В очакване сме на поредните оценки и статистики за изминалия летен сезон, който - за радост на бизнеса по Черноморието ни, още не е приключил благодарение на чудесното време. Дали пък, покрай глобалното затопляне, няма да се радваме на дълъг сезон, с който са облагодетелствани съседните Турция и Гърция?
Само климат и природа обаче не стигат за добър туризъм. Важното е качеството на услугите.
В края на горещия август председателят на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите Благой Рагин и шефът на Националния борд по туризъм Румен Драганов бяха категорични, че от 2009 г. насам, т.е. и в годинитe на криза, българският туризъм не е работил на загуба. С малки проценти, но ръст на туристите е имало.
Освен това 40% от чужденците, почивали в България, са готови да я препоръчат на приятели и познати, а една една пета от туристите от 37 европейски държави биха се върнали отново за ваканция у нас. Това показват резултати от представително проучване на гости у нас на възраст от 18 до 60 години по стандартизираната методология Travelsat, одобрена като инструмент от Световната организация по туризъм към ООН.
Като най-голямо неудобство туристите в България изтъкват липсата на удобен транспорт. В повечето случаи, след като излязат от хотела, те няма къде да отидат, защото се намират много далеч от интересните за тях обекти. И макар при съотношението цена-качество да сме лидер, отстъпваме при очакванията на гостите, където сме отново зад всички останали. Причините за това разминаване се коренят в неумението най-вече на хотелиерите да предлагат очакваното обслужване.
Има и добра новина
Но тази година има и една, като цяло, добра новина. За разлика от миналото лято, съобщенията за стомашни разстройства в хотели и лагери по летните ни курорти не изобилстваха. Факт, че имаше новинки за "малки кафеви островчета" в морето, изловени от джиесемите на туристи, но пречиствателните станции на курортите не могат да станат бързо факт.
За Созопол и Несебър вече бяха отпуснати близо 200 милиона лева - за модернизация, но и за изграждане на нова пречиствателна инфраструктура.
В средата на юли обаче bTV съобщи за оплаквания на хора, че фекалии и мазут плуват в морето край курорта Свети Константин и Елена. Летовниците заявиха, че е крайно време за цялото Черноморие въпросът с пречиствателните станции да се реши, както и да се провери къде изхвърлят мръсните води построените през последните години къщи и хотели.
Разбира се, проверките на РИОКОЗ в региона показаха, че няма отклонение от нормите. Въпреки издъхващата пречиствателна станция на Златните.
Две неща не се променят...
Какво предлагаме на туристите в известния с клишето "морска столица" град като Варна? За изминалите десет години например единствените непроменени неща са две: морето си е тук, кметът Кирил Йорданов също.
Но пък спомените за озеленения и чист град са минало - дърветата са все по-малко, а надничащите една в друга жилищни кооперации - все повече. Покрай презастрояването Варна изпусна шанса да се стане член на престижния клуб на най-красивите заливи в света.
За 13 години кметуване на Кирил Йорданов, вместо да намаляват, дупките по улиците стават по-дълбоки, а новият асфалт се появява във вид на кръпки тук и там.
И въпреки че морето си е на мястото, беше пропуснато укрепването на брега, причинило драстично сваляне на част от територията на Морската градина на Крайбрежната алея.
Със сигурност посетителите на Варна са се сблъскали с проблем, който е трайно нерешен и в истинската столица - тръгнеш ли към морето през града с автомобил, няма къде да се паркира.
До средата на лятото действаха едни правила и в Морската градина можеше да се паркира, но след гражданските протести достъпът на четири колела там вече е преустановен. Иди, че се проври през иглени уши, за да стигнеш до парка и разположените в него атракциони - Делфинариума, детския кът, хотелчета и ресторанти с панорамен изглед.
Спасение са малките квартални улички в района, но да се открие място там е почти невъзможно. Има да чакаш, а и рискът колата да бъде вдигната от "паяк" не е за пренебрегване. И също като в София, за изграждане на подземни и всякакви други паркинги в общината и местния общински съвет се говори поне от 10-15 години. И както в София - само се говори.
А платените паркинги в зоната край Морската градина са твърде малко. Единственото безплатно място за престой на автомобили - до Спортната зала, е клаустрофобично тясно.
Може и с "кракомобил". Стига да проявите максимална бдителност при маневрите по очуканите плочки край печално известния символ на Варна - Дупката на пъпа на града.
Пътуването с градския транспорт е подобно на софийското - само по някои линии превозните средства са снабдени с климатици, а и не винаги ги пускат, тъй като се вдига разходът на гориво. Пътуването с тях по време на големите горещини, които преобладаваха това лято, тестваше физическата и психическа пригодност на жителите и гостите на Варна.
А трябва и да похапнете, може и на крак. По бул. "Владислав", пред най-популярния дюнер в района на Червения прощад, тротоарът е като пързалка. Аналогична е ситуацията и пред другите подобни "обекти" - близо до Съдебната палата и на други места в центъра.
Разбира се, винаги остава алтернативата на пицариите, ресторантчетата и звездните ресторанти, където да се нахраните. "Ол инклузивът", както се разбра, не е за предпочитане. Това лято общо в регионите на Варна, Бургас и Добрич бяха направени 3369 проверки и в резултат бяха иззети и бракувани 233 килограма негодни храни.
А в гараж край Златни пясъци бяха открити и над 2000 литра фалшив алкохол. Според полицаи стоката е била предназначена и за заведения и хотели, предлагащи именно "ол инклузив" пакети.
Според анкетата по методологията Travelsat туристите у нас, в по-голямата си част, смятат, че срещу ниските цени получават подобаващо им качество. Със сигурност обаче никой не иска и здравословни проблеми в резултат на консумацията на храна, която се предлага неколкократно, тъй като "пари са давани" за нея.
Иначе да, сезонът може да се окачестви и като добър.