Русия в полуразпад

В неделния следобед, по време на круизно пътешествие във водохранилище в съседство с река Волга, кораб на име "Булгария" се преобърна и потъна, като уби повече от 125 души, включително десетки деца, които бяха блокирани в стая за игри под палубата.

Докато преминаващите хора вадеха оцелелите от водата и новините за бедствието се разпространяваха, руската нация обяви траур, а някои коментатори сравниха мащаба на бедствието с потъването на легендарния "Титаник".

Сравнението между двата кораба обаче е неуместно - поради една основна причина. Корабът "Булгария" в никакъв случай не е шедьовър на инженерната мисъл, който за първи път предприема пътешествие, какъвто е случаят с Титаник през 1912 г.

Круизният кораб потъва след 56 години експлоатация - като поредния пример за разпадащото се съветско оборудване и инфраструктура. Намиращи се на ръба на разрухата, но все още в употреба - това е причината за повечето бедствия в Русия днес.

Броят аварии и катастрофи в Русия напоследък застрашително расте

Не мина дълго време, преди още една катастрофа да потвърди тази теза. В понеделник, докато телата на жертвите все още се вадеха от кораба, намиращ се на 20 метра под повърхността, стар самолет "Антонов" се разби в сибирска река, след като един от двигателите му се подпали по време на полета, при което загинаха шестима души.

Този инцидент незабавно предизвика сравнения с разбиването на друг съветски самолет - "Туполев", който падна в северозападна Русия преди по-малко от три седмици, като тогава жертвите бяха 44 души.

Прости сметки са достатъчни, за да се констатира, че за последния месец всички тези бедствия са отнели 175 човешки живота. По време на среща в Кремъл в понеделник, от изявление на руския президент Дмитрий Медведев личи осъзнаването, че това не е просто поредица от злощастни инциденти.

"Броят на старите превозни средства, които използваме, е прекалено голям," обяви той пред министрите. "Това, че те са издържали толкова дълго време, не означава, че подобни неща не могат да се случат".

Медведев нареди всички частни кораби да преминат през необходимите реновации - или да бъдат изведени от употреба. Всички самолети "Антонов" като този, който се разби в понеделник, ще останат на земята, докато тече разследването около последната катастрофа, разпореди още държавният глава, пояснявайки, че "въздушната ни флота е прекалено остаряла".

Тъжната истина обаче е, че и руската инфраструктура е в пълен разпад

Но всички тези мерки все още изглеждат повърхностни. Медведев пропуска да упомене мащабите на разпад на цялостната руска инфраструктура - проблем, който възниква след всяка голяма индустриална катастрофа, но бързо след това се забравя.

Само през изминалите две години Русия стана свидетел на голяма метанова експлозия във въглищна мина (с около 90 жертви), взрив на турбините в най-големия руски ВЕЦ (75 загинали), още една самолетна катастрофа на "Антонов" в Сибир (с 11 смъртни случая), както и серия от големи прекъсвания на електричеството, избухвания на газови системи... И не на последно място, безброй смъртни случаи, причинени от катастрофи в резултат на окаяното състояние на руските пътища.

Всички тези инциденти обикновено се определят като "човешка грешка" или лошо администриране, което позволява на правителството да поддържа реномето си, като уволнява или вкарва в затвора виновниците.

Но много бизнесмени вече лобират пред правителството да се обърне внимание на по-сериозните инфраструктурни нужди на държавата (вместо да бъде подхранвано националното самочувствие със суетни проекти като олимпийските игри през 2014 г. в Сочи).

Един от тези предприемачи е Александър Лебедев - милиардер, който притежава една пета от националния руски авиопревозвач "Аерофлот". Той твърди, че потъването на "Булгария" е само последният симптом на криворазбраните приоритети в Русия.

"Индустриалната база на държавата в по-голямата си част все още е наследство от Сталин, Хрушчов и Брежнев," - тримата най-стабилни лидери на Съветския Съюз, "и нейното качество далеч не е първокласно. Вземете например Москва... всичко там е много старо," допълва Лебедев.

Дори когато има пари от държавата, те отиват за шумни, показни проекти

Извън Москва обаче проблемите са много повече. През 2007 г. изчерпателно проучване на инвестиционната банка Renaissance Capital откри, че повече от 40% от всички летищни писти в Русия нямат подходяща настилка, а повече от половината от тях не разполагат и с осветление на пистите.

Въпреки колосалните размери на Русия, същото проучване е установило, че мрежата от асфалтови пътища е едва една десета от размера на тази в САЩ - и все още липсва голяма магистрала, която да свързва Москва и Санкт-Петербург, което на практика би означавало примерно в САЩ да липсва магистрала между Ню Йорк и Вашингтон.

През 2007-а, в пика на икономическото си развитие, правителството обяви старта на нова програма, в която ще бъде похарчен един трилион долара в рамките на десетилетие, като целта е да се възобнови икономиката.

Следващата година инфраструктурните разходи достигнаха 4.7% от БВП на държавата, което, грубо казано, е средностатистическата стойност за западноевропейските държави.

Ала през 2009-а, когато световната финансова криза отклони повечето държавни пари към спешна финансова помощ и други временни мерки, Русия е ограничила тези разходи наполовина.

А плановете за реновация бяха отложени за по-добри времена, като най-мащабният проект остана изграждането на необходимите съоръжения за олимпиадата в Сочи.

Ако хората се боят да се качват дори в асансьора, нещо определено не е наред

"Достигнахме до етапа, в който жизненият цикъл на индустриалната и технологична база вече реално е изтекъл," казва Андрю Сомърс, председател на Американската търговска камара в Русия. "Това  е сериозна пречка за икономиката".

Вероятно обаче това е по-притеснително за самите руснаци - а освен притеснително, става и твърде опасно. По-голямата част от вътрешните авиолинии на Русия все още използва самолети "Антонов" и "Туполев", които скърцат и тракат като всички други стари съветски машини.

"Лично аз дори не се качвам в асансьорите на по-старите сгради в Москва," казва Лебедев. "Смятам, че това би било един вид самоубийство". Със сигурност обаче едва ли е по-самоубийствено от смъртните случаи през последния месец...

#2 Оня Дето Го Трият 15.07.2011 в 10:21:34

Кривия А историята с "А вие защо си биете негрите" знаеш ли я? Точно същия е коментара ти

#6 Чинчифон 15.07.2011 в 14:36:01

Вижда се,че статията е поръчкова.Не е нито първа,нито ще е последна.Гнусната изненада е,че страшна човешката трагедия се употребява за лакейска политика.Не е изненада,че е написана на български език.

#7 Оня Дето Го Трият 15.07.2011 в 14:52:32

Опааа, и тука ще си говорим за патриотарство пак.... Добре де, а някой да ми обясни как всички хленчат от дупките по пътищата, от автобусите-убиици дето сума ти народ изтрепа с тях напоследък, от условията в домовете за сираци, от съдебната система дето съди само кокошкарите..... а когато някой отвън напише нещо по тия проблеми всички изведнъж скачат патриотично, че това е поръчкова статия с цел да ни очерни Сега един ще каже, че знае за една дупка на един селски път в Германия Друг е чувал за един случай през 1970 в САЩ дето също автобус се е обърнал Трети знае за едно дете починало в дом за сираци във Франция през 86-та... Тоест не само при нас е така (само дето се случва всеки ден ) А статията е поръчкова да ни очерни

#8 stg 15.07.2011 в 15:18:02

мда поръчкова ама друг път, всички тия проблеми отдавна се обсъждат в Русия и хората които имат нещо в главата ги коментират, но то никой не може да спре тия дето са наясно със световните еврейски заговори и прочие не ги знам там какви са

#12 stg 15.07.2011 в 18:04:25

Nikolai Martinov , сега моя добронамерен съвет е да пиеш повече течности, да стоиш на сянка и ако нямаш пари за климатик да идеш в някоя обществена сграда да се охладиш или нещо такова, пожелавам ти успех и пълно излекуване , въпреки че не съм оптимист.

#14 Оня Дето Го Трият 15.07.2011 в 19:10:22

Martinov Статията е за Русия - разбирай бившия соц.лагер - нещата са аналогични. Разкапваща се инфраструктура водеща до купища ненужни жертви! И докато се чудиш с патриотична гордост как да кажеш на черното бяло и най-важното събитие в живота ти е, че си пребил един приятел....познай какво се случи в този същия момент? Да, точно това, поредния пример - автобус-убиец изгоря и бе на косъм да погуби 16 души! http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=965453 Не говорим ли за това точно ?! "руската (българската) инфраструктура е в пълен разпад....Броят аварии и катастрофи напоследък застрашително расте" Поръчкова ли е статията? Поръчкови ли са инцидентите през ден? Чудя се как може да има такива гьонсурати в тоя форум! (прекрасна турска дума в случая!)

#22 durex 16.07.2011 в 10:37:17

Една статия,която не казва нищо ново.Странно истерична реакция от няколко коментатора.Същите неща могат да се прочетат и в руски медии и коментари.Ако има кой да ги прочете.

#23 IMK 16.07.2011 в 11:25:04

Русия е държава с потенциал но е управлявана от пълни некадърници и алчни олигарси.За това запада винаги ще е над нея.

#29 durex 16.07.2011 в 16:13:15

за Nikolai Martinov "Если человек идиот,то ето надолго"

#30 IMK 16.07.2011 в 19:30:44

25 Nikolai Martinov | 16.07.2011 13:52 Не знам колко са кадърни. Само един Факт Испания има по голям брутен вътрешен продукт от Русия. Правете си изводтие за кадърното им управление..

#33 blue 16.07.2011 в 23:22:25

Прекаления руски ентусиазм на Nikolai Martinov, някак си отвръщава! Ако беше статия за България надали щяхме да видими този патос...

#34 IMK 17.07.2011 в 00:05:47

Nikolai Martinov | 16.07.2011 21:15 30 IMK | 16.07.2011 19:30 Като казах Брутен върешен продукт имах пред вид точно това. Та на Русия е: GDP (official exchange rate): $1.465 trillion (2010 est.) Испания GDP (official exchange rate): $1.41 trillion (2010 est.) Дугото е преоценен брутен продукт който есвъразн с покупателната способност на населението. Като я сравних с Испания имах предвид че Русия не е в състояние да концентрира големи капитали . А иначе от отдавна има държави спо голям GDP които не са в G8.

#38 smehyran 17.07.2011 в 01:03:45

Странно е защо винаги българската преса е толкова жлъчна спрямо Русия и винаги ни навира негативните им проблеми а когато става въпрос за братска Америка,тя няма проблеми То геноцидът срещу индианците продължил почти до средата на 70-те години на миналият век,то МЕГАСКАНДАЛЪТ със небезизвестната финансово-брокерска къща ЕНРОН , потулен със взривяването на търговският център на 11-ти септември и обвиненията срещу АлКайда,неоторизираното нахлуване в Ирак и Либия,ама нейсе то братята американци винаги са прави .Хубаво е да се почете малко и най-важното да се помни и близкото минало а не като плиткоумни паткани да глаголстваме.

#39 smehyran 17.07.2011 в 01:21:04

Пропуснах да отбележа огромният вътрешен дълг на на Америка,който наскоро за пореден път и батко Обама кометираше,ама като си спретнат нова война и пак ей такива блюдолизци като написалият горната статия ще тичат да ни убеждават колко демократично и хуманно САЩ налагат демокрацията.Те съвсем убедително я налагат и в момента в Либия,ама този път се скриха зад мусю "Сантиметърчо"Сар- кози,че иначе всички щяха да окнат в един глас:Аман от щатската демокрация вече. Накратко писачо Читать нада идумать тоже дружище

#40 IMK 17.07.2011 в 01:28:17

37 Nikolai Martinov | 17.07.2011 00:48 Когато Русия купи от Франция военен кораб за 300 милиона евро сигурно е казала - ние имаме 150 милиона евро но понеже с тях в Русия мога да се купят 2 пъти повече петрол от колкото във Франция за това смятаме че се равняват на 300 милиона . В инетерес на истината не ми се спори за глупости.

Новините

Най-четените