, природата ни до боклук, до смога в Пекин и до този в Париж. В България тя унищожи по-ефективно от Втората световна война историческите ни центрове и по-трайно от цунамито във Фукушима българското Черноморие. А и

свободният пазар не е имунизиран откъм лош вкус

Трудно ни е да се доверим при това положение на пазара.

"Лошата архитектура има понякога странна съдба във времето, защото една архитектура, създадена и оценена в началото като лоша, в бъдеще се оказва знакова, и аз обикновено давам пример с Айфеловата кула в Париж."

Ако е прав арх. Диков, ни чака слънчево бъдеще. Само след броени години България ще се превърне в страната на архитектурните шедьоври, но да не се отдаваме на прекален оптимизъм. Има разлика между лоша и оспорвана архитектура.

"Ги дьо Мопасан, големият писател и още по-голям критик на Айфеловата кула - разказва арх. Диков - попитан защо прекарва толкова много време в кафенето на омразната му кула, отговорил, че е там, защото е единственото място в Париж, откъдето кулата не се вижда." Трябва непременно следващия път арх. Диков да ни насочи къде да отидем в София, за да не виждаме какво е построено през последните 20 години тук.

#1 boris 24.03.2014 в 11:37:27

Да кажем че първо - не знам защо сте сложили толкова чуждестранни "образци" при положение , че си имаме достатъчно и второ - "охлюва"от Симеоново в никакъв случай не бих го причислил към грозните сгради на София.

#2 паяка 24.03.2014 в 15:33:08

По подобие на първата в галерията, на Цариградско шосе има сграда като кораб и точно до нея- като комбайн. Интересни и красиви са, според мен.

#4 The Correct Answer 25.03.2014 в 02:14:40

До Ел Сид : благоразумна критика не се равнява на плюене. огледай се около себе си, ако живееш в София, а не в Мадрид, и сам/сама прецени, дали по красота, иновативност и качество на живот може да се сравни с Мадрид, Ню Йорк, Венеция, Париж или пък някой друг град, в който не живееш. на какво се дължи това ? помисли и пак пиши.

#6 The Correct Answer 26.03.2014 в 22:30:50

Господин Сид, не съм архитект - оттам и загадката кой ви отговаря остава засега нерешена от вас - и заради това не искам да минавам на ниво архитектурен дебат с вас. прав сте - или права, не знам дали мъж или жена ми отговаря - че обитателят на една сграда трябва да се чувства добре в нея и се радвам за вас, че сте щастлив във вашата - въпреки че не ви личи по настроението, малко напрегнат/а ми се виждате и почвам да се чудя да не би пък да сте един анонимен архитект, обиден от съвсем разумна критика. но - градската среда се състои и от усещането навън, по улиците, какво излъчване имат сградите, пространствата между тях, градините, възможностите са почивка, разходка, мисли, деца, всичко от което се състои живота. това означава, че и моето и вашето мнение и вкус важат и са важни - като граждани или гости на едно обществено пространство. така че напуснете за малко вашия лофт, отпуснете душа и дайте простор и на вашето мнение и на мнението на други хора, тогава можем пак да си побъбрим, ок.

Новините

Най-четените