Рок звездата на атеизма

Гостуването на световноизвестния еволюционен биолог, автор на бестселъри, хуманист, атеист и застъпник на необходимостта от критично мислене, професор Ричард Докинс в България е историческо събитие и възможност за среща с едни от най-блестящите умове на нашето време.

Авторът на „Себичният ген", „Делюзията Бог", "Най-великото шоу на Земята" и „Сказанието на прадедите" е интелектуалната черешка върху тортата на Софийския фестивал на науката (14-17 май), който ще се проведе в Театър „София".

За първото си посещение в България той е избрал темата „По-странна, отколкото можем да предположим". Заглавието е заимствано от Джон Холдейн, британски генетик и еволюционен биолог, който казва:

„Не се съмнявам, че в действителност бъдещето ще бъде много по-изненадващо от всичко, което мога да си представя. Подозирам, че Вселената е не само по-странна отколкото предполагаме, а по-странна отколкото можем да предположим."

Ричард Докинс е британски етолог, еволюционен биолог, атеист и хуманист, автор на множество книги, продадени в многомилионни тиражи в десетки държави.

Популярността го застига за пръв път през 1976 година с първата му книга „Себичният ген". В това изследване на еволюцията от гледна точка на гените, Докинс представя за пръв път термина meme, превърнал се в глобална интернет сензация, културен и комуникационен код, и траен елемент от словесния арсенал на стотици милиони хора из социалните мрежи и в реалния живот.

През 2006-а полемичният и провокативен бестселър „Делюзията Бог" му носи световна слава, академично признание и неприязънта на милиони религиозни фундаменталисти от целия свят.

В популярната култура Докинс е познат като "рок звездата" на атеизма, хуманизма, еволюционната биология и критичното мислене. Той е един от "четирите конника на новия атеизъм" заедно със Сам Харис, Даниъл Денет и починалия през 2011-а Кристофър Хитчънс.

Докинс има сериозна заслуга за разпространението на рационалния светоглед, красотата на еволюционните идеи и значението на научното пробуждане. През последните години публичните му дебати с теолози и колеги учени се превърнаха в хитови клипове в YouTube с десетки милиони гледания, коментари и споделяния.

В словесните конфронтации Ричард Докинс се представя като застрашителен оратор с адамантиеви аргументи, изящна команда над речта, обширен каталог от знания в множество сфери и притежател на качествено, софистицирано чувство за хумор.

Той е интелектуалният кошмар на апологетите на исляма, креационизма, интелигентния дизайн и сектантското мислене, основано на отказа от доказателства и рационализъм.

С над един милион последователи в Twitter, Докинс е сред най-популярните учени в света. Заедно с Нийл Деграс Тайсън, Лорънс Краус и още няколко големи съвременни умове, е отговорен за ренесанса на сериозната наука в мейнстрийм културата и ангажирането на милиони хора към каузата на хуманизма и скептицизма.

Ричард Докинс и Нийл Деграс Тайсън обясняват "Поезията на науката"

Предлагаме ви кратка селекция от сериозни и по-хумористични цитати на брилянтния Ричард Докинс:

„Шансовете за съществуването на всеки от нас са безкрайно малки и въпреки смъртта, която ни очаква, трябва да се чувстваме фантастични късметлии за десетилетията, които получаваме под слънцето."

„Ако срещнете човек, който твърди, че не вярва в еволюцията, напълно спокойно и сигурно може са заключите, че пред вас стои невежа, глупак или луд."

„Всички сме атеисти спрямо хилядите божества, в които е вярвало човечеството през своята история. Някои от нас просто прибавят още един бог към списъка."

„Вселената, която наблюдаваме, притежава именно тези свойства, които би трябвало да се очакват от нещо без дизайн, без цел, без концепция за зло и добро. Без нищо друго, освен сляпо и безмилостно безразличие."

„Аз съм против религията, защото тя ни учи да бъдем доволни от неразбирането за света."

„Слепотата към страданието е естествено следствие на естествения подбор. Природата не е жестока, но е безчувствена."

„Нищо не пречи на човек, бидейки атеист, да е щастлив, уравновесен, високо интелигентен и високо морален."

„За всяко неутрално съобщаване на обективен факт от ваша страна, ще се намери някой, който да го интерпретира като заемане на позиция в спор, за който дори не подозирате, че съществува."

„Независимо колко правилен и автентичен е вашият аргумент, винаги ще има хора, които ще го приемат като дълбоко обидно, нараняващо чувствата им, становище."

„Не съм „ислямофоб". Проблемът ми е с уредените бракове, рязането на глави, убиването с камъни, бичуването с камшик, насилственото рязане на клитори, репресията над жените, убиването на гейове, неверници, хора напуснали вярата и тн..."

„Нека отворим умовете си широко, но не толкова широко, че мозъкът да изпадне."

Презентацията на знаменития професор от Оксфорд на Софийския фестивал на науката ще бъде на 16 май (събота) от 18:30ч. на голямата сцена на театъра, локализиран в парка „Заимов".

Ричард Докинс пристига в България по покана на издателство „Изток-Запад" и Британски съвет. Очаквано билетите за посещението му у нас бяха изкупени за един ден. За да достигне презентацията му до максимално много хора организаторите подготвят няколко допълнителни зали в непосредствена близост, където лекцията ще се предава на живо на видео екрани.

Зрителите в допълнителните зали, както и тези в големия салон на Театър София, ще могат да задават въпросите си чрез социалната мрежа Twitter като използват хаш-тага на фестивала #SofiaSciFest.

#1 boris 03.05.2015 в 20:56:18

Този човек готов ли е да направи като първите християни - да отиде в страните на хората които смята за най-клети и заблудени и да проповядва по пазарищата това в което е толкова дълбоко убеден?

#2 Виктория Пенелопова 07 03.05.2015 в 21:06:48

Борис, ти видял ли си какво са правили първите християни? И, моля, уважавай запетайките, че смисълът съвсем се загуби.

#3 Terry Gilliam 04.05.2015 в 02:16:04

А ти, Борисе, нима си готов, като любимите ти първи християни, да проповядваш вярата си в Саудитска Арабия примерно? Изпитвам известни съмнения. Но дори и да го направиш, това би доказало само, че си вярващ, а не, че си прав.

#4 Terry Gilliam 04.05.2015 в 02:48:35

А, като споменахме "милите" първи християни, знаеш ли кой опожари и срина библиотеката в Александрия, за да я превърне в обор? Вероятно се досети - същите тези първи християни, предшественици на Торкемада - оня симпатяга, дето гореше "вещици" и трошеше кости за кефа на любимия ти бог/богове - отец, син и свети дух (тук логиката просто замира, дори и без да добавяме девата).

#12 boris 04.05.2015 в 09:49:42

Terry Gilliam  А ти, Борисе, нима си готов, като любимите ти първи християни, да проповядваш вярата си в Саудитска Арабия примерно? =--------------------- Не съм готов, защото нямам нищо което да им кажа което те не знаят. Но се надявам, че този господин има. Разбира се говоря образно - няма да ми е приятно някой да му причини нещо лошо. Просто се чудех дали е сигурен, че има аргументи с които да убеди някой примерно в Арабия, че му носи ново знание и мъдрост, а не рецепта за бръз обществен упадък? Кое им е нерационалното в светогледа на тези хора- образованието на доста от тях си е същото като на хората в Европа

#16 boris 04.05.2015 в 13:19:28

Xaoc | 04.05.201511:54 Комунист и креационист не приемат никакви аргументи =-------------------------------------------- Причината за това е проста и е заради начина по който функционира човешкият светоглед. В статията се говори за нуждата от рационализъм но не се обяснява с какво рационалното мислене пречи на вярата на един вярващ човек в Бог. Работата е там, че за да започнеш да мислиш рационално трябва да стъпваш пак на априорна вяра която да подготви основата на която ще се гради едно съждение. От тази гледна точка да кажеш "листото падна защото го привлече гравитацията" или " листито се "плъзна" в пространство-времева кривина" или "листото падна защото Бог така е решил" са си напълно еквивалентни изказвания съвсем рационални и логични, защото те са следствие от вече повярвани неща. Или Нютон е бил глупак? Така, че спор тук не може да има "победител" освен ако някой гений не напише "Основи на основите на метафизиката" Така, че оставаме всеки да си вярва в какъвто си иска фундамент и спорим там където аргументи и победа може да има- в полезността на една или друга идея- там е проблема и на Саудитската арабия.

#17 Terry Gilliam 04.05.2015 в 13:53:45

Драги Мако, ако думата "вярващ" в моя коментар ти е прозвучала обидно, съветвам те да търсиш причината в собственото си съзнание. А кой разсмива аудиторията, е видно от плюсовете и минусите под коментарите.

#18 Terry Gilliam 04.05.2015 в 14:24:49

Един въпрос за мисловна гимнастика на вярата: Ако бог е всеможещ и всесилен (както учат пустинните книги), би ли могъл той да създаде толкова тежък обект, че да не може да го повдигне?

#19 boris 04.05.2015 в 15:24:24

"Всички хора са смъртни Сократ е човек Следователно сократ е смъртен" Чиста и свята рационална логика "Следващото изречение е лъжа Предишното изречение е истина Следователно......"какво? Това е първообраза на въпроса за Бог и камъка, той удря и двете страни и показва единствена границите на умозаключителното съждение.

#21 Terry Gilliam 04.05.2015 в 15:49:17

Борисе, сигурен съм, че казваш нещо много умно, но, поради специфичния ти правопис и пунктуация, смисълът ми убягва. Жалко. Ползвам случая да задоволя любопитството на Мако кой унищожи Александрийската библиотека: https://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria#/media/File:Theophil.jpg

#22 boris 04.05.2015 в 17:35:21

Просто казвам, че кръговратният силигизъм се използва за да оборва и доста други становища, като това за божието всемогъщество

#24 boris 04.05.2015 в 17:52:12

Науката си е била съвсем емпирична и преди 14-ти век. Геоцентричният модел на К. Птолемей си е създаден по всички правила на науката - емпирични данни, математически анализ, и приемане на следствията от него. Науката не е емпирична само във фундаменталната си част- математиката не е емпирична нито тогава нито сега

#31 boris 04.05.2015 в 21:07:32

Georgi Marinov =----------------- Птолемей не е християнски мислител и това не е заради годините, а заради темата на научната му работа. Тука опираме до смисъла на знанието А времето между 4 и 14 век е времето което изпраща християнска Европа в космоса спрямо останалия свят. И научно и социално и морално. Ние говорим за инквизиция а не виждаме нито ориента, нито норвият свят нито Китай и Индия. Никой континент няма понятие за гражданско право като Европа след споменатия период

#32 impact 04.05.2015 в 22:32:57

Ако това са най-великите му мисли значи трябва да благодари на Бог, че е станал известен. Все пак допускам, че просто подборът на цитати е несполучлив. Вярващ съм, обаче ще си купя някоя книга на тоя, да видим какви ги мъдри ПП: МД след като прочетох тия бледи мисли се върнах да видя кой е списвателя на статията и кой.... Лебооовски. Създателя на жанра "Humor for Dummies"

#37 boris 05.05.2015 в 10:13:23

Georgi+Marinov =------------------- Това е една доста сериозна заблуда, наложена в учебниците от 60- те години. Вярно е, че държавите поне в западна Европа ( защото явно това се разбира) са малки, и незначителни спрямо империйте на изтока, но това не означава, че техническият напредък в тях е спирал и за секунда след краха на Рим. В строителството,замеделието, корабоплаването - в нито една от тези най-върхови за времето си технологии няма и следа от никакви "тъмни периоди", ако разбира се не бъркаш размера с техническото съвършенство. От църковните общини днес имаме примери от периода на много по-сложни сгради отколкото от просветените империи на изтока и именно те са пример за развитието на архитектурата, а не дворците в Дамаск и Испания които, макар величествени, не са нищо ново за епохата. В Китай строителството не мръдва много през цялата му история- разбира се ако пак се прави разлика между сложност и големина. Едно от най- големите препядствия пред турската инвазия е в Стедиземно море -флота на Венеция. На едно градче! Въпрос на технология! И накрая Арабите-алгебрата, китайците-барута, европейците-железния плуг. Доста достойно птедставяне при най-лошите условия, липса на големи и мощни държави през периода.

Новините

Най-четените