Комисията за защита на потребителите (КЗП) ошамари един от мобилните оператори. Служители на телекома (чието променящо се отвреме навреме име ще се направим, че не знаем, макар че други го разпознаха като Vivacom) звънели на абонатите, за да предлагат нови условия. Отговорът от другата страна на слушалката не бил от особено значение - договорът с новите тарифи и месечни такси се оказвал сключен. Ужким, поради грешка в системата.
Любопитна подробност в съобщението на КЗП е, че повечето хора не знаели, че договор може да се сключи от разстояние и обажданията привидно били само запитвания за това дали биха използвали и в бъдеще услугите на мобилния оператор. Според комисията в схемата на телекома специално място вземали по-уязвимите потребители от третата възраст, голяма част от които са с разклатено здраве.
Телефонни измамници. Този образ изниква в съзнанието, когато си представим цялата стройно организирана схема, по която компания със стотици магазини, хиляди служители и милионен рекламен бюджет съвсем целенасочено подлъгва хората, за да си плащат като попове, заплашени от огромни финансови неустойки. Ако някоя институция реши да проверява записа на фаталния телефонен разговор - "Извинете, имате грешка".
Цели махали в Левски, Горна Оряховица и другаде се изхранват, като с комбинация от хлипане и прокурорска твърдост в гласа скъсяват с по някоя година живота на лековерни (стари) хора. Техните колеги от пъпа на София не носят ланци и не са толкова добри актьори, но вероятно са заграбили много повече пари
Защото ще е повече от наивно да твърдим, че само един мобилен оператор лъже клиентите си в очите. Практически няма човек, който поне веднъж да не е гледал с невярващи очи наедрялата си месечна сметка. Извинения винаги има - дали ще са грешки в системата или пък поставеният рекорд за най-дребен шрифт в бележките под линия на договора.
А у нас възможности за шмекеруване има. Макар да са налице Закон за защита на потребителя и Комисия със същата цел, ефективността им е далеч под желаната. Това е особено очевидно в случаите, в които не става въпрос за дефектни китайски играчки, разлепящи се обувки или някой друг подобен елемент от реалността на Женския пазар.
Колкото повече навлизат технологиите и електронните услуги в живота ни, толкова по-голямо предизвикателство става защитата на потребителя. Същевременно, на нарушенията на телекомите се обръща внимание по-скоро около отделни случаи, вместо да се проследят и разкрият конкретни лоши практики и от това да следват необходимите за дисциплинирането на една голяма компания солени глоби.
Когато потребителите не са защитени, даже и най-възпитаната световна корпорация започва да се държи все едно оперира в бананова република - а всъщност действа на пазара на страна-член на ЕС. Усещаме го не само по телефона, но и чрез токовите удари, които нанасят електроразпределителните дружества на семейния бюджет. Така добре го усещаме, че чак премиерът ги помоли учтиво да се държат като в собствените си страни (друга тема е дали някой му обърна внимание).
На Запад наглото подвеждане на потребителите обикновено е равносилно на това да се сбориш с влака. А телефонните измамници се разкайват доста повече от тези в Горна, Левски...и центъра на София.