Само си представете паметник на Рачко Пръдлето

Монументалната скулптура е едно от най-продажните изкуства наред с архитектурата и киното. Продажни, разбира се, в добрия смисъл, защото са толкова скъпи, че творецът, освен ако не е милионер с болна мания за самоизява, е невъзможно да финансира сам заниманията си. Неговото изкуство не може да започва и да свършва единствено в него самия, като изкуството на малкото овчарче с медния кавал, подпряно на някой пън.

Бидейки продажно изкуство, монументалната скулптура не е диалог между твореца и зрителя, а полифонична какофония в полето на обществения дебат. В нея се преплитат вижданията на автора, капризите на спонсора (бил той частен меценат или разпоредител с публични пари) и очакванията на обществото.

Ето защо монументалната скулптура не е документ, изразяващ единствено душевното състояние и интелектуалното развитие на автора си, а и свидетелство за състоянието на цялото общество и за неговото ниво в културно и нравствено отношение.

Паметниците са символи колкото на онези исторически личности, за които напомнят, толкова и на тези, които ги издигат в съвремието.

Нашумелият напоследък скулптор Александър Хайтов, превърнал се в знаков творец на новото време с технологичния порив на мисълта и с разкрепостените си разбирания за мултимедията, превръщаща монументалната скулптура в тотален жанр, атакува поредно сетиво.

След като задоволи зрението с фосфоресциращите очи на клетия цар Самуил и лампичките в бяло, зелено и червено - цветовете на нацията, произволно пришити върху инсигниите на самодържието в някакъв шокиращ семиотичен оксиморон - с новооткрития паметник на ген. Иван Колев вече отправя предизвикателство и към слуха ни.

Докато досегашното творчество на автора само светеше, сега навлиза в нов период на развитие, в който издава и звуци. Ето това е тоталният жанр, това е тоталната скулптура!

Кое ли ще бъде следващото сетиво, към което ще насочи внушението си творецът? След осезанието, зрението и слуха, логично е да дойде ред и на обонянието.

Позволявам си да пророкувам, че не след дълго творбите на Хайтов не само ще светят и ще издават звуци, но и ще миришат.

Просто му трябва да се развихри още мъничко. Моля се само да не се появи някой родолюбив спонсор като Валери Симеонов и да подпомогне (воден единствено от високи идеали, разбира се) създаването на паметник на Вазовия герой Рачко Пръдлето. Представяте ли си го?

Свръхреалистичен като всеки образец на тоталитарното изкуство, с депресивно изражение на лицето като останалите творби от същия автор, Пръдлето ще стои леко приклекнал пред къщата-музей на Иван Вазов и ще се вглежда в минувачите със светещите очи на напрегнатото си бронзово лице. Бузите му ще са леко издути, за да доподчертаят драматизма на ситуацията.

И ето: вие, удивени и притихнали, се приближавате към творбата и изведнъж се задейства специален електронен датчик! Блясват диоди в цветовете на националния флаг, а отзад в звук и аромат... Но млъкни, сърце!

Когато овладее обонянието на публиката, творецът със сигурност ще насочи търсенията си и към последното сетиво - вкусът. Обаче за лизане на паметници ще говорим друг път.

На министър-председателя паметникът много му хареса.

"Огромни поздравления за скулптурата", произнесе се той в Добрич. "Толкова жив паметник отдавна не си спомням да съм виждал".

Разбира се, ако паметникът мърдаше някои свои части, щеше да му се види още по-жив, но и за това има време. Да пожелаем на Хайтов творческо дълголетие и ще видим още чудеса под плодоносното финансиране на бюджета.

Но защо именно това толкова лесно се превърна в официално държавно изкуство? Защо така органично се вписа в бутафорните крепости, газобетонните катедрали и чудотворните аязма? Много просто, защото е идеологически и пропагандно удобно.

А защо е удобно? По няколко важни причини.

Първо. Такова изкуство е просто, еднопластово и лесносмилаемо. Неговото възприемане не изисква интелектуално усилие. То не съдържа препратки към други творби, поради което не изисква и кой знае каква култура, за да бъде възприемано.

Второ. Такова изкуство не съдържа никакво съмнение. Какво съмнение съдържат работникът и колхозничката на Вера Мухина? Такова изкуство дори да поставя някакви въпроси, то тези въпроси имат само по един отговор.

Трето. Естетическите му критерии са страшно ниски, което е полезно при ухажването на масите - ето, аз разбирам царя със светещите очи, следователно аз разбирам изкуството изобщо.

Изкуството е масова комуникация и като такава трябва да изпълнява две основни функции: да задоволява и да надгражда, да доставя удоволствие, но и да буди размисъл.

Изкуството, което обсъждаме, е като чалгата - води се от най-малкото общо кратно на всички потребителски вкусове и единствено задоволява. Това го прави тъй удобно и желано в диалога между властта и народа.

Четвърто. Такова изкуство създава фалшиво и долнопробно самочувствие.

Ако не можеш да се гордееш със себе си, гордееш се със събития, които са се случвали преди векове на обитаваната от теб територия, но с които ти нямаш нищо общо и за които нямаш никаква заслуга. Какво общо имат днешните македонци с Александър Велики? Та по негово време техните прадеди още не са били дошли по тези земи!

Какво общо имат египетските араби с фараоните? Но арабите поне си траят, докато македонците ще се пръснат от надуване. За жалост по този показател ние не сме като арабите.

Целта на такива паметници като Александър Хайтовите не е да пазят историята, а да я заместват. Затова са удобни.

Но освен удобно това изкуство, за съжаление, е и единствено постижимо.

То изразява съвсем точно духовното състояние на Отечеството, каквато е и една от задачите на всяко изкуство. В този смисъл то е напълно адекватно и закономерно.

Когато естественият елит на нацията, хората с познания, култура и вкус са натикани в ъгъла, за да могат на тяхно място да се разпищолват космати дебелаци, тогава и официалното изкуство е такова. Когато налудничавият аристократ Дон Кихот е лишен от право на глас и всички решения се взимат от пресметливата селска мижитурка Санчо Панса, тогава бронзовите очи на царете светят в безрадостните нощи, а търбусите на конете пеят "Шуми Марица".

Нека г-н Борисов разправя колко много харесва творчеството на Александър Хайтов - член на националното ръководство на присъдружната му партия НФСБ.

Нека това даже послужи за пример и на други членове на национални ръководства на политически партии да си пробват силите я в операта, я в архитектурата, я в киното. Мога да си представя какви творби ще се появят. "Пръстенът на Нибелунгите" куфарите им ще носи!

Сигурно властта и тях ще хареса, и тях ще финансира, както финансира и строителите на магистрали. Дано само възхищението на министър-председателя не се превърне във вдъхновение за твореца и той да седне да извае един негов паметник (между другото, защо още няма паметник на Бойко Борисов?!). Тогава ще станем свидетели на непознати върхове в мултимедийната монументалистика!

Аз даже виждам този паметник.

Бронзовият г-н Борисов символично се извисява в геометричния център на четириъгълника, образуван от столичното кметство, Народното събрание, президентството и Министерския съвет.

Седнал е в позата на Буда и е затворил очи. Главата му ритмично се поклаща и тиктака. В гърдите му е вграден голям градски часовник. На всеки кръгъл час устата на паметника се отваря и оттам се появява стилизиран Божидар Димитров, който с малко черешово топче гърми по посока на Високата порта толкова пъти, колкото е часът в момента.

Ако любопитен турист се приближи към монумента, специален датчик улавя това движение и бронзовият г-н Борисов запява с гласа на Паша Христова: "Вземи във този хубав ден една българска роза от мен".

Успоредно с това се разнася и ароматът на легендарното българско розово масло. Ако туристът съобрази да се приближи още малко и близне паметника, ще установи, че той има вкус на шопска салата, мешана скара и малка сливова...

И точно в този момент някой може би ще ми каже: "Абе, ти като не разбираш от изкуство, защо не си траеш?! Защо се бъркаш там, където не ти е работа?"

На което аз, понеже съм нагло копеле, ще отговоря така: аз и от готвене не разбирам, но имам мнение за ресторантите, които посещавам. Паметниците са част от градската среда. Обикновените хора като мен, дори и онези от тях, които нищо не разбират от изкуство и са чужди на възвишения свят на прекрасното такъв, какъвто го разбират членовете на законодателната и изпълнителната власт, членовете на партийните ръководства и директорите на историческите музеи, се движат в тази среда и е редно да бъдат питани кое им харесва и кое не им харесва.

Е, на мен не ми харесва да ми свети с очи някакъв кич пред църквата "Св. София", в която съм кръстен.

Не ми харесва и "Шуми Марица", която съм научил от своя дядо в крехка детска възраст, да звучи от търбуха на бронзов кон в центъра на Добрич.

Не ми харесва и абсолютни профани в хералдиката и символиката, както и бивши милиционери да прокарват една концепция за историчност и континуитет, която би била обидна дори в училище за бавноразвиващи се.

Самодоволството е приятно чувство, но не е продуктивно в дългосрочен план. Да превръщаш чалгата и кича в официална доктрина на властта, не е донесло полза за никоя власт.

Да откриваш с бравурни церемонии светещи и пеещи псевдопаметници, докато оставяш да се крадат паметниците в Борисовата градина и да се продават за вторични суровини - това е безобразие.

Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

*Текстът на Иван Стамболов-Сула е от рубриката "Наблюдател" на в-к "Сега"

#1 straight 11.09.2016 в 13:21:03

Авторе, поздравления за написаното!

#3 7 11.09.2016 в 19:40:25

Монументален, пеещ, святкащ кич е новият културен бич...

#5 7 11.09.2016 в 20:29:24

, дядо Хаджи, Ако ще е дупка- да е яма голяма, нямане у нас просто няма и няма...

#12 7 14.09.2016 в 09:05:39

>И бързата кучка с искрящи очи ги ражда. >Ти, като по-вътрешен, кажи имаше ли други проекти. И как се приема от софиянци. Убягнало ми е дали някой е питал софиянци. Но, принципно, при тази тотална провансализация на столицата кой изобщо се интересува от истински мнението им?

#13 7 14.09.2016 в 09:06:58

"истински от"

#16 7 14.09.2016 в 12:13:33

> А което не е на море е провинция. Еех, брее... И, което не е на тепета- също, нали? >Както и да е, добре е, че, хубави или лоши, все пак, след 45 години паметници на терористи и чужди войски и 25 години евроатлантически изгъзици, се вдигат паметници на велики БЪЛГАРСКИ мъже. Да, но с моя пусти максимализъм се питам- не може ли да ги вдигат хубави? И още нещо, ако позволите- Самуил какво име е? А Аарон,Давид и Моисей на братята му? Само питам.

#23 7 14.09.2016 в 13:19:44

>Имало едно време един максималист, който искал да изчисти Европа от низшите раси. И аз изпитвам максималистични пориви, но като се сетя за не дотам максималните си възможности Да, но все пак има разлика от максимализъм до максимализъм... Относно възможностите- не умея и нямам желание аз да правя този или друг паметник, но определено ми се иска да е някой, който е максимално естет и способен... >А питането е странно от човек, който неведнъж се е изказвал в защита на евреите. В христианския именник поне половината имена са от библейски произход. Колко са еврейски е въпрос, евреите не са възникнали от нищото в пустинята, все са заимствали някои имена от други народи. Бащата на въпросните братя се е казвал Никола (гръцко име) а за майката се смята, че е била арменка. Да, много неща се смятат... Но имената им не са български, а старозаветни, юдейски еврейски... лично аз не намирам нищо лошо в това, напротив - първоапостолите май също са евреи в голямата си част? Просто, като гордо говорим за български мъже, да отбележим и този дребен факт, да направим това малко уточнение...

#25 7 14.09.2016 в 13:38:52

>Утре мога да си кръстя сина Йосиф, просто защото ми харесва, без да се сетя, че е еврейско име. Днес да, но някога- тогава- надали. При това и четиримата са все с такива имена. И коя майка арменка би си кръстила всичките деца така? И кой хистиянин-чист българин? Странна работа. Пак казвам- нищо лошо, напротив- просто става дума за уточнение...

#29 7 14.09.2016 в 14:15:03

Радвам се, дядо хаджи (!), Лично на мен изобщо не ми пречи и , ако някаква част от старите или нови изявени български или световни личности са /били/и евреи...напротив, както вече имах възможност да изразя това преди време, уважавам ги за техните безспорни качества...а, ако някога или някъде е имало или има и негативи, това е съвсем отделен въпрос...

#31 7 14.09.2016 в 14:25:23

затова Рипсимия е дала на четиримата си сина библейските имена Давид, Мойсей, Арон и Самуил. ОК, няма да драматизираме- по някаква си нейна причина ги е предпочела пред напр. новозаветните Йоан, Марко , Лука, Матей и дори Христо...

#33 7 14.09.2016 в 16:14:33

Възможно е, не съм специалист. Просто натрупването на такива имена веднага прави силно впечатление. Лично на мен не ми пречи нито едната, нито другата хипотеза...

#35 7 14.09.2016 в 17:08:06

>Мислех, че тук се говори за неуместни паметници, а не дали Самуил е евреин. Разговорът често тръгва в друга посока. >Ако някой подмята, че може български цар да е евреин, не е познал. "подмята"?- голяма част от историята е енигма и никога не можем да сме сигурни за нещо, ако нямаме пълната информация на очевидци или надеждни документи, това е моята теза. А ,както беше писал един византийски хронист:"Не е важно какво се е случило, а какво е записано, че се е случило." Та-тези имена наистина дават повод за размисъл... поне на мен.

#40 7 14.09.2016 в 19:08:08

>Аз поне не съм чул за български цар евреин. И аз не съм. Но никога не е късно това да стане. ПП При тях е по-важно коя е майката- именно, за да няма съмнения...

#41 7 14.09.2016 в 19:21:24

>Да, някакъв паметник е по-добре от никакъв. Не, не- "ако ще е гарга, да е рошава."

#43 7 14.09.2016 в 22:00:42

Драги Иване, Прав сте, но дали има смисъл да разширяваме дискусията дотолкова? В случая просто става дума за това, че едни имена ме навеждат на мисълта за възможен смесен произход на един наш известен цар ( с присвяткващ и припяващ паметник)- поради факта, че за майка му се знае твърде малко и то е доста неясно, поради факта, че всичките 4-ма братя носят характерни старозаветни имена, поради факта, че при евреите традиционно е достатъчно единият родител да е от тяхна кръв и, за по-сигурно, се следи това да е майката, а ако е и бащата- берекет версин...И не виждам нищо антибългарско в това, тъй като познавам българи от смесен произход- или наполовина гърци, или наполовина турци, или наполовина арменци, или наполовина евреи и т.н. Всички те са отраснали сред българи и имат българско самосъзнание. Намирам го за напълно нормално.

Новините

Най-четените