Мамо, тате, прибрах се!

"Шшт, мама идва!" Телевизионната реклама за мъжа и жената на 50+, сврени под завивките, а зад вратата дебне възрастната майка на "младежа," трудно може да продаде ипотечен кредит на "поколението на минималната работна заплата".

Кризата увеличи несигурността, страховете и направи света още по-неприветливо и плашещо място за живеене, особено когато най-големият страх е да не си загубиш работата. Така че, от една страна, е чудесно да знаеш, че дори и да нямаш пари за билет, все някак ще се прибереш на място, където във фурната те чака вечерята, а в гардероба всичко е изгладено. От друга, не можеш да се отпуснеш, когато си с гаджето си, а ползването на банята е като промъкване в тила на врага. Но... в крайна сметка чули ли сте някой да е прогонил скъпоценното си дете на улицата?

"Като се изнесеш на квартира - и после?"

Мартин скоро ще навърши 25 години. Митко вече ги е навършил. Мартин е сценарист и работи за комедийно предаване. Митко е стажант - механичен дизайнер в голяма международна компания. И двамата са родени в София и имат висше образование. Не се познават. Обединява ги това, че живеят с родителите си. Както и още 52.8 % от българите на възраст между 25 и 34 години според данни на Евростат.

"Като се изнесеш на квартира и после...? Какво?", пита Мартин. Според него, за да се заживееш сам, трябва да получаваш много големи пари, с които да си купиш апартамент, или да теглиш заем, с който да си купиш жилище и да даваш парите си вместо за наем - на банката. Проверил е и какво е да живее на квартира. Нарича това време "зимата на своето удоволствие". Преди три години прекарва под наем около пет месеца заедно със свой колега сценарист.

"Беше чудесно, но голяма част от заплатата ми си отиваше безвъзвратно. Освен това трябва да имам някакви спестявания, защото в моята сфера много трудно може да си намериш работа и много често няма търсене на кадри", казва Мартин и определя тогавашното си решение като "изключително приятно, но не дотам обмислено". Съквартирантът му бил разочарован от преразглеждането на идеята Мартин да се върне при родителите с, а те - доволни. "Просто реших да видя какво е да бъдеш рационален и ми хареса", допълва той.

Митко е обмислял възможността да излезе на квартира, но до момента не е имал финансова възможност. Надява се, че стажът му ще доведе до трудов договор, за да може да заживее сам. "Това дали ще изляза на квартира зависи от няколко неща. Първо, сестра ми и мъжът й имат дете и сега чакат второ. Живеят в гарсониера, а аз, майка ми и баща ми живеем в тристаен апартамент.

Идеята е аз да се изнеса на квартира, родителите ми да отидат в гарсониерата, а сестра ми със съпруга й и двете деца да се преместят в апартамента", разказва Митко. Не помага на родителите си с общите сметки. Плаща си телефона и кабелната, понякога пазарува след работа. "Може би е лошо, че и двамата са пенсионери, а аз се издържам на техния гръб, но такава е ситуацията", казва той.

Постмодерното общество

Според фамилния психотерапевт Женя Георгиева има много ясни причини за увеличаване на броя на оставащите вкъщи както в западни държави, така и в България. Тя се позовава на полския социолог Зигмунд Бауман, според когото има тенденция младите хора да остават при родителите си. Тя се свързва с постмодерното време и т. нар. "ликвидната" реалност.

"Той я свързва с компютрите и този вид (виртуална)комуникация. Описва това много интересно като тенденция, която се отразява и на много неща. Самите контакти стават такива, на които не можеш да разчиташ. Все едно да натиснеш копчето на компютъра, когато някой не ти харесва и да го разкараш от контактите си - нещо такова се пренася и в другите контакти на младите хора", казва Женя Георгиева.

Според нея има очакване у младите хора, че нещо ще се промени едва ли не механично. "Във връзка с това семейната среда започва да придобива функция да придаде стабилност по-дълго време", казва още тя. Според Георгиева това е тенденция, заради която и в Западна Европа, и в САЩ има повишаване на процента млади хора, които живеят с родителите си.

"При тях имаше периоди, в които 18-годишните задължително трябваше да излязат от вкъщи. Смяташе се за ненормално да не излязат. В днешно време я няма тази патологична окраска", казва тя и допълва, че младите имат нужда от по-дълго живеене в стабилната среда, в която се случват реални контакти.

За България обаче има и различна тенденция. "Ако там (в западните държави) се говори за постмодерно общество и това обяснява явлението, ние сме от държавите, които не са направили истински преход от традиционното към модерното общество", казва тя. Според нея в България се смесва новата тенденция със старата - младите да остават при родителите си.

"При нас по време на комунизма имаше над 60% от младите, дори семейства, които живееха при родителите на един от двамата. Онази тенденция влияе - тя не е отхвърлена като „ненормална", казва още Георгиева. Тя уточнява, че в западните общества това развитие е от преди 2008 г. По нейни думи обаче кризата определено има отражение в България.

Мобилност на труда

Зорница Славова е икономист в Института за пазарна икономика. Според нея ниската мобилност на труда е причина много хора на възраст до 35 години в България да живеят с родителите си. "Освен към София от по-малките градове няма чак толкова много движение на хора в страна, не е мобилен трудът", казва тя. Отчита като проблем и младежката безработица, въпреки че не е много по-висока от средното в Европа. Според Славова от значение е и традицията.

"Тук всеки си има жилище, а не живее на кредит. Гледа да купи апартамент, а не да живее под наем. Като имаш жилище някъде, това те спира да бъдеш мобилен, да търсиш работа в друга община, друг град, друго село", казва още тя. Дори и хората, които имат повече от едно жилище не винаги могат да разпределят имуществото си заради ниските заплати. Тези, които имат например две жилища, дават едното под наем. "Но проблемът е, че парите от наема са за неотложни нужди на домакинството в повечето случаи. Когато домакинството е общо, много повече разходи се спестяват", казва Славова.

"Повечето хора са си живеели в къщи и е близо до разбирането за общия живот, че могат под един покрив да живеят няколко поколения. В другите държави отдавна вече не живеят в такива къщи, там е по-индустриализирано", казва още тя. Зорница Славова обаче подчертава, че явлението няма особено значение за икономиката на страната, а е свързано с решения в личен план.

Самостоятелни в бъдеще?

За Митко няма определена възраст, в която човек трябва да напусне дома си. Според него това зависи от редица фактори, основно финансови - дали човек има работа и заплата и дали родителите му са добре финансово. "Ако живееш сам, имаш възможност да правиш доста неща - да се прибираш, когато искаш, без да казваш "прибрах се" или "излизам сега", да водиш хора, които не би водил вкъщи", казва той. Докато за него излизането на квартира предоставя известна самостоятелност, то според Мартин човек може да бъде самостоятелен и живеейки с родителите си.

"Това да плащаш ток, вода и парно не те прави самостоятелен. Ти може да си самостоятелен и живеейки с други самостоятелни хора", казва той. Родителите му използват плащането на сметки като "оръжие" срещу него в житейски спорове. Затова плаща само сметката си за телефон. Би заживял на квартира, ако ситуацията го налага - ако например оглави семейство или просто заживее с приятелката си. Разказва за своя позната, която живеела с баща си, а той - с майка си. "Нямаше проблем, доколкото виждах", казва той.

Но всъщност и плащането на сметки ти дава самочувствие - поемаш отговорност, че можеш да се грижиш за себе си, дори и да се налага да избираш между скъпа дрешка и сметка за парно. И този избор, макар и труден, те прави зрял. Освен ако се страхуваш да пораснеш, защото задължително ще боли.

#1 Citizen X 06.02.2014 в 09:52:42

Ех,Митко-Митко-о-о...! http://www.youtube.com/watch?v=bv0EPEcPTwM

#2 Rowan 06.02.2014 в 10:10:45

Не са виновни жорковците, а мамите: http://rowancomments.com/za_mladite_deto_ne_ucht_i_ne_rabotjat/ Иначе статията ми хареса, даже много.

#3 choveka_s_mnenieto 06.02.2014 в 12:44:40

Винаги съм се чудел на това отхвърляне на модела децата да живеят при родителите си. Та нима не е традиция от векове момчето да остане в бащината къща, там да изгради семейство и постепенно да поеме грижите за имота, занаята и родителите си? Не казвам, че всички трябв да го правят, но не подкрепям тезата, че е грешно. Аз лично още на 17 имах желание да се изнеса и на 18 се изнесох ставайки студент в друг град. РАзбира се още 1,2 години родителите ми ме издържаха, но веднъж почнал постоянна работа станах абсолютно независим. Други хора биха се чувствали нещастни така - все пак се откъсваш от семейната и приятелската среда, а не всеки е готов емоционално на такава стъпка. Финансите са друг фактор, не маповажен, но не може да са извинение за човек, който има желание да се изнесе.

#4 Borracho 06.02.2014 в 13:25:32

Ако е физически и психически здрав човек, най-много до 20-годишен трябва да му се покаже вратата, ако се опъва трябва да бъде подканен с шут отзад!

#5 Оня Дето Го Трият 06.02.2014 в 13:52:21

Борачо България е характерна с това, че ГОЛЯМ процент от хората имат собствено жилище. Някои и по няколко. Какво става, когато на всеки младеж му биеш шута да се изнася от собственото (негово и на баща му) жилище? Твоя баща ме взема мен под наем, а моя баща те взема теб под наем и сме самостоятелни и двамата

#6 vanko1 06.02.2014 в 14:08:39

това си е проблем с децата - и за тях, и за родителите имам познати, на които дъщеря им е е на 26 иси живее у дома, а те пък вече искат да си поживеят и те, в крайна сметка и те са хора

#7 Borracho 06.02.2014 в 14:48:13

Оня Дето Го Трият За семействата с по няколко имота е ясно, то в никоя държава ако има в семейството 3 апартамента/имота няма да си изритат децата да ходят да наемат. Не съм съгласен с това, че ако родителите ми имат жилище аз трябва да го възприемам като своя собственост. Поне аз не мисля по този начин. Основния акцент според мен е към онези "мамини сладки", които на по 25 години още живеят в детската си стая, майка им им пере дрехите и дават репорт всяка вечер на вечеря. Някак си не мога да разбера мисленето на такива хора. А и откровено ги възприемам като по-малко достойни социални единици от мен. Дори и най-безхаберните ми приятели в някакъв момент след 23-4 години решиха и се изнесоха - къде на квартира къде с помощ си купиха по една панелка. Цените на панелките в БГ са толкова ниски, че хората които ползват цената за извинение са ми бая смешни. А за такива (особено в София са хиляди), дето живеят с мама, тате, съпругата си и още 1-2 чавета в панелка изобщо кво да коментираме. Жалки скотове за световно.

#8 Оня Дето Го Трият 06.02.2014 в 15:16:15

Не пропагандирам живеенето с мама, просто питам. То може да живееш в едната стая и без мама да ти пере гащичките и да ти плаща тока. Не говориме тука за неудобствата да си водиш приятелката и т.н. Казвам само че ситуацията е различна когато хората притежават СОБСТВЕНИ семейни жилища, спрямо тази когато масово се живее под наем. А защо на баща ти жилището да не е твое?

#10 delight 06.02.2014 в 16:32:10

@3, като чуя за вековната традиция и т.н. и се сещам за вечерята на двора в чорбаджи Марковата къща (1 гл. Под игото) 3-4 поколения под един покрив. Лудница Не е важно къде живееш, а дали си в мир със себе си и в хармония с хората, с които живееш.

#11 zaza 06.02.2014 в 16:33:12

Живея с мама и тате и се гордея с това Живеем в четиристаен апартамент + кухня :-) Имаме още един апартамент, от който получаваме 300лв наем. Тате има пенсия 240лв, мама е 60+ не може да се пенсионира понеже не и стига стаж поне още 3 години. Т.е. доходът им е 240+270=510лв Вариант 1 Местя се в апартамента докодът им става 240лв. Вариант 2 наемам си квартира за 150-200лв - имам приятели, с които мога да деля - доходът им си остава 510лв. Сметката за ток ще падне от 180 на 130лв, а моят доход е автоматично -300лв. При положение, че заплатата ми е 600лв. Това означава, че с моето изнасяне доходът на тримата ще намалее от 1100лв на 800лв. Напуснах работа, където ми унищожаваха нервите и здравето за 1000лв. Предпочитам да живея при мама и тати, отколкото да си жертвам здравето, за да плащам наем. Освен това при условие, че моята заплата е основният доход в семейството - въпросът кой при кого живее става сложен. Отговорът е - живеем заедно. Вече 3 пъти съм се изнасял в чужбина, не съм спрял да работя и не съм искал пари за себе си от родителите си вече 10 години, откакто завърших гимназия. Това дали си переш дрехите, гладиш си ризите, миеш чиниите и готвиш - не е тъждествено на това - дали живееш с родителите си или не.

#12 Xaoc 06.02.2014 в 16:41:29

Дияне, не е лъжа, а факт. Това че при теб е така, не значи, че е масово. Аз лично до 27 живеех в апартамента на майка ми и познавам много хора, които живеят в апартаментите на родителите си. Борачо, глупако, я ми кажи как със 700лв заплата се плаща 300лв наем, 100лв ток, 50лв телефон и се живее нормално, а? Мислиш ли че всички могат да работят като IT или графични дизайнери? За да живееш под наем нормално ти трябват 1000лв на месец, а за да изплащаш жилище - много повече, най-малкото трябва да имаш наготово 20% от цената на жилището, което в най-добрия случай са 4000лв спестени пари. Изгубил си връзка с реалността! Като взимате по 5-10хил. лв на месец и вече не можете да си представите как човек може да живее с под 2хил. Ами може и се налага и то не с 2, а с 0,5! Аман от разбирачи!

#13 Borracho 06.02.2014 в 17:05:38

Xaoc | 06.02.201416:41 Аз връзка с реалността не знам дали съм загубил Повече ми се струва, че постоянно оплакващите се никога не са ималки връзка с реалността на света, в който живеят. И айде стига с тея 300-500-600 лева заплата, щом тва Ви е реалността вие сте последните, които могат да се нарекат реалисти. Колкото и сметки да цитирате (ти и другия човек по-напред) - аз не съм съгласен че парите са проблема. Другия пич го каза - със 150-200 лева може да делиш апартамент с друг. Ама не е гот нали - че другия не готви като мама (изобщо даже не готви), не ти пере гащите и не ти прави компания пред телевизора за новия сезон на "онея дето пеят в онова шоу". А за типично ганьовското "да да, ше им пълня гушите аз на хазяите"... кво да ти кажа. Не видях хазяйката да е направила гуша, нито да се е метнала на новата S-класа, макар че по бегли сметки съм си платил над 20К ойро за 3 години в апартамента и. Ама айде да не се замерваме с цифри, те не са важни в крайна сметка. Младите просто търсят лесното, търсят извиненията, оправданията. Навсякъде по света де, то тва не е измислено в БГ. П.П. Дизайнерите зимат между 1000 и 1400 лева, доста далеч са от 2К.

#14 паяка 06.02.2014 в 17:27:15

http://www.youtube.com/watch?v=5k3JVfxluFU

#15 Xaoc 06.02.2014 в 17:28:35

" айде стига с тея 300-500-600 лева заплата, щом тва Ви е реалността вие сте последните, които могат да се нарекат реалисти" Ти сериозно ли? Кажи го на по-голямата част от българите, които взимат точно толкова. На една позната преди 2г. й предложиха 700лв заплата за уеб програмист. Това напълно сериозно. Гаврят се с хората, но ти отдавна не си в България и няма как да знаеш. Друга позната моли да си намери работа която е над 700лв, но няма. Ня-ма! И тя наистина дели наем с друго момиче, но това не е живот. Имам толкова много примери, че да напиша книга! И все пак 40% живеят самостоятелно въпреки лишенията и мизерията (останалите 7% предполагам че са добре финансово).

#16 vanko1 06.02.2014 в 17:34:56

ето затова става въпрос, защото последствията от всичко това са, че мнозина о тследващото поколение дори няма да им стиска да си имат свои деца от страх, че няма да се справят, а и не саво това

Новините

Най-четените