Мол-им се

"Ама, мамо, там няма мол... " С такова негодувание едно 5-годишно хлапе посрещнало идеята на родителите си да го заведат в Старосел за уикенда - при откритията на покойния вече проф. Георги Китов.

Случката ми разказва моя приятелка, леля на момиченцето. А то, разбира се, няма вина, че е привикнало с мола от времето на памперса си.

"В мола е ужасно", споделя друга приятелка само ден, след като си е купила палто, ботуши и дрехи от един столичен търговски център. Не харесва тези мегашопове, но е прагматична.

Тя е типът потребител, който пазарува там поради факта, че й пести време и усилия от уморителни обиколки. Другият, по-разпространен, действа на принципа: "Пазарувам, следователно съществувам".

Прекарахме ден в мола, за да се убедим как хората не просто пазаруват - някои от тях буквално живеят там - на топло и чисто. Сутрин се отбиват, за да си платят сметките, след това идват да обядват, а вечерта просто се шляят  - в търсене на някоя промоция, или защото няма какво да правят вечер и не им се прибира, а тук е толкова топло, приятно, светло, лъскаво и обикалят много други хора.

В зимните вечери, когато се стъмнява рано, а молът затваря късно, обиколката тук ти доставя онази доза ендорфини, която би изпитал, ако се попечеш мързеливо на слънце на пейка в парка.

Ако живееш в някой от неуютните крайни софийски квартали, дори едно кафе в тази обстановка ще е по-приятно, отколкото там - дори само защото когато погледнеш през стъклото виждаш приятна обстановка вместо разкъртени тротоари и кофти фасади.

... без който не можем

Напролет столицата ще разполага с близо 325 000 кв. м площ в общо 6 мола (днешните "Сердика център", "Мол ъф София" и The Mall с техните 140 000 кв. м, и новите 3 - "България мол" на бул. "България", който се отваря днес, "Парадайз център" на бул. "Черни връх" и "Саут Ринг мол" до ИКЕА на Околовръстното).

Ако обичате статистиката, това означава, че населението на столицата, което според данните от преброяването, е 1.359 милиона, би могло да се натъпче до последното бебе и пенсионер в тези шест търговски центъра.:))

Но сега тези мега-мега-магазинища са пълни предимно с пространство, зяпачи и просто обикалящи през делниците и с купувачи през уикендите.

През работната седмица там ще срещнете не клиенти, а посетители - пиещи кафе пред лаптопи (25+ до не повече от 40-годишни), бели якички с баджове на обяд, мотаещи се тийнеджъри, майки и баби с деца. Противно на общоприетото схващане, че когато "нормалните" хора работят, молът е превзет от кифли.

За майките с малки деца молът е особено притегателен. Дори  хлапето да е на повече от година, сменящите се картинки на един магазин с друг, ескалаторите и другите ярки чудесии, които се въртят пред очите му, го карат да стои доста време мирно в количката. В парка ще трябва да се тича след него и да се внимава да не падне от някоя от катерушките.

А ако му омръзне, има кът със забавачки, лакомства, тоалетните са удобни.

Купи според възможностите си

Всеки си намира причина да отиде в мола, но сред посетителите има една възрастова категория на 30-35 годишните семейства с малки деца, поколение, съзряло между дефицита на соца и имане-нямането на прехода, които са основният двигател на "културата на мола". Не искат децата им да нямат, бързат и те да си наваксат.

Посещението през уикенда е задължително, защото внушава усещане за лукс и престиж. А това е най-лесният начин да си го доставиш и не е задължително да струва много пари. В мола има и луксозни и евтини стоки.

За друга категория българи, преживели соца и забогатели през прехода, всяко посещение на мола е поредната легитимация, че си неразделна част от този прекрасен свят, където можеш да си купиш всичко.

Виждали сте тези мъже на около петдесетте, които придружават значително по-млади от тях жени, но има и такива със съпруги-връстнички, да обикалят наперено магазините. Те са били деца, когато само с връзки можеше да се уредиш за някоя добра дрешка от "Валентина" - или с упорито чакане на дълга опашка.

Други помнят единствения "мол" по времето на социализма - ЦУМ, най-големият универсален магазин в България.  Доста тъжна картинка, ако четем спомените на чужденци, посетили София по онова време ("... В цели секции от магазина нямаше нищо, включително и на любимия ми щанд за телевизори... простираше се на пет етажа и не продаваше нищо произведено след 1938 г." Из пътепис на американеца Бил Брайсън, lostbulgaria.com )

А днешните молове са и едно комфортно бягство от реалността - светът, който започва с телевизора и интернет и приключва в мола.

"Откакто и киното се пренесе в мола, почнахме да ядем пуканки. А дотогава сме люпили семки", шегуваше се един познат. Онези кина ги помня смътно. Но тези са наистина добри.

#1 янаки 01.12.2012 в 08:27:13

Мол-овете са голяма работа, само дето имат един малък кусур – съсипват дребния бизнес, и търговците, и дребните производители.

#7 янаки 01.12.2012 в 12:33:27

Съгласен съм, Геновево. Ами той, дребният бизнес, си е съсипан вече. Клечките за зъби и щипките за пране и те са от Китай или Турция. От туй къде повече?

#8 nakadetaka 01.12.2012 в 12:49:25

Няма по-ужасно нещо от Мол. Само човек напълно лишен от фантазия би избрал да прекара свободното си време в това подобие на Инквизиция.

#10 nakadetaka 01.12.2012 в 14:40:22

...хич не ги обичам, само при много извънредни обстоятелства влизам в тая гмеж

#12 Meteora 01.12.2012 в 16:38:20

Да ги weba и Моловете като не мога да си намеря най-обикновени кафяви мъжки чорапи! Памучни!

#13 Voin 01.12.2012 в 22:24:52

"За майките с малки деца молът е особено притегателен. Дори хлапето да е на повече от година, сменящите се картинки на един магазин с друг, ескалаторите и другите ярки чудесии, които се въртят пред очите му, го карат да стои доста време мирно в количката. В парка ще трябва да се тича след него и да се внимава да не падне от някоя от катерушките." Така е, в днешно време обичаме нищо да не правим, а после да си бием главите над въпроса къде сгрешихме. "Посещението през уикенда е задължително, защото внушава усещане за лукс и престиж." Не е лесно да си прост...А уж не само кифли го посещавали..Автора- да си кифла не е въпрос на възраст и пол, а на светоусещане.. "Други помнят единствения "мол" по времето на социализма - ЦУМ" ЦУМ не е мол, както и гореспоменатите магазини. Кога ще спрете да ползвате скапани чуждици, когато си имаме съвсем нормални, български, думи... Или прекалено много калории се хабят за изписването и/или изричането на словосъчетаниет "търговски център"... Кифла... Реалист- пропускаш пожара в единият от моловете наскоро...дали не беше вчера...

#18 nakadetaka 03.12.2012 в 11:10:50

Задължително е да направим всички тези неща на едно място ли?

#20 Оня Дето Го Трият 03.12.2012 в 13:46:30

Мануела Да, само преспиване не предлагат МОЛ-овете. Какво неудобство само.....да те карат да се прибираш вкъщи за едното лягане

#23 John Smith 03.12.2012 в 15:50:11

Моториста, Азербайджан не е нито комунистическа, нито диктаторска страна, а собственост на BP (British Petroleum) с феодални закони: "Парламентът на Азербайджан прие днес с голямо мнозинство закон, който предоставя пожизнен имунитет на президента Илхам Алиев и неговата съпруга. Така срещу тях няма да могат да се водят евентуални наказателни преследвания за действията им начело на държавата." Именно Алиев през май 1994 година, изиграва ключова роля по време на преговорите между правителството на Азербайджан и западни петролни компании по време на сключването на нови договори, известни в наши дни като “Договор на века”. А продължителността на живота въпреки Кавказ е: Прод. на живота 67,5 (124-то)

#31 Абе 03.12.2012 в 22:54:08

Не че някой го интересува, но да си кажа и аз мнението. И за мен моловете са нещо ненужно. Влизал съм само в 2. И нямам нужда да влизам в другите. Не одобрявам идеята за тях, не ме "кефят", не понасям гмежта в тях и прочее отрицания. Аз съм човек, който като хареса някого или нещо, не изневерява. Не съм срещал друг толкова консерваривен като мен. Живея в Младост, а работя в Люлин. От 8 години съм си харесал едно квартално магазинче и пазарувам само от него, навръщане от работа. Докато стигна до нас минавам покрай 3 хипермаркета, но дори не ги забелязвам. Точно пред блока има супермаркет, в който влизам не по-често от веднъж на няколко месеца, когато много ме мързи да се разходя до "нашето магазинче". Месо купувам от "Пикадили"-то в мола на "Стамболийски", и от никъде другаде, макар че на около 200м. от нас има магазин на същата верига. Този е и единственият мол, в който влизам редовно. За сметка ма това не съм го разгледал нито веднъж целия. В същия мол има магазин на "Техномаркет", но не съм си купил нищо от там. Техника купувам наистина само от тази верига, но от магазина им преди Горибляне. Обувки си взимам само от един магазин в Дружба. Интересното идва обаче с костюмите. Тук съм разделен на две . От шест години пазарувам от едно магазинче в гр. Варна или от друго в гр. Пловдив. Дори жена ми наскоро ме пита, няма ли да ходя до Варна, че имам нужда от нов костюм . Имам и друга делечна дестинация - от 4 години ракия си купувам от една винарна преди Поморие. Ха сега кажете, как да разбера хора като Мануела дето искат всичко да им е "мултифункционално"?

#33 Абе 03.12.2012 в 23:31:12

Като се замисля, миналата седмица ядох една много хубава люта пилешка супа в Кувейт. Няма да е лошо, да ми стане навик... ;)

#35 Абе 04.12.2012 в 00:54:34

Упс! Сори , объркАх се, че съм у фасето. Извинявам се, на цялото кафепиещо, пардон, кафепишещо човечество.

#38 farabundo marti 04.12.2012 в 10:33:32

Мануела, за кой ли път, четейки те се убеждавам как човек много лесно сменя свободата и ценностите за удобството. Нито ми е работа да ти предлагам алтернативи, нито пък съм написал това за да оспорвам съмнителните удобства на Мола. но освен чисто ежедневното ниво, в този живот има и други, по-стратегически, ако щеш ги наречи, такива. Например, ако се заинтересуваш мааалце повечко ще разбереш как е възникнала въпросната за теб институция и колко специалисти са го измислили така, че и малкото останали гънки на независимост на съвременния хомо потребитолус да бъдат прилежно изгладени и добре ондулирани. Молът не е естествено формирование както пазарите, например. Той е прецизно разработена машина за продажби и като такава е манипулатор, слагащ печалбата над всичко. И за последно, Емануела - именно заради удобството и комфорта сме на тоя хал сега - кризи, екологична катастрофа, глад и бедност. Говоря в световен мащаб. Айде стига толкоз за сега.

#42 John Smith 04.12.2012 в 11:17:14

Понякога си мисля.....тия дето държат печатницата са прави... То на тва човечество , ако му даваш достатъчно пари ша опоска планетата за нула време. Дефлацията ни пази от самите нас... ps Пример: На Геренова и дават 10 бона заплата...че тя ще изкупи мола и ще си напълни апартамента с боклуци. Най-вероятно е да хвърли топа от липса на жизнено пространство...

#45 mima 04.12.2012 в 12:41:07

Целта на мола е да привлече клиентела, да ги улови в условните си "търговски улици" и да ги изгуби там за неопределено време. Не знам дали сте забелязали, но тези сгради нарочно се проектират така, че да те накарат да обиколиш максимално и да минеш покрай най-много магазини. Така например аз отивам да си купя обувки, но по пътя си купувам няколко много "сладки" прашки, 2 блузки от супер мега промоция и домашно направени шоколадови бонбони. Много често пазарът даже завършва без заветната цел - обувки. Старая се да избягвам моловете, но има някои конкретни магазини, от които ако ми потрябва нещо все пак ходя (не знам да ги има на друго място). А детето не мога да се прежаля да заведа, защото моето пощръклява и посещението на мол се превръща в няколкочасова гоненица с препятствия, с елементи на криеница и винаги завършва с шамар.

Новините

Най-четените