В началото всички мислеха, че това е новият Facebook. Но колкото повече опознаваме новата социална мрежа на Google, толкова повече расте объркването ни.
Да не би това да е новият Twitter? Донякъде. Някои блогъри прибързано наричат Google+ "убиецът на Twitter", други заявяват, че тези твърдения са празни приказки, а трети споделят, че Google+ ги е накарал да преосмислят Twitter до степен, в която са осъзнали, че той далеч не е толкова ценен.
Дали пък G+ не прилича повече на блог платформата Tumblr? Може би. Основателят на Digg Кевин Роуз е толкова влюбен в новата социална мрежа, че умишлено се отказва от своя блог заради нея.
Дали въобще сме изправени пред нещо ново?
Никой не е сигурен дори в това. Google+ е невероятна комбинация от социални мрежи, която съчетава психологията на "следването" от Twitter, визията на Facebook и графично-визуалната култура на Tumblr.
Опитът обаче показва, че този комбиниран подход при уеб продуктите невинаги проработва, а освен това не дава обяснение за новите функции при Google, част от които са "приятелските кръгове" и видео "срещите", в които потребителите имат възможност да провеждат конферентен видеоразговор по групи. В действителност, Google+ все още е в гъвкавия си период: вероятно е той да се превърне в това, в което го моделират самите потребители.
Постоянен процес на промяна
Промените в Google+ са почти ежедневни, и не всички са забележими за потребителя. Съществува прецедент за тази теория в кратката история на социалните мрежи. Когато например стартира Facebook, в него все още не съществуваше опция за споделяне на снимки. Тогава бе общоприето потребителите да сменят своите профилни снимки ежедневно, или дори по-често, като това бе единственият начин да споделят нови снимки със своите приятели в мрежата. Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг, забелязва това и компанията разви функция, която даде възможност на потребителите да споделят, а по-късно и да отбелязват снимки в рамките на сайта.
Подобно на този пример, Google+ изглежда се намира в постоянен процес на промяна. Вик Гундотра, вицепрезидентът на Google, е превърнал своята страница в Google+ в табло за обяви на предстоящи нововъведения в социалната мрежа. И не спира да благодари за мнението на потребителите и да обещава, че компанията работи върху него. Междувременно инженерите на Google публикуват нискокачествени видеоклипове, заснети от уебкамера, в които обясняват новите функции и визията на компанията за развитието на социалната мрежа.
Потребителите се множат като гъби след дъжд
Според уеб тракера ComScore, уникалните посещения в сайта са скочили от нула до 20 милиона в продължение на 21 дни, или само за три седмици. Пет милиона или 25% от тези посещения идват от САЩ.
Преди обаче да се впечатлите, забележете, че става въпрос за "посетители", а не "потребители". Докато ComScore определя реакцията на пазара спрямо Google+ за "много положителна като цяло", никой не знае каква част от тези 20 милиона са реални потребители на социалната мрежа (всеки може да посети страница от Google+, независимо дали е член или не). Освен това, броят на посещенията се отчита само от "компютри по домовете и на работното място", като в това число не се включва достъпът през мобилни телефони.
От ComScore добавят, че измерват активността на потребителите единствено в сайта plus.google.com и не отчитат допълнителния трафик, който произлиза от меню-лентата на Google+. Въпреки това, според фирмата 20 милиона уникални посещения е "необикновено" постижение (особено като се има предвид, че създаването на профил в социалната мрежа все още става само чрез покани), а само през последната седмица се наблюдава 82% растеж по този показател, като за предишните две седмици този дял е бил 561%. Сред посетителите от САЩ, растежът в проценти съответно е 81 % и 723% за миналите 2 седмици.
Прогнозите дали ръстът ще продължи са несигурни
Наистина ли Google+ е най-бързо разрастващият се сайт в историята на Интернет? От ComScore споделят, че "би било трудно да назовем много сайтове, които са достигнали до такава популярност за толкова кратък период от време", но ситуацията при Google е по-различна в сравнение с други сайтове (като Facebook), защото компанията вече разполага с повече от милиард уникални посещения, от които да се възползва.
Може ли Google+ да поддържа този успех? Мнението на ComScorе е, че "както сме виждали и преди на пазара на социалните мрежи, успехът често се дължи на силен мрежов ефект, което ще рече, че колкото повече хора има в дадена мрежа, толкова по-полезна става тя - и хората са по-склонни да се присъединят към нея.
Първоначалният интерес към Google+ със сигурност е важен, но освен него сайтът се нуждае и от редовно участие на потребителите, за да постигне подобен ефект. В последната седмица средното време на употреба от домашни и служебни компютри се е увеличило с повече от 30%, което е ранен показател за това, че гореспоменатият мрежов ефект може би вече е стартирал". С други думи - отговори ще има едва след като меденият месец приключи.
Скоро идат и игрите за Google+; може би и там ще има Farmville?
Google имат големи планове за новата си социална мрежа, като част от тях са добавянето на страници на популярни брандове, както и поддръжка на нови функции в браузъра и чрез мобилните приложения в близко бъдеще. Говореше се и за включването на игри в платформата, а преди броени дни това бе официално потвърдено и в помощната страница на Google+. В раздела "Съдържание, появяващо се в потока", Google обяснява различните начини, по които съдържанието може да бъде показвано и достигано, като обръща внимание и на наскоро анонсирания "Games Stream", който ще публикува ъпдейти от игрите, които са свързани с услугата.
Засега помощната страница на "потока от игри" не е достъпна и излиза със съобщение за грешка "404 - Not Found", което вероятно означава, че Google финализира платформата и нейната помощна страница, преди да ги направи достъпни за потребителите. Но дълбоко скрити в изходния код на Google+ лежат наченки на нови функции на социалната мрежа, които вероятно предстои да видим в бъдеще, една от които е и собствена игрова функция, която според ред от изходния код работи чрез изпращане на покани за участие в игри в рамките на Google Plus.
Това едва ли ще е изненадващо за мнозина, като се има предвид, че Google активно поглъщаха разработчици на игри като Slide и SocialDeck миналата година. Google+ Games може би ще нанесе финалния удар срещу Facebook Games и Game Center на Apple - два от най-големите портала за игри.